Chidaneh.com placeholder image

کتابخانه چوبی مدرن؛ قطعه گمشده دکوراسیون خانه

به قلم: مژگان احمدی

این روزها کتابخانه دیگر فقط جایی برای محافظت از کتابهای شما نیست، با پیشرفت دانش طراحی داخلی، هر عنصری از خانه می‌تواند به‌عنوان المانی دکوراتیو و تزئینی تلقی شود. از زمانی که خانه‌ها کوچک شدند، دکوراتورها و طراحان داخلی با ایده‌پردازی‌های خلاقانه شروع به ساخت لوازم جمع‌وجور و مدرن کردند. کتابخانه چوبی مدرن حاصل نوآوری صنعتگران در زمینه معماری و دکوراسیون داخلی است. این نوع کتابخانه درواقع همان کتابخانه معمولی است که به طرزی مبتکرانه و با الگویی شیک و فانتزی طراحی شده است. در این مقاله از چیدانه با معرفی تیم یولکا چوب که تولیدکننده انواع لوازم چوبی ساده، تاشو و تبدیلی هستند به بررسی نکات مهم انتخاب و نگهداری از کتابخانه چوبی می‌پردازیم. اگر این روزها به فکر تهیه کتابخانه‌ای برای منزل خود هستید این مطلب را از دست ندهید.

یولکا چوب
کتابخانه خانگی چوبی ایستاده
یولکا چوب

اسکای اسکرپر

انواع کتابخانه‌های چوبی مدرن

به‌صورت کلی کتابخانه‌ها در دو نوع ایستاده و دیواری طراحی می‌شوند. نوع دیواری آن به دیوار خانه پیچ می‌شود و به‌عنوان قفسه یا شلف برای وسایل تزئینی شما نیز کاربرد دارد. کتابخانه‌های چوبی مدرن از نوع ایستاده معمولا در دو مدل درب‌دار و بدون درب ساخته می‌شود. مدل درب‌دار مخصوص افرادی است که از کتاب‌های خود استفاده چندانی ندارند و درون باکس قرار می‌دهند تا کتاب از گرد و خاک و آلودگی در امان باشد. مدل بدون درب نیز برای افرادی مناسب است که دائما در حال استفاده از کتاب‌های خود هستند و باز و بسته کردن درب کتابخانه برایشان سخت است.

یولکا چوب
کتابخانه تمام چوب ساده
یولکا چوب

محل قرارگیری کتابخانه چوبی مدرن

هیچ محدودیتی برای انتخاب جای کتابخانه ندارید. اگر کتابخانه شما بزرگ و حجیم نیست می‌توانید آن را در هر نقطه‌ای از خانه قرار بدهید. در این صورت نه‌تنها به فضا جلوه‌ای تزئیناتی و باشکوه می‌بخشید، بلکه می‌توانید وسایل دکوری خود را روی قفسه‌های کتابخانه قرار بدهید. مهم نیست کتابخانه کجا مستقر می‌شود، در هر صورت سعی کنید از گوشه‌های پرت خانه نهایت استفاده را ببرید.

یولکا چوب
کتابخانه خانگی چوبی ایستاده
یولکا چوب

اتاق مطالعه

اگر اهل مطالعه مکرر و طولانی‌مدت هستید و یا شغل شما به نحوی است که دائما با کتاب سروکار دارید بهتر است در خانه مکانی خاص را به کتابخانه اختصاص بدهید. یک اتاق مطالعه خلوت و گرم می‌تواند پیشنهادی عالی باشد. اتاقی که در آن به تنها چیزی که احتیاج دارید یک میز مطالعه و یا یک صندلی راحتی‌ست که با فراغ بال و به دور از ازدحام، بتوانید به مطالعه شخصی بپردازید.

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: هنر ایرانی و کارهای چوبی منزل، از کنسول چوبی تا کتابخانه!

راهروی ورودی

راهروی خانه فضای بسیار مناسبی برای قرار دادن کتابخانه است. شاید نامتعارف به‌نظر بیاید که هنگام ورود به خانه با قفسه‌هایی متعدد از کتاب مواجه شوید. اما واقعیت این است که با این کار خیلی راحت به کتاب‌های خود دسترسی خواهید داشت. ضمن اینکه می‌توانید با قرار دادن کتابخانه در راهرو به فضای تنگ و بی‌روح آن رنگ و لعاب ببخشید، در این صورت راهروی شما دیگر فضایی پرت و بی‌کاربرد نخواهد بود.

یولکا چوب
کتابخانه تمام چوب ساده
یولکا چوب

اتاق کار

اگر خوش‌شانس باشید و خانه شما بزرگ باشد و یک اتاق جداگانه برای کار خود داشته باشید، کتابخانه می‌تواند یکی از المان‌های مهم در آن باشد. اتاق‌های کار معمولا شلوغند و ممکن است جایی برای قراردادن یک کتابخانه اضافی نداشته باشید. در این صورت ما به شما میزهای تحریر کتابخانه‌دار را پیشنهاد می‌کنیم. میزهایی با طراحی هوشمندانه که به‌صورت دومنظوره نیاز شما را رفع می‌کنند. میزی برای کار و کتابخانه‌ای برای مطالعه!

یولکا چوب
میز تحریر تمام چوب اتاق خواب
یولکا چوب

یولکا چوب
سرویس چوبی ساده اتاق خواب
یولکا چوب

اتاق نشیمن

خیلی از افراد تصور می‌کنند کتابخانه حتما باید در یک اتاق مجزا قرار بگیرد و اگر در پذیرایی و جلوی چشم مهمان باشد باعث نازیبایی دکوراسیون خواهد شد! این افراد معمولا زیبایی و دیزاین داخلی را در اشیاء گران‌قیمت و لوکس می‌بینند و با این دیدگاه ناچارند برای دکور کردن خانه خود از بوفه‌های بزرگ، آباژورها و مجسمه‌های گرانبها استفاده کنند. در صورتی که نیازی نیست پول زیادی خرج کنید تا ظاهر زیبایی به فضای خانه خود ببخشید. همین کتاب‌هایی که در کمدها و کارتن‌ها در گوشه انباری شما خاک می‌خورند می‌توانند در زیبایی منزل شما بسیار موثر باشند. همچنین کتابخانه یک پتانسیل پنهان برای زیبایی هرچه‌تمام‌تر پذیرایی شماست.

یولکا چوب
کتابخانه تمام چوب ساده
یولکا چوب

اتاق خواب

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که هنگام خواب به مطالعه شبانه عادت دارید. اگر کتابخانه خود را در اتاق خواب قرار بدهید می‌توانید همان‌طور که روی تخت گرم و نرم خود دراز کشیده‌اید دستتان را دراز کنید و کتاب موردعلاقه‌تان را بردارید و بخوانید! به همین راحتی!

نکته آخری که در این قسمت باید به آن توجه کنید این است که کتابخانه خود را هرجای خانه که قرار دادید برای محل مطالعه خود نور مناسب فراهم کنید. آیا محل انتخابی شما نور کافی دارد؟ روشنایی عمومی آن چگونه است؟ آیا به نورهای تشدیدکننده مانند دیوارکوب‌ها و چراغ‌های مطالعه نیاز دارید؟ پس تهیه کنید و به سلامت چشم‌های خود اهمیت بدهید.

بیشتر بخوانید: مدل کتابخانه اتاق نوجوان، چه مدلی برای فرزندم مناسبه؟

یولکا چوب
سرویس چوبی ساده اتاق خواب
یولکا چوب

یولکا چوب
سرویس چوبی ساده اتاق خواب
یولکا چوب

نکاتی درباره کتابخانه چوبی مدرن

اگر در صدد انتخاب کتابخانه‌ای چوبی هستید این نکات را مدنظر داشته باشید:

  • یک کتابخانه چوبی مدرن با هر تمی از دکوراسیون به‌راحتی ست می‌شود و یک فضای گرم و هارمونیک ایجاد می‌کند، پس نگران هماهنگی کتابخانه با سبک چیدمان منزل خود نباشید.
  • اگر فضایی که کتابخانه چوبی مدرن در آن قرار می‌گیرد کوچک است سعی کنید از چوب رنگ روشن استفاده کنید تا محیط را دلبازتر نشان بدهد.
  • اگر کتابخانه شما در قلب اتاق پذیرایی قرار گرفته و بیشتر جنبه تزئیناتی دارد، یک نورپردازی قوی و جذاب می‌تواند جلوه آن را چندین‌برابر کند.
  • نمای کتابخانه می‌تواند تاثیر زیادی در تشویق و افزایش انگیزه شما و اطرافیانتان در خواندن کتاب داشته باشد، پس شکل ظاهری کتابخانه را جدی بگیرید و با وسواس انتخاب کنید.
  • اگر قصد دارید برای اتاق کودک یا نوجوان خود کتابخانه انتخاب کنید بهتر است از رنگ‌های شاد و سرزنده استفاده کنید.

یولکا چوب
کتابخانه خانگی چوبی ایستاده
یولکا چوب

  • اگر کتابخانه برای شخصی انتخاب می‌شود که در سطح دانشگاه و یا بالاتر قرار دارد سعی کنید از کتابخانه‌ای محکم و بادوام استفاده کنید، زیرا کتاب‌های این طبقه از افراد معمولا متعدد، بزرگ و سنگین هستند.
  • اگر در مناطق شرجی و بارانی زندگی می‌کنید حواستان به پوسیدگی کتابخانه باشد، هرچندوقت یکبار قفسه‌ها و بدنه را چک کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.
  • مشکلی که ممکن است در یک کتابخانه چوبی مدرن وجود داشته باشد حمله آفات و حشرات چوب‌خوار است. اگر اطراف کتابخانه خود به خرده‌های چوب برخورد کردید، تعلل نکنید و با محلول‌های حشره‌کش کتابخانه را پاکسازی کنید.
  • برای دیزاین بهتر کتابخانه می‌توانید در قفسه‌های آن مجسمه‌های تزئینی، تندیس‌ها، کاپ‌ها، گلدان‌های کوچک و اکسسوری‌های جذاب قرار دهید.

یولکا چوب
کتابخانه خانگی چوبی ایستاده
یولکا چوب

بررسی مشکلات یک کتابخانه چوبی مدرن

یک کتابخانه چوبی مدرن و استاندارد بایستی تمامی اصول و ضوابط ساخت را به‌طور دقیق رعایت کرده باشد. اگر جنس چوب کتابخانه مرغوب و باکیفیت نباشد، اتصالات به درستی در سر جای خود قرار نگرفته باشند و یا ابعاد قفسه‌ها استاندارد نباشد ممکن است مشکلاتی از قبیل انحراف و شکم دادن برای قفسات اتفاق بیفتد و منجر به شکستگی و گاها سقوط آن شود. در این قسمت درمورد هریک از موارد فوق صحبت می‌کنیم تا با دید بازتر و شفاف‌تری به خرید کتابخانه اقدام کنید.

یولکا چوب
میز تحریر تمام چوب اتاق خواب
یولکا چوب

متریال کتابخانه چوبی مدرن

چوب چندلایه بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید برای ساخت یک کتابخانه چوبی مدرن به‌کار ببرید. در تخته‌های چندلایه تعداد زیادی ورقه چوبی را به همدیگر چسبانده‌اند تا مقاومت مضاعفی ایجاد شود و قفسه‌ها دچار تاب‌خوردگی و شکستگی نشوند. گاهی اوقات در مراحل ساخت قفسه از تخته‌ای استفاده می‌کنند که از خاک اره ساخته می‌شود و به تخت خرده‌چوب معروف است، در این صورت اگر تراکم تخته بالا هم باشد باز هم احتمال ایجاد ترک در آن وجود دارد.

یولکا چوب
کتابخانه تمام چوب ساده
یولکا چوب

اتصالات کتابخانه چوبی مدرن

این موضوع که قطعات چوبی باید با چه نوع تجهیزاتی به یکدیگر متصل شوند کاملا بستگی به حرفه‌ای بودن طراح سازه دارد. شما نمی‌توانید از هر پیچ و مهره و اتصال‌دهنده‌ای و در هر فاصله‌ای که مایل بودید استفاده کنید. یک سازه استاندارد بایستی کاملا در چارچوب نقشه ساخته شود و هرکدام از متصل‌کننده‌ها در فواصل صحیح و منظم قرار داده شوند. این موضوع در طول عمر کتابخانه شما نقشی اساسی دارد و یک خطای کوچک ممکن است باعث شود ساختار کلی کتابخانه به هم بریزد و در مدتی کم شاهد ایجاد ترک‌های ریز و درشت در آن باشید.

یولکا چوب
کتابخانه تمام چوب ساده
یولکا چوب

ابعاد استاندارد کتابخانه چوبی مدرن

ابعاد کتابخانه کاملا بستگی به متریال آن و تعداد کتابی دارد که قرار است در آن قرار بگیرد. معمولا عمق کتابخانه را 25 سانتی‌متر ارتفاع جاکتابی را 32 الی 35 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. ارتفاع کتابخانه ایستاده عموما متغیر است اما ارتفاع معمول آن را 180 سانتی‌متر مدنظر قرار می‌دهند. بهتر است عرض هریک از قفسه‌ها بیشتر از 30 سانتی‌متر نباشد تا بیش از حد سنگین نشود و وزن زیادی از کتاب را تحمل نکند. در هر صورت یک طراح بایستی بداند چه تعداد کتاب قرار است در این کتابخانه جای بگیرد و هریک چه نیرویی به سطح قفسه وارد خواهد کرد، در این صورت است که می‌توانیم یک طراحی اصولی و ایمن داشته باشیم.

یولکا چوب
کتابخانه تمام چوب ساده
یولکا چوب

حرف پایانی

یک کتابخانه چوبی مدرن می‌تواند هم ظاهری شیک و فانتزی به فضای منزل شما بدهد و هم به کوه کتاب‌های تلنبارشده در خانه سروسامان ببخشد. این را فراموش نکنید که هرچه بیشتر کتاب بخوانید درون غنی‌تری خواهید داشت، پس همین حالا و به‌عنوان گام اول به خرید یک کتابخانه جذاب اقدام کنید و برای خود محیطی دنج و صمیمی برای مطالعه روزانه فراهم کنید. تیم خلاق یولکا چوب با استفاده از متریال و چوب درجه‌یک و سازندگان و صنعتگران ماهر و کاربلد، یکی از پیشگامان تولید انواع لوازم چوبی هستند. برای تماشای مدل‌های متنوع و خیره‌کننده کتابخانه چوبی شیک می‌توانید به پروفایل گروه تولیدی یولکا چوب سر بزنید.

نویسنده: مهشید بختیاری| عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه