Chidaneh.com placeholder image

برج جام بانک ملت، ساختمانی رقصان در تهران

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: گاهی اتفاق می‌افتد که برخی ساختمان‌ها در میان بافت شهری تبدیل به المان و نشانه‌ای در خاطر شهروندان می‌شود. این موضوع زمانی بیشتر به چشم خواهد آمد که این ساختمان دارای ارتفاع بسیار زیاد و طراحی معمارانه باشد. ساختمان برج جام بانک ملت اثر معماران شناخته شده کاترین اسپریدونف و رضا دانشمیر از این دسته ساختمان‌هاست که به خاطر ارتفاع و طراحی حجم معمارانه آن در میان خیابان شریعتی تهران می درخشد. همراه با چیدانه با ایده‌ها و روند طراحی این ساختمان بیشتر آشنا شوید.

سرویس خواب بالسا

مشخصات پروژه برج جام بانک ملت

  • دفتر معماری: مهندسان مشاور حرکت سیال
  • معماران: کاترین اسپریدونف و رضا دانشمیر
  • کارفرما: بانک ملت
  • موقعیت بنا: تهران، خیابان شریعتی
  • سال اتمام پروژه: 2015
  • متراژ بنا: 64000 متر مربع

برج جام واقع در خیابان شریعتی تهران، در سایتی به متراژ 4600 متر مربع واقع شده است. این پروژه یکی از دو شریان مرکزی و تاریخ این منطقه به حساب می‌آید. برج جام از محور شمال-جنوب به منطقه شمیران و از شرق در موقعیت قدیمی و سنتی تاریخی تهران مشرف می باشد.

مطلب پیشنهادی: ۳ برج در تهران برای زندگی امروز

دسترسی این پروژه از طریق بزرگراه همت و رسالت (شرق به غرب)، و همچنین بزرگراه امام علی و صیاد شیرازی (محور شمال- جنوب) می باشد. این دسترسی باعث شده تا این برج اداری-تجاری یک مکان ایده آل برای مراجعه کنندگان به شمار برود.
مطلب پیشنهادی: بانک مسکن کرمان جلوه ای مدرن از معماری کویری

برج جام از ترکیب دو حجم و الگو طراحی شده است. ابتدا یک پلتفرم افقی با کاربری تجاری که 80%، و یک حجم عمودی که 25% از حجم اصلی را پوشانده که شامل عرصه های اداری می باشد. این مجموعه 34 طبقه دارای یک پارکینگ 7 طبقه، رستوران، و سکوی فرود هلیکوپتر (Helipad) می باشد.
چیدانه در گذشته شما را با خانه دو پوسته ی لواسان ، طراحی ویلا برای ارتباط با طبیعت یکی دیگر از پروژه های رضا دانشمیر آشنا کرده است.

طراح به منظور رعایت مقررات ساخت و ساز چند طبقه (رئوس حجم هرمی شکل)، فرمی تراس مانند بر روی بدنه برج با حرکت کالبد کف طبقات به وجود آورده تا علاوه بر ایجاد یک سیستم مدولار در محورهای افقی و عمودی، با پارک شریعتی در ضلع غرب همجوار باشد. یکی از مزیت ماژول ها (طبقات) این می باشد که از مسدود شدن نور و تهویه برای طبقات پایین تر جلوگیری کرده، و دید مناسبی از پارک شریعتی برای این طبقات فراهم نموده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی متفاوت نمای ساختمان بانک ملت به عنوان یک المان شهری!

با تحولی غیرمعمول، سطوح افقی باعث می شود تا دسترسی مناسبی در مجاورت پارک و پیاده رو نسبت به برج صورت گیرد و تناسب بصری زیبایی بین فضای کاری و منظره پارک خلق شود. متریال نمای این برج از کامپوزیت و شیشه تشکیل شده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی متفاوت دفاتر اداری شرکت بایر پارسیان در تهران

علاوه بر ارائه راه حل های مناسب اقلیمی شهر تهران در طراحی پروژه، فرم مدولار پروژه ترکیبی از حجم افقی و عمودی است تا بر خلاف فرم های ساده و یکنواخت شهری باشد. شیب شمال به جنوب شهر باعث شده تا این پروژه به عنوان نقطه عطفی در تهران به شمار آید که از بیشتر نقاط قابل مشاهده است.

مطلب پیشنهادی: نمایشگاه و ساختمان اداری نمایندگی سایپا در مشهد

برج اداری تجاری جام به عنوان یکی از مدرن ترین پروژه های ساختمانی شهر تهران با ۶۰ هزار متر مربع فضا در یکی از بهترین موقعیت های اداری شهر قرار دارد که معماری منحصر به فرد و به کار گیری بالاترین استانداردهای ساخت و مصالح، این برج ۳۲ طبقه را به یکی از شاخص های معماری سوپر لوکس کلاس A در کشور تبدیل کرده است.
پروژه برج جام مشتمل بر ۶۳ واحد تجاری در دو طبقه، ۸۹ واحد اداری در ۲۳ طبقه و ۵۵۵ واحد پارکینگ عادی به انضمام ۲۸ واحد پارکینگ ویژه معلولان در ۷ طبقه است و در طراحی آن، سالن اجتماعات، عرصه فرود هلی کوپتر، نمازخانه و رستوران با محوطه روباز نیز در نظر گرفته شده است. بیش از ۵۰ جلسه از جلسات شورای معماری بانک ملت به طراحی پروژه برج جام اختصاص داشته است.

اگر به دنبال طراحان متخصص در حوزه معماری و ساختمان می گردید. می توانید سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها باشید. اهالی فن چیدانه شما را در طراحی و اجرای این پروژه همراهی خواهند کرد. 

اگر به دنبال ایده های کوچک برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود، متناسب با شرایط آن هستید می توانید سوالات خود را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، کارشناسان و اهالی فن چیدانه در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی: طراحی نمای متحرک در مجتمع اداری خرسند تهران
جذابیت حجم در معماری ساختمان بدنسازی دشت نور مازندران
فروشگاه شالی شاپ، طراحی متفاوت و چشمگیر در جاده هراز
نگاهی مدرن و متفاوت در طراحی کارخانه پایکار بنیان پانل

گردآوری شده در تحریریهچیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ذوقی در تاریخ 28 مهر 1396
سلام به نظر من ساختن اینگونه برجها جز شلوغی و افزایش حجم ترافیک خاصیت دیگری ندارد کاش کمی هم به فکر فضای سبز و محیط زیست بودیم. بانک ملت با داشتن این همه شعبه که تعداد کارمندان بیشتر از مشتریان شعبه است. بجای از دست دادن سرمایه و افزایش ساختار اداری. کمی هم به تولید کمک میکردن بهتر نبود.

ثبت دیدگاه