Chidaneh.com placeholder image

خانه آپارتمان 144 در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: امروزه روند زندگی شهری و صنعتی بر تمام فرآیندهای فیزیولوژیک، جسمی و روانی انسان تأثیرات منفی داشته است در واقع می­توان دلیل استرس و اضطراب، افسردگی، خستگی روانی و بسیاری از مشکلاتی که انسان در زمینه­ های مختلف زندگی با آن روبروست را جداافتادن از طبیعت و فشارها و یکنواختی زندگی دانست.در حال حاضر تحقیقات بسیاری در زمینه ی تاثیر طبیعت بر محیط کاری و زندگی انسان حتی در مقیاس کوچک یک گلدان صورت گرفته است، ایده اصلی طراحی این پلاک مسکونی با توجه به موقعیت قرارگیری آن در منطقه ی باغ گلشن (باغ عفیف آباد شیراز) و باغ های میوه ی اطراف منطبق بر ضوابط و قوانین منطقه، با محوریت انسان و توجه به اقتصاد،اجتماع، و محیط زیست بوده است. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه کنار این ساختمان زیبا که فینالیست بخش مسکونی جایزه معمار سال94 می باشد سری بزنیم.

نمای بیرونی

سرویس خواب بالسا

اطلاعات عمومی خانه آپارتمان 144

  • نام پروژه: خانه آپارتمان144
  • مکان: شیراز، بلوار بعثت، کوچه 37، پلاک 144
  • معماران: علی سوداگران، نازنین کازرونیان
  • طراحی داخلی: نازنین کازرونیان
  • همکاران طراحی: محمد امین زنده شاهوار، رویا صیرفی

نمای خارجی

  • سال: 1394
  • مساحت زمین: 268 مترمربع
  • نوع: مسکونی
  • مهندس سازه: سلمان رستمی
  • مهندس تاسیسات: امین محکمی
  • مجری پروژه: علی سوداگران
  • کارفرما: غلامرضا سوداگران
  • عکاس : پرهام تقی اف

نمای بیرونی خانه

زمین این پروژه به ابعاد 11 متر عرض و 26 متر طول بر اساس ضوابط M3 می­باشد که %60 از سطح زمین در قسمت شمالی قابل ساخت بوده و طبقات فوقانی 1.2 متر از طرف جنوب و 0.6 متر از طرف شمال امکان پیشروی دارند. این خانه برای سه خانواده طراحی گردید و از همان ابتدا تصمیم بر انتقال واحدهای مسکونی به روی پیلوت (هر طبقه یک واحد 170 متری) و اختصاص همکف به پارکینگ و انباری، پیش فضای ورودی،موتورخانه و یک دفتر کار 40 متر مربعی گرفته شد. عدم جانمایی پارکینگ­ها در طبقه زیرزمین موجب نجات فضای سبز حیاط و درختان قدیمی آن گردید که در صورت تأمین پارکینگ در زیرزمین می­بایست به محوطه حیاط پیشروی می­کردیم. هر واحد مسکونی بر اساس نیازها، سلایق و سبک زندگی مالکانش طراحی گردید و با بررسی کوچکترین عادات رفتاری سعی شد پلان هر واحد متفاوت و هماهنگ با نیازهای ساکنانش باشد. این تفاوت در نمای خارجی هم نمود یافت تا حجم ساختمان(متفاوت از آپارتمان­های رایج، با مدول­های تکرار شونده) حاکی از گوناگونی سبک زندگی ساکنان هر واحد باشد.

مطلب پیشنهادی:ساختمان مبل لمکده، تضاد در بازسازی نما!

فضای داخلی خانه آپارتمان

نور و تهویه

پنجره یکی از مهم­ترین عواملی است که سهم قابل توجهی در شکل دادن به نمای خارجی بنا و انتقال ویژگی­های معماری دارد و چنانچه از ویژگی­های بستر پروژه تبعیت نماید می­تواند در خلق هویت معماری بومی هر منطقه مؤثر باشد. با توجه به سابقه سکونت 30 ساله کارفرمایان در این پلاک مسکونی و تجربه قبلی، یکی از اصلی ­ترین نکاتی که از ابتدا مورد تأکید قرار گرفت، ابعاد بازشوها برای کنترل نور و صدا بود که نقش پنجره­ ها را بسیار پررنگ می ­نمود.

آشپزخانه  نهارخوری

با توجه به جهت­گیری پلاک در جهت شمال شرقی- جنوب غربی، فضاهای داخلی ساختمان که نیاز به نور طبیعی داشتند در مجاور پوسته خارجی (سه خواب در شمال و آشپزخانه و نشیمن در جنوب) و فضاهای خدماتی مانند سرویس بهداشتی و حمام و جعبه پله و آسانسور در فضای میانی قرار گرفتند.

نشیمن دیوار تلوزیون

توجه به مصالح دیوارها (لیکا با ضریب حرارتی 1.9 w/m2k و میزان کاهش صوت 43 db) و به حداقل رساندن بازشوها به همراه سه جداره کردن پنجره­ ها (یک لایه لمینت و 12 میلیمتر گاز آرگون) و همچنین قرارگیری کمدها به عنوان عایق صوتی و حرارتی در جداره شمال شرقی ساختمان، فضای اتاق خواب­ ها را از آلودگی صوتی محافظت نمود.

مطلب بیشتر:سه دری امروزی در ویلای گذران تعطیلات آخر هفته ی پورکان!

پنجره ها

با طراحی پنجره­ ها به صورت عمودی و عقب نشینی آن­ها از بر نما به عمق 70 سانتی متر و نصب لوورهای عمودی چوبی، از شدت تابش مستقیم آفتاب شرق به داخل اتاق­ها کاسته شد و فضایی سبز مختص هر اتاق پدید آمد تا نیاز انسان به ارتباط با طبیعت را پوشش دهد و حس زندگی را برای هر فرد در کوچک­ترین فضای زیستی (اتاق) فراهم سازد و منظره­ای جذاب برای رهگذران به ارمغان آورد.

مطلب بیشتر:خانه ای برای آخر هفته ویلایی مدرن در شیراز

پنجره ی ساختمان

در جبهه جنوبی تأمین نور به وسیله بازشوها به دو طریق ایجاد گردید. در طبقه اول با توجه به ارتفاع گیاهان موجود، پنجره اصلی روبروی درخت گردو و درختان صنوبر واقع شد تا به صورت طبیعی در زمستان (فصل برگریزان) و در تابستان (فصل سبز) میزان نور ورودی به فضای داخلی کنترل و سبزی درختان چشم­انداز زیبایی در فضای داخلی به همراه داشته باشد. در طبقات دوم و سوم با ایجاد فضاهای سبزی در مرکز نمای جنوبی نور به صورت غیر مستقیم به فضاهای پیرامونی هدایت می­شود که با لوورهای متحرک چوبی میزان آن در فصول و ساعات مختلف قابل تنظیم است.این فضا به عنوان هسته اصلی فضاهای عمومی و با امکان تنظیم نور ورودی به ساختمان علاوه بر خلق فضایی نیمه باز جهت نشستن، چشم­انداز سبزی را برای فضای داخلی و فرم خارجی ایجاد می­نماید.

راه پله ها

راه پله

با توجهی خاص به طراحی راه پله و عدم استفاده از جزئیات اجرایی مرسوم (اجرا با مصالح بنایی) پله­ ها به صورت صفحات نازک فلزی با فاصله­ای 10 سانتی متری از بدنه ­ها پیش بینی گردید تا در هر پاگرد به جای محدود شدن دید به صفحات مورب زیرپله وسعت دید بیشتری فراهم شود و نور و هوا در درون جعبه پله به حرکت درآیند. قسمتی از سقف راه پله و کف پاگردها شیشه ه­ای در نظر گرفته شد تا نور به پایین­ ترین طبقه هدایت گردد و در ساعات مختلف روز حرکت پرتوهای خورشید بر روی دیواره راه پله، فضای مرده آن را به فضایی پویا تبدیل کند. عمده سطح دیواره راه پله سرامیک 60×120 سفید انتخاب گردید تا نور را به طبقات زیرین منعکس نماید.

مطلب بیشتر:انواع نورپردازی راه پله برای درخشش دکوراسیون منزل

پله ها

با تعبیه بازشویی بر روی سقف شیشه ه­ای در فصول گرم امکان تبدیل راه پله به یک بادخان میسر می­باشد تا هوای درجه 2  واحدها (که به وسیله مکانیکی خنک گردیده و یا از طریق بازشوها وارد ساختمان شده) از لا به لای فضای خالی راه پله به بالاترین ارتفاع ساختمان انتقال یابد و با فشار منفی حاصله از دیواره شمالی خارج گردد و باعث تهویه بهتر واحدها و راه پله گردد.

اسکلت ساختمان

سازه

اسکلت اصلی ساختمان، فلزی در نظر گرفته شد تا ضمن تسریع عملیات اجرایی با توجه به سایز و ابعاد ستون­ ها در فضای داخلی مزاحمتی ایجاد نگردد. در سقف­ها از تیرچه­ های فلزی کرومیت (به دلیل وجود دهانه 770 عرضی) با قالب 60 سانتی متری پلی استایرن استفاده شد و موقعیت دقیق تیرچه ­ها در نقشه ­های معماری جانمایی گردید تا داکت­ های تأسیساتی مابین آنان قرار گیرند. همچنین بادبندهای عرضی به دیواره­ های اطراف جعبه پله منتقل گردید تا در نمای شمالی و جنوبی مزاحمتی ایجاد نگردد.
 

مطلب بیشتر:معماری خلاقانه خانه آب ۲۵۰ ، گذر از محدودیت ها در اصفهان

نمای پنجره

تأسیسات

جهت گرمایش پکیج و رادیاتور در نظر گرفته شد و سیستم سرمایشی پروژه متناسب با هوای خشک شیراز کولر آبی سلولزی انتخاب گردید تا رطوبت و برودت مورد نیاز را فراهم سازد. لوله­ های انتظاری به پشت بام جهت نصب آب گرم­کن­ های خورشیدی به منظور تأمین آب گرم مصرفی هر واحد هدایت شد و همچنین اطراف کولرهای آبی شبکه ه­ای فلزی با پوشش نی خیزران جهت سایه اندازی بر روی کولرهای آبی با جانمایی نصب سلول­ های خورشیدی، جهت تأمین برق روشنایی مشاعات پروژه پیش ­بینی گردید.
 

مصالح ساختمان

مصالح

انتخاب مصالح بومی در اولویت انتخاب­ ها قرار داشت و عموم مصالح به کار رفته در پروژه به جز موارد معدودی که نمونه داخلی نداشت، محصول ایران می­باشند. حرکت به سمت انتخاب مصالح داخلی به دلیل زمان شروع اجرای پروژه و مصادف شدن با تحریم­ ها و با بالارفتن قیمت ارز و کم شدن محصولات خارجی در کشور بود که از یک سو به اقتصادی شدن پروژه بسیار کمک نمود و از سوی دیگر عاملی جهت تجربه گزینه­ های جدید گردید.

مصالح درونی

اصلی­ ترین مصالح به کار رفته در نما، دیواره محوطه و طراحی دکوراسیون  داخلی، سنگ کوبیک (کیوبیک) گرانیت در هم می­باشد که سنگی است ضایعاتی از آخر قله سنگ­های گرانیت که پس از برش و تولید سنگ پلاک و یا خرده سنگ­های معدن به قطعات 10×10×10 شکسته می­شود و عمدتأ در کف سازی محوطه­ های تاریخی و یا پارک ­ها مورد استفاده قرار می­گیرد.

مطالب بیشتر:خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر
ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی
خانه افشاریان ، شاه نشین کرمانشاه
کافه اسپریس ، طراحی داخلی مدرن با مصالح سنتی
ساختمان مسکونی کهریزک، طراحی کم هزینه اما چشم گیر

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
صدیقه در تاریخ 23 اردیبهشت 1395
عالی بود .هزینه اینچنین خانه ای در 250 متر زمین چقدر میشود ؟
صدیقه در تاریخ 23 اردیبهشت 1395
میشه لطفا بفرمایید این لوورهای لمینتی یا طلقی و شیشه ای را در شیراز از کجا میتوان سفارش داد .؟

ثبت دیدگاه