Chidaneh.com placeholder image

طراحی نمای خانه بید آباد هماهنگ با بافت تاریخی در اصفهان

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: هنگامی که معماران با پیشنهاداتی برای طراحی ساختمان ها در میان محله ای قدیمی روبرو می شوند شاید اولین دغدغه برای آنها احترام به بافت تاریخی است. اینکه طراحی آنها در عین حال که نمادی از معماری زمان خود است، وحدت و هماهنگی در میان بافت را نیز حفظ کند. الهام گرامی زاده و احسان حسینی معماران دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری در طراحی خانه بیدآباد اصفهان تلاش کرده اند تا از این اصل پیروی کنند. همراه با چیدانه به محله بیدآباد و این خانه خانه زیبا بیاید.

chidaneh ad banner

اطلاعات عمومی پروژه خانه بیدآباد

  • محل قرارگیری: منطقه بیدآباد، اصفهان
  • شرکت طراحی: دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری
  • آرشیتکت: الهام گرامی زاده، احسان حسینی
  • سال: مرداد 1388 الی اردیبهشت 1389
  • مساحت زمین: 75 مترمربع
  • مساحت ساخته شده: 288 مترمربع

  • نوع پروژه: مسکونی
  • مهندس سازه: هوشنگ اشرفی
  • اجرا: عباس غفوریان
  • عکاس: فرشید نصرآبادی
  • کارفرما: خانواده ایزدی خواه
  • جوایز: رتبه دوم در بخش مسکونی جایزه معمار سال 1389

خانه بیدآباد که با زیربنایی 288 مترمربع در محله بیدآباد اصفهان قرار گرفته، در مردادماه سال 1388 روند اجرایی خود را آغاز و در اردیبهشت ماه سال 1389 به پایان رسانده است.

مطلب پیشنهادی: بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

این خانه در منطقه ای باستانی واقع شده است و خانه های مجاور عمری بین 40 تا 300 سال را سپری کرده اند. خانه بیدآباد مجموعا 4 طبقه دارد و در اجرای آن از مصالح مفید، اما کم هزینه استفاده شده است.

  

هزینه ساخت این خانه مسکونی به ازای هر متر مربع، 2700000 ریال برآورد شده است، درحالیکه برای ساختمان های مشابهی که همزمان با این پروژه احداث شده اند، به ازای هر متر مربع 3500000 ریال هزینه شده است.

مطلب پیشنهادی: خانه شماره هفت جایی برای زندگی ایرانی در اصفهان

یکی از ویژگی های بارز در این پروژه، طراحی نمای متفاوت آن است. ایده اصلی طراحی نما با مشخص کردن مسیر راه پله ساختمان، بر روی نما با رنگ قرمز اجرا شد. موضوع نشان دادن درون بر بیرون ساختمان یک مساله تاریخی است که در دوره کلاسیک، رنسانس، مدرنیزم و غیره همیشه مطرح بوده است.

   

علت انتخاب رنگ قرمز، هماهنگی بیشتر با ساختمان های قدیمی پیرامون پروژه بوده که در نهایت پوسته ای مدرن و سازگار با بافت کهن را به وجود آورده است. این نکته ای است که معمولا در طراحی ساختمان ها و بناهای ایرانی کمتر به آن توجه می شود.

طراحی ساختمان بیدآباد به گونه ای انجام شده که هیچ فضای غیر قابل استفاده ای در پایین و بالای راه پله وجود ندارد. راه پله این ساختمان به صورت سه بعدی طراحی شده و هم به خارج ساختمان و هم به فضای داخلی رخنه کرده است.

مطلب پیشنهادی: خانه ای از رف یادآور طاقچه های ایرانی در نجف آباد اصفهان

موقعیت راه پله در نما، جانمایی پنجره ها را هم تعریف کرده، چون در واقع تنها فضایی که پنجره ندارد همان راه پله است. معماران این پروژه با در نظر گرفتن محدودیت زیربنا و همچنین محدودیت در طراحی نما و ایجاد بازشو در آن، استانداردهای هسته ساختمان و بیرون آن را بهم ریخته و هسته را در پوسته ساختمان اجرا کرده است.

خانه بیدآباد بنا به درخواست مشتری به صورت یک خانه واحد و همچنین سه واحد مستقل طراحی شد. فضای راه پله در این ساختمان، فضای ارتباطی بسیار مفیدی است که طراحی آن با هدف درون گرایی و حفظ حریم خصوصی انجام شده است.

این پروژه در مسابقه جایزه معمار در سال 1389، رتبه دوم گروه مسکونی را به خود اختصاص داده است. دیگر برندگان جایزه معمار را در چیدانه ببینید: ویلای شمس در زرندیه ساوه، الماسی در دل کویر
ساختمان مسکونی چیذری، طراحی موفق در زمین کم عرض
خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر
خانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج

اگر به دنبال طراحان متخصص در حوزه معماری و ساختمان می گردید. می توانید سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها باشید. اهالی فن چیدانه شما را در طراحی و اجرای این پروژه همراهی خواهند کرد. 
اگر به دنبال ایده های کوچک برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود، متناسب با شرایط آن هستید می توانید سوالات خود را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، کارشناسان و اهالی فن چیدانه در میان بگذارید.

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
بهنام در تاریخ 08 شهریور 1394
این الان نمای هماهنگ با باقت اصفهانه؟ نه واقعا؟
sabakalanaki در تاریخ 09 شهریور 1394
به نظر من با وجود اینکه ساختمون نوسازه با بافت قدیمی اطرافش خیلی خوب هماهنگی داره. بستگی داره شما به چی می گید هماهنگ!
میرزاییان در تاریخ 09 شهریور 1394
سایت بسیار زیبا و پر محتوایی دارید ادامه بدید حتما موفق میشید از مهندسی سایت هم تشکر میکنم. به سایت ما هم سری بزنید خیلی دوستداریم از تجربیات شما بهره مند شویم با تشکر آگهی90

ثبت دیدگاه