Chidaneh.com placeholder image

ساختمان مبل لمکده، تضاد در بازسازی نما!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه برجسته: ساختمان مبل لمکده در یک بافت متراکم، یکدست و تخت، و در مجاورت اتوبان رسالت، یکی از پرترددترین اتوبان‌های تهران، قرار دارد. ساختمان موجود، عمری 30 ساله داشت که نمای بیرونی آن از تراورتن‌های افقی سفیدرنگ پوشیده شده بود. مشتری در ابتدا، با نشان دادن نمونه‌هایی از ساختمان‌های اداری ـ تجاری در تهران که عمدتا نمای کامپوزیت و دوبعدی دارند، درخواست چنین نمایی داشت. اما با بازدید از محل و درک پتانسیل‌های آن، پیشنهاد ایمان شفیعی و بهزاد منشگر در همان ابتدا، نظر او را تغییر داد. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این بازسازی متفاوت سری بزنیم.

نمای بیرونی

چوب و هنر

ساختمان مبل لمکده

معمار: دفتر کاما (ایمان شفیعی، بهزاد منشگر(
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ1392 :
مساحت 112 : مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: آقای مسعود دولت‌نیا
تیم طراحی: ایمان شفیعی، بهزاد منشگر، با همکاری غزال گودرزنیا و سمانه سادات‌میر
همکاران اجرایی: مجید غیاثوند، حمید امامی، ایمان زارع
عکس: استودیو دید (مسیح مستاجران، حکیم حمادی)
ﺟﻮایﺰ: رﺗﺒﻪ دوم ﮔﺮوه بازسازی جایزه ﻣﻌﻤﺎر 1392

نمای ساختمان مبل لمکده

تهران شهری است با بافتی متراکم که تیپولوژی عمده آن ساختمان‌های 4 تا 5 طبقه است. در چنین بافت یکدستی و با توجه به عمده محدودیت‌های موجود، اعم از قوانین شهرداری، بودجه و اقتصاد، نمای ساختمان‌ها می‌تواند به موضوعی قابل توجه برای معماری ما تبدیل شود. برای ما، پوسته پوشش‌دهنده فقط به عنوان یک سطح مطرح نیست، بلکه فضایی است که تحت تاثیر ساخت، مقیاس، ابعاد فضای پوشش، نفوذپذیری و میزان سایه‌اندازی قرار می‌گیرد و می‌تواند به شکل عنصری تاثیرگذار، جایگزین صفحه خالی در بدنه شهری شود.

مطلب بیشتر:معماری ساختمان آماج درمان در پارک فناوری پردیس

بافت منطقه

با توجه به پتانسیل ایجاد عمق تا 40 سانتی‌متر، چگونگی ارتباط میان سطح و عمق، هدف اصلی این پروژه است. این ارتباط چگونه می‌تواند بر روی بیننده‌ای که با سرعت، در حال عبور از بزرگراه است، تاثیر بگذارد؟ و این تاثیر چگونه می‌تواند در او یک تصویر ذهنی ایجاد کند؟ یک تصویر ـ خاطره.

مطلب بیشتر:طراحی نمای متحرک در مجتمع اداری خرسند تهران

طراحی نمای ساختمان

ایجاد تضاد یکپارچه میان سطح و عمق، میان روشن و تیره، میان صیقلی و زبر، میان طبیعی و مصنوعی، راهکار ایجاد این تاثیر است؛ تداعی دوگانه‌ای که می‌تواند یک پس ـ تصویر در ذهن ایجاد کند. اینجاست که نما می‌تواند به یک عامل اثرگذار تبدیل شود.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی متفاوت نمای ساختمان بانک ملت به عنوان یک المان شهری!

 نمای ساختمان از زاویه دیگر

پروژه با تحلیل شبکه نمای موجود در بافت پروژه و تبدیل آن به یک شبکه سه‌بعدی جدید شکل گرفت. الگوی رندوم استفاده شده در سطح، بر شدت احساس بصری و کنتراست با عمق می‌افزاید، “احساسی که از یک نظم به نظمی دیگر، از یک سطح به سطحی دیگر و از منطقه ای به منطقه دیگر می‌رود." (فرانسیس بیکن)

مطلب بیشتر:ساختمانی در پَخ، اثری برجسته در اصفهان

نمای کامپوزیت

متریال استفاده شده برای این پروژه، سرامیک سفید برای سطوح و چوب طبیعی برای عمق‌ها است. برای کاهش وزن نما، متریال به شکل خشکه‌چینی و از طریق زیرساز آلومینیومی، به سازه فلزی موجود متصل شده است.

اگر به دنبال طراحان متخصص در حوزه معماری و ساختمان می گردید. می توانید سری به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها باشید. اهالی فن چیدانه شما را در طراحی و اجرای این پروژه همراهی خواهند کرد. 

مطالب پیشنهادی:4مصالح کاربردی در طراحی نمای ساختمان
جذابیت حجم در معماری ساختمان بدنسازی دشت نور مازندران
فروشگاه شالی شاپ، طراحی متفاوت و چشمگیر در جاده هراز
نگاهی مدرن و متفاوت در طراحی کارخانه پایکار بنیان پانل

گردآوری شده در تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه