Chidaneh.com placeholder image

خانه 45 در تهران، طراحی داخلی بی نظیر در آپارتمان 45 متری!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: در فرآیند طراحی داخلی موارد بسیاری را باید مورد توجه قرار داد، خصوصا در طراحی داخلی فضاهای کوچک که عمده تمرکز طراح در ابتدا باید بر روی مسئله ی عملکرد محیط باشد. پروژه ی خانه ی 45 از دفتر معماری روند سیال طرح فضا به معماری حمید محمود پور یکی از همان طراحی های داخلی متمایز و موفق است که توانسته در فضایی کوچک عملکردهای حیاتی و اولیه ی هر خانه را در در واحد های کوچک معمولا نادیده گرفته می شوند به خوبی احیا کند و افتخار تقدیر شدن از هشتمین دوره مسابقه معماری داخلی، مجله معماری و ساختمان، 1394 را از آن خود کند. با چیدانه همراه باشید تا به این خانه ی متمایز سری بزنیم. 

تابلو فرش ریحان

مشخصات عمومی پروژه ی خانه ی 45

  • نام پروژه: خانه 45
  • موقعیت:خیابان اشرفی اصفهانی ،تهران، ایران 
  • شرکت مشاوره: روند سیال طرح فضا
  • معمار: حمید محمودپور
  • تیم طراحی: لیلا محمودپور، رویا ولایی، تهمینه صادق زاده، مینا فرخی

  • تاریخ: فروردین 93 – مهر 94
  • مساحت: 45 مترمربع
  • نوع پروژه : طراحی داخلی
  • مدیر اجرایی: علیرضا سلیمانیان
  • عکاس: عقیل بهرا، محمد فرهادی
  • جوایز: تقدیر شده هشتمین دوره مسابقه معماری داخلی، مجله معماری و ساختمان، 1394

 

خانه 45 ؛ پروژه بازسازی و طراحی داخلی یک واحد آپارتمانی 45 متری است که به دنبال راهکاری برای تعریف متفاوت از عملکرد در فضای کوچک و نحوه استفاده آن عملکردها از  نور و عناصر محیطی ساختمان است. این واحد آپارتمانی در شمال یک مجموعه آپارتمانی پر واحد در اشرفی اصفهانی تهران واقع شده است. این واحد از طرف شمال به کوچه و از طرف جنوب به نورگیر مجموعه 4 تا بازشو دارد و نور ورودی از بدنه جنوبی دارای کیفیت نوری مناسب می باشد.

  

دغدغه اصلی طراحی، استفاده از کیفیت و شدت نور شمال و جنوب در واحد آپارتمانی است تا با تغییر و جابجایی عملکرد ها، از نور تابستان و زمستان بدنه شمالی و جنوبی واحد،به طور بهینه ای برای انواع عملکردهای داخلی استفاده شود. می توان گفت تغییر پذیری و برنامه پذیری فضاها  با تعریف توده و فضا در این واحد اتفاق می افتد. ولی این بار با تغییر و جابجایی توده، کیفیت و عملکرد فضاها عوض می شود و به هم تبدیل می شود.

  

برای رسیدن به این امر، کلیه دیوار های داخلی واحد (دیوار جدا کننده اتاق خواب و راهرو و آشپزخانه و…) حذف شدند و واحد تبدیل به سطح مسطحی شد که فقط یک حجم سرویس بهداشتی و حمام در داخل واحد باقی ماند. توده ای با عملکرد تخت خواب تاشو و کمد لباس و کتابخانه طراحی شد که با حرکت در فضا و چرخش در موقعیت های تعبیه شده چیدمان و برنامه های عملکردی متنوعی برای استفاده از کیفیت های نور شمالی و جنوبی و تابستانی و زمستانی به واحد بخشیده است.

این توده عملکردی با حرکت در فضای داخلی آپارتمان، فضاهای عملکردی واحد را تعریف و تفکیک می کند و با جابجایی خود فضای عملکردی را به هم تبدیل می کند. در روند طراحی داخلی واحد، سه آلترناتیو (موقعیت) برای تغییر و تبدیل توده و فضا پیش بینی شده است که با حرکت مستقیم و چرخش 90 درجه توده ( کمد)  در داخل فضای فلت وصاف اتفاق می افتد. و با در نظر گرفتن عملکردهای شب و روز واحد، تعداد این آلترناتیو ها بیشتر هم خواهد بود.

از آنجایی که خانه 45، یک واحد فلت و یکپارچه است. به همین دلیل طراحی نور عملکردها به عنوان مشخصه جدا کننده عملکردها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر نوع چراغ ها و میزان روشنایی آنها، محل قرارگیری چراغ ها و نوع نوری که به فضا می دهد باعث می شود که حوزه عملکردهای مختلف از هم جدا شوند. 

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. 
اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب پیشنهادی :آپارتمان حس سیزدهم در تهران، خانه ای فرا مدرن برای زندگی ایرانی
خانه فامیلی در تهران و لذت زندگی ایرانی
 ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی
در جست و جوی حیاط از دست رفته در تهران!
ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران
معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

منبع: معماری معاصر ایرانی | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
مشعوفی در تاریخ 18 آبان 1394
لطفا امکان ارسال اینگونه مطالب را از طریق ایمیل مستقیم و معرفی به دوستان نیز فراهم فرمایید
flora در تاریخ 20 آبان 1394
خیلی جالب بود

ثبت دیدگاه