Chidaneh.com placeholder image

جذابیت حجم در معماری ساختمان بدنسازی دشت نور مازندران

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: در طراحی ساختمان هایی با کاربری ورزشی در ایران عموما توجه ای به اصول و عواقد معمارانه نشده است. حجم کلی این ساخت و سازها و طراحی نمای آن فاقد هر گونه نشانه هنری و توجه به بستر و زمین پروژه است. تنها نمونه های انگشت شماری از ساختمان هایی را می توان یافت که با کاربری ورزشی چنین اهدافی را دنبال کرده باشند. چیدانه در گذشته شما را با سالن ورزشی نور مبین یکی از این نوادر ساختمان ها آشنا کرده است و این بار قصد دارد به سراغ ساختمان بدنسازی دشت نور هنر طراحش نرگس نصیری طوسی برود. با ما همراه باشید و با این باشگاه ورزشی بیشتر آشنا شوید.

تابلو فرش ریحان

مشخصات پروژه ساختمان بدنسازی دشت نور

  • موقعیت: ایران، مازندران، نور
  • معمار: نرگس نصیری طوسی
  • تاریخ طراحی: 2011
  • تاریخ ساخت: 2012 – 2013
  • مساحت سایت: 745 متر مربع
  • سازه: بابک بهبودی
  • مسابقات: یکی از نامزدهای نهایی جایزه معمار در رده ساختمان های عمومی، 2013

این ساختمان یکی از مراکز عمومی مجموعه اقامتی «دشت نور» در مازندران، در شمال ایران است که تجهیزات بدنسازی را برای اقامت‌کنندگان فراهم می‌کند. اهداف اصلی در طراحی این بنا، داشتن دو سالن مجزا و انطباق با سایر قسمت‌های مجموعه در کنار یک طراحی منحصر به فرد بوده‌اند. در نتیجه، مفهوم طراحی به سمت یک حجم دینامیک و تابعی از منظره پیرامونی حرکت کرده است.

مطلب پیشنهادی : زورخانه کهن ترین باشگاه بدنسازی جهان!

چشم‌انداز اصلی منطقه، جنگل، تپه‌های سرسبز و آسمان آبی هستند. بنابراین، ساختمان نیز می‌بایست به همین اندازه نمایی شاداب و سرزنده داشته باشد. در نتیجه، توده سازه آرام‌آرام از سطح زمین فاصله گرفته و به سمت آسمان به پرواز درآمده است؛ حسی از رهایی و سرشار از انرژی که پیوندی بین آسمان و زمین ایجاد کرده است.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ ایده کوچک در دکوراسیون منزل برای دوست داران والیبال

ایده استفاده از پنجره‌ای که تمام عرض دیوار را می‌پوشاند و در همین حال، رو به آسمان طراحی شده، انعکاسی از طرح کلی بنا و جهت‌گیری نسبت به استفاده از روشنایی خورشید است. استفاده از پوسته‌ای که طرحی دینامیک بر روی حجم ساختمان دارد و همچنین انتخاب چوب به عنوان مصالح اصلی برای نماکاری، سازه را بیش از هر چیز به طبیعت پیرامونش نزدیک کرده است.

این ساختمان بر روی محوطه‌ای بنا شده که در حدود ۷۴۵ مترمربع مساحت دارد. طبقه همکف همراه با یک لابی، سالن بدنسازی، سرویس بهداشتی و حمام، رختکن و همین‌طور یک کافه در مجموع مساحتی به اندازه ۲۳۵ مترمربع دارد. مساحت طبقه اول ۱۷۰ مترمربع است و در آن یک سالن بدنسازی دیگر، سرویس‌های بهداشتی، رختکن، کافه و همین‌طور محلی برای نشستن و استراحت نیز تدارک دیده شده است.

مفهوم اصلی به کار رفته در طراحی داخلی، فضایی با انعکاس بالا و ایجاد حس کلی از فرم کلی بنا در هنگام انجام تمرینات و ورزش در سالن بوده است.
بخش سازه‌ای با استفاده از دو دیوار در غرب و شرق به صورت دو ستون منحنی بزرگ، یک تیر طره‌ای ۹ متری را در ورودی ساختمان تحمل می‌کند. دو دیوار منحنی در ورودی و در زیر تیر طره‌ای امکان اجرای ایده فاصله گرفتن سازه از زمین و رفتنش به سمت آسمان را فراهم می‌کنند. شیب بام نیز به سه سطح مختلف تقسیم شده تا حرکتی آرام و آهسته در چشم‌انداز ساختمان ایجاد شود.

چشم‌انداز و سطحی که ساختمان بر روی آن ایستاده، به گونه‌ای طراحی شده که ساختمان و ورودی آن را باز تعریف می‌کند. با انتخاب همان مصالح پوشاننده کف لابی برای بیرون از ورودی، هیچ مرزی بین خارج و داخل ایجاد نشده است. طراحی چهار ستون چوبی در یک طرف ساختمان باعث ایجاد فضایی برای نشستن و دور هم جمع شدن شده و آسایش و راحتی را برای عابران پس از تمام شدن طول ساختمان ایجاد می‌کند.
به گفته نرگس نصیری طوسی، معمار این سازه، تجربه شرایط از دست دادن انرژی منفی در هنگام تمرینات و احساس رهایی و سرزندگی بعد از آن، باعث شکل‌گیری ایده طراحی زیبا و کاربردی این ساختمان بدنسازی بوده است.

مطالب بیشتر: اتاق خواب های فوتبالی برای بچه های عاشق فوتبال
گشتی در ورزشگاه المپیک مونیخ و سایبان های منحصر به فردش
استادیوم میزبان جام جهانی در ماتائوس برزیل
اتمام ورزشگاه کاستلاو آرنا در یک قدمی جام جهانی ۲۰۱۴

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه