Chidaneh.com placeholder image

تجهیزات روف گاردن، باغی زیبا در دل زندگی شهری!

به قلم: فرگل سلحشور

در ایم مطلب از چیدانه قصد داریم درباره تجهیزات روف گاردن حرف بزنیم. اگر در فضای شهری و در آپارتمان‌های مرتفع زندگی می‌کنید، احتمالا تاکنون کمبود وجود یک فضای سرسبز و باغ‌مانند را حس کرده اید که به دلیل کمبود فضا از داشتن آن محرومید. اما آیا تا به حال این موضوع فکر کرده اید که فضای پشت بام خود را به یک باغ  سرسبز و زیبا تبدیل کنید؟ 

روف گاردن فضای سرسبزی است که در قسمت بام یک ساختمان کار می‌شود که هم از نظر بصری فضای زیبا و دلنشینی را در اختیار شما قرار می‌دهد و هم هوای مطبوعی را فراهم می‌کند. البته شناخت تجهیزات روف گاردن پیش از اقدام برای طراحی و ایجاد آن، لازم و ضروری است. 

چوب و هنر

با این حال اگر فضای مناسبی در پشت بام خود دارید، فورا دست به کار نشوید! ابتدا باید فاکتورهای مهمی را درنظر بگیرید. در این مطلب از چیدانه به شما خواهیم گفت برای طراحی یک روف گاردن زیبا به چه تجهیزاتی نیاز دارید و چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهید.

تجهیزات روف گاردن و بام سبز
مزایای روف گاردن

پیش از شروع طراحی روف گاردن چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

در ابتدا نیاز است که مجوزهای لازم برای طراحی روف گاردن را دریافت کنید. اگر مستاجر هستید که کسب اجازه از صاحب خانه لازم است و اگر خودتان صاحب خانه هستید، لازم است تا مجوز دولتی را دریافت کنید. بسیار مهم است که بدانید آیا مجاز به انجام این کار هستید یا خیر. 
زمانی که مجوز لازم را دریافت کردید، حال نیاز است تا با یک مهندس معمار مشورت کنید تا درباره ظرفیت وزن سقف فضای خود آگاه شوید. زیرا هر چیزی که به سقف اضافه شود، در واقع بار افزوده‌ای بر سقف ساختمان شماست و برخی ساختمان‌ها تحمل بار بیش از مقدار مشخصی را ندارند. بنابراین باید نسبت به این موضوع پیش از شروع کار آگاه شوید.
حتی اگر متوجه شدید که سقف شما قادر به تحمل بار زیاد است، باید سعی کنید تا روف گاردن را تا حد ممکن سبک طراحی کنید زیرا به هنگام آبیاری خاک سنگین‌تر شده و بار اضافه‌تری را به وجود می‌آورد.

در ادامه به بررسی تجهیزات روف گاردن می پردازیم.

طراحی و اجرای روف گاردن

تجهیزات روف گاردن شامل چه مواردی می‌شود؟

حال زمان آن رسیده که شما را با تجهیزات روف گاردن آشنا کنیم. این تجهیزات شامل موارد زیر است:

  • تجهیزات ساختاری
  • لایه‌های ضد آب
  • خاک سبک و ظروف کاشت
  • عایق حرارتی
  • سیستم زهکشی
  • ظروف خود آبیاری
  • لایه خاک
  • پوشش گیاهی
  • آبیاری

1. تجهیزات ساختاری روف گاردن

این نوع تجهیزات روف گاردن شامل لوازم ضد باد و دیواره‌ها می‌شود. استفاده از بامبوهای مرتفع و ضخیم به عنوان دیواره‌ها گزینه کاملا مناسبی به شمار می‌روند. همچنین استفاده از تیرهای پی‌وی‌سی، اتصالات و سیمان برای محکم کردن آن‌ها بسیار مناسب است.
تیرهای پی‌وی‌سی و بامبو هر دو گزینه‌های مناسبی برای بادگیر هستند. اما از آن‌جایی که ظاهر روف گاردن شما اهمیت زیادی دارد، از لوازمی استفاده کنید که از نظر بصری هم جلوه زیبایی داشته باشند. ارتفاع آن‌ها را باید به اندازه‌ای درنظر بگیرید که کاملا گیاهانتان را از خطر آسیب دیدن در معرض باد محفوظ نگه دارد.

طراحی روف گاردن

2. تجهیزات روف گاردن: لایه‌های ضد آب

مسلما ضد آب بودن یک پیش شرط اساسی برای طراحی روف گاردن است. هدف اصلی خشک نگه داشتن سقف و در نهایت ساختمان است. بنابراین در تجهیزات روف گاردن باید حتما ضد آب باشند و رطوبت را به ساختمان منتقل نکنند. 

در ادامه تجهیزات روف گاردن ضد آب را معرفی می‌کنیم:

  • آسفالت یا پارچه‌های قیری
  • ورق‌های غشای قیر SBS
  • غشای ضد آب که از پوسیده شدن ریشه‌های گیاهان جلوگیری کند
  • غشای ممبران مایع
  • لایه‌های محافظ  ضد آب و ضد ضربه

3. خاک سبک و ظروف کاشت برا روف گاردن

به جای استفاده از خاک باغچه و دردسرهای حمل آن تا بام ساختمان، از خاک گلدان سبک استفاده کنید و به جای سنگفرش‌های سنگین، از ظروف پلاستیکی و فایبرگلاس استفاده کنید.

بهترین تجهیزات روف گاردن

 

تجهیزات صروری روف گاردن

4. تجهیزات روف گاردن: عایق حرارتی

برای ایجاد اختلاف سطح که به عنوان عایق حرارتی عمل کند، از پرکننده‌های سبکی مانند موارد زیر می‌توان استفاده کرد:

  • ورقه‌های پلی‌استایرن
  • سیمان پلی‌استایرن
  • بتن هوادهی اتوکلاو شده
  • بتن فوم‌دار
  • سیمان‌های نظیر پرلیت، ورمیکولیت و LECA

5. تجهیزات روف گاردن: سیستم زهکشی

یکی از مهم‌ترین تجهیزات روف گاردن، سیستم زهکشی است. در واقع هدف اصلی از زهکشی، تخلیه آب اضافی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای جلوگیری از اشباع طولانی مدت است. به جای استفاده از خرده‌های سفال یا سنگ برای ایجاد سیستم تخلیه، از بالش‌های فوم یا سلول‌های زهکشی استفاده کنید. سلول‌های زهکشی به حفظ درجه حرارت مطلوب در خاک کمک کرده و تغذیه مورد نیاز خاک را تامین می‌کند.

اجرای روف گاردن

6. تجهیزات روف گاردن: ظروف خود آبیاری

استفاده ظروف یا گلدان‌های خود آبیاری موجب صرفه جویی در وقت و انرژی شما می‌شود. این تجهیزات روف گاردن را می‌توانید به صورت آماده تهیه کنید یا خودتان بسازید. برای تهیه آن به لوازمی مانند سطل یا گالن، چند اسفنج، پارچه‌های پنبه‌ای نواری شکل، لوله‌های پی‌وی‌سی، یک قیف بزرگ و پالت چوبی یا هر چیزی که گیاهان شما را از سطح زمین بلند کند، نیاز دارید. نحوه ساخت ظروف خود آبیاری را می‌توانید در گوگل جستجو کنید یا از یک شخص متخصص و کاربلد بپرسید.

7. لایه خاک

حداقل ضخامت خاک توصیه شده برای روف گاردن، 40 سانتی‌متر است و برای بوته‌ها و درختان 1.5-1 متر. خاک باید غنی و سبک باشد و دارای هوادهی مناسب و ظرفیت کافی برای نگهداری آب باشد.

تجهیزات روف گاردن

8. تجهیزات روف گاردن برای پوشش گیاهی

پس از استفاده از تمام تجهیزات روف گاردن که گفته شد، نوبت به انتخاب پوشش گیاهی می‌رسد. مطابق با سلیقه خود می‌توانید از انواع گیاهان زینتی، چمن و پوشش‌های زمینی، گل‌های فصلی، درختان کوچک و متوسط، انواع بوته‌ها، کاکتوس‌ها و… استفاده کنید.

9. تجهیزات آبیاری روف گاردن

پیشنهاد می‌شود جهت آبیاری از سیستم آبیاری قطره‌ای نیمه اتوماتیک استفاده شود و از شیلنگ دستی تنها مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد. سیستم‌های آبپاش هم برای چمن‌ها مناسب هستند.

خلاقیت و زیبایی‌شناسی در طراحی روف گاردن

از مهم‌ترین فاکتورهای طراحی یک روف گاردن زیبا، داشتن خلاقیت و زیبایی‌شناسی است. تا زمانی که تحمل بار سقف شما اجازه می‌دهد، از استفاده از عناصر زیبایی مانند مبلمان باغ، نورپردازی و حتی یک آبشار کوچک نترسید. این زیبایی را حتی به کمک خود گیاهان می‌توانید به وجود آورید. استفاده از گیاهان خاص و زیبا و گیاهان رنگارنگ که در فصول خاص شکوفه‌های زیبایی می‌دهند، می‌توانند گزینه‌‌های بی‌نظیری برای جلوه بخشیدن به روف گاردن شما باشند.

روف گاردن

ملاحظات نگهداری از روف گاردن

هنگامی که انواع تجهیزات روف گاردن به کار گرفته شدند و روف گاردن زیبای شما تکمیل شد، همواره باید ملاحظات نگهداری از روف گاردن رعایت شوند. این ملاحظات شامل بازرسی بخش‌های مختلف نظیر ضد آب بودن تجهیزات، عملکرد صحیح زهکشی، بستر، سیستم‌های برق و روشنایی، سلامت گیاهان، آبیاری، هرس، چمن‌زنی، کوددهی، کنترل بیماری‌ها و آفات گیاهان، علف‌های هرز و… است.

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه