Chidaneh.com placeholder image

معماری خلاقانه خانه آب 250 ، گذر از محدودیت ها در اصفهان

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: هنر شهر اصفهان در زمینه معماری تنها به معماری اسلامی یا تاریخی محدود نمی شود. معماران خوش ذوق اصفهانی با طرح های مدرن و منطقی خود نام معتبری از خود در دنیای معماری بین المللی بر جا گذاشته اند. خانه آب 250 اثر احسان حسینی و الهام گرامی زاده در اصفهان طراحی و اجرا شده است. این خانه زیبا شاهدی بر این ادعاست. همراه با چیدانه با بخش های مختلف این خانه آشنا شوید.

تابلو فرش ریحان

مشخصات عمومی پروژه خانه آب۲۵۰

  • مکان: ایران، شهر اصفهان، خیابان آب ۲۵۰
  • تیم معمار: دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری
  • معماران ارشد: الهام گرامی‌زاده، احسان حسینی
  • طراحی: امیرعلی پورکیان
  • پیمانکار: مهدی حسن نژاد
  • مساحت: ۶۴۰ متر مربع
  • سال ساخت: ۲۰۱۲
  • عکاس: ف. نصر آبادی
  • جوایز و افتخارات: برنده نخست جایزه معمار دربخش مسکونی سال۹۲

 

ایجاد پروژه های معماری با ایده های خلاقانه، معمولا همراه با شرایط خاص اقتصادی، فرمی منحصر بفرد از محوطه، خواسته های مختلف کارفرما و مسائلی از این قبیل می باشند. با این حال، در اصفهان ساختمان هایی در همان ابعاد وجود دارند که با برنامه های اقتصادی و فیزیکی از پیش تعریف شده که بررسی نشده اند ساخته شده اند.

مطلب پیشنهادی: پویایی و تحرک در طراحی نمای ساختمان مسکونی دستور

 نمای بیرونی بازشوهای خانه ی آب 250

قوانین محدود شهرداری (به ویژه در شهرستان ها)، کاهش حضور معماران، و محدود بودن نقش آنها در طراحی جزئیات نما و ترکیب مسائل جزء مشکلاتی است که در اصفهان وجود دارد.پس از اینکه با این قوانین مشغول به کار شدند و ایده های آینده نگرانه را در این پروژه اصلاح نمودند، این ایده های جدید تنها در طراحی نمای ساختمان مد نظر ما به کار گرفته شده، و در کنار آن ویژگی های جدیدی هم برای زندگی در آن ایجاد شده است.

این پروژه یک ساختمان مسکونی واقع در اصفهان است، که با یک الگوی رایج شامل دو واحد در طبقه اول و دوم و یک واحد در زیر زمین می باشد، در فضای ۱۱ متر در 26متری زمین این ساختمان، ۶۰ درصد فضا برای ساخت دارای مجوز بوده است. طبق قوانین شهرداری، نمای شمالی باید ۱۷5 سانتی متر بالاتر از سطح زمین باشد، و هر بازشو از قبیل پنجره و… در زیر این سطح به دلیل همسایگانی که در قسمت شمالی وجود دارند نیز ممنوع می باشد.

خلاقیت مهم طرح درنمای شمالی اتفاق افتاده است جایی که طبق ضوابط بایستی دیوارشمالی حداقل تاارتفاع ۱۷۵سانتیمتر از کف نباید بازشو داشته باشد، طراحان برای رعایت ضوابط و همچنین حفظ دید به فضای سبز دیوارشمالی را کاملا نپوشاندند بلکه با لوورهای چوبی ۴۵درجه آن را پر کردند…

   

از سوی دیگر، در سمت شمال غربی ساختمان، یک پارک محلی وجود دارد که از درون ساختمان در زاویه ۴۵ درجه از آن قابل مشاهده می باشد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: خانه افشاریان ، شاه نشین کرمانشاه

 

در نمای جنوبی، هیچ محدودیتی در بازشوها وجود ندارد، اما در پروژه های معمول، معمولا این بازشوها به حیاط هایی که در طبقات بالاتر وجود دارد و ارتباط بین باغها و داخل ساختمان در آنها در نظر گرفته نشده است نیز قرار می گیرند.بنابراین، طراحان در این پروژه سعی کرده اند برای سازماندهی ارتفاعات از طریق ایجاد روزنه های جدید در طبقات و ایجاد لایه های مختلف توجه کنند. 
مطلب پیشنهادی: خانه فروردین، آپارتمانی زیبا در همسایگی نقش جهان اصفهان

ایده های طراحی در نمای شمالی ساختمان خانه آب 250

  • کنترل کردن محرمیت برای همسایه های شمالی با توجه به قوانین شهرداری با ایجاد یک نمای نیمه شفاف
  • وجود پارک های محلی در سمت شمال غربی ساختمان

  • ارائه یک فیلتر سبز برای کنترل سر و صدا و تاکید بر درونگرایی و همچنین شفافیت
  • ایجاد بازشوها برای یک دید بسیار خوب و گسترده از آسمان

 

 ایده های طراحی در نمای جنوبی ساختمان خانه آب 250

  • ایجاد بازشوها برای دیدن منظره حیاط
  • ایجاد فضاهای باز دارای محرمیت در طبقه فوقانی در امتداد فضاهای داخلی
  • ایجاد یک فضای نیمه باز در کنار حیاط در طبقه دوم به عنوان یک فضای محله ای

چیدانه در مطالب گذشته خود شما را با دیگر پروژه های دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری آشنا کرده است: 
مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان
طراحی نمای خانه بید آباد هماهنگ با بافت تاریخی در اصفهان 
معماری بازار همجوار با کلیسای مریم مقدس در اصفهان

اگر به دنبال یک طراحی ویژه، بازسازی متفاوت و یا یک تغییر دکوراسیون مدرن وکاربردی هستید، متخصصان، کارشناسان و کاربران چیدانه در بخش مشاوره دکوراسیون، قدم به قدم با شما در این راه همگام هستند.
پیشنهاد ویژه ی ما به شما: تجربه و مهارت را در اهالی فن چیدانه جست و جو کنید. 

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
منتظری در تاریخ 05 مهر 1394
سلام و روز بخیر سپاس از مجله ی زیبای الکترونیکی تون . من هر روز صبح که کارم رو شروع میکنم به شما هم سر میزنم و از کارهای جدید و ایده ها تون انرژی میگیرم ، امیدوارم همیشه موفق و پر انگیزه باشین . خوب میشد اگر از فضای داخلی و نوع طراحی و دکوراسیون داخلی این بنا هم تصاویری رو قرار میدادین . شاد و برقرار باشین.
farahani_samin در تاریخ 05 مهر 1394
با سلام و سپاس از اینکه شما صبح زیباتون رو با چیدانه شروع میکنید، باعث افتخار ماست که میتونیم در ایده دادن به شما شریک باشیم. ممنون از نگاه دقیق شما نسبت به این پروژه، متاسفانه عکس از فضای داخلی و دکوراسیون این پروژه بیش از این موجود نبود ، پیشنهاد میکنم برای ایده گرفتن از پروژه های داخلی و دکوراسیون همان طور که حتما قبلا مشاهده کرده اید سری به مطالب دیگر و پروژه های اهالی فن چیدانه بزنید. بازهم از توجه و همراهیتون با چیدانه سپاسگذاریم.
sadeghkargar در تاریخ 05 مهر 1394
با سلام وتشکر از مطالب مفیدتون من مطالب چیدانه را هر روز دنبال میکنم فکر کنم اولین مطلب شما بود خیلی خوب بود منتظر مطالب بعدی از شما هستم.
farahani_samin در تاریخ 05 مهر 1394
با سلام و تشکر از همراهی هر روز شما با چیدانه بله کاملا درست بود، خوشحالم از نگاه دقیقتتون ، خوشحال میشم که مثل همیشه باز هم مطالب من و چیدانه ای ها رو دنبال کنید .
maniii در تاریخ 11 بهمن 1396
با سلام و تشکر از مطالب عالی تون یه سوال داشتم، نوع سنگ به کار رفته در نمای ساختمان چیه؟

ثبت دیدگاه