Chidaneh.com placeholder image

مجتمع مسکونی سیپان، تعریف متفاوت بام در نیاوران تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: یکی از مسائل مهم در فرایند طراحی یک ساختمان خلق یک نمای دیدنی و جذاب با حذف عنصرهای نامطلوب بوده است. که این روزها به چالشی برای معماران تبدیل شده است، چالش طراحی نمایی که هر طرف با محاسبه موقعیت زمین بتواند بهترین منظره از سمت شمال و جنوب، شرق یا غرب  در اختیار کاربران قرار دهد. ساختمان مسکونی سپیان به معماری عباس ریاحی فرد، فریناز رضوی نیکو از دفتر معماری ری را استدیو یکی از همین ساختمان هایی که با طراحی معماران برجسته است توانسته رﺗﺒﻪ دوم ﮔﺮوه مسکونی آپارتمانی جایزه ﻣﻌﻤﺎر ۱۳۹۳ از آن خود کند با چیدانه همراه باشید تا به گوشه و کنار آن سری بزنیم.

ری را استودیو
نمای بیرونی مجتمع مسکونی سیپان
ری را استودیو

چوب و هنر

مشخصات عمومی پروژه ی مجتمع مسکونی سیپان

  • موقعیت: جمشیدیه، تهران، ایران
  • معماران: عباس ریاحی فرد، فریناز رضوی نیکو
  • دفتر معماری: ری را استدیو
  • تاریخ: ۱۳۹۳
  • مساحت زمین:۱۶۰۰مترمربع
  • مساحت زیر بنا: ۱۲،۶۰۰ مترمربع
  • وضعیت: ساخته شده
  • کارفرما: محسن بهفر، علی شهلاوی، محسن صادقی
  • همکاران طراحی: علی عاشوری، اشکان باقری اقدم، سعید بامدادی، مهدی یعقوبیان

ری را استودیو
نمای سنگی مجتمع مسکونی سیپان در تهران
ری را استودیو

  • کنترل پروژه: حامد تابش، پدرام برازجانی
  • مشاور سازه: کامران ادراکی
  • مشاور تاسیسات: شرکت آزمایش و همکاران
  • مدیریت اجرا: علی شهلاوی
  • تیم اجرا: آیدین خضرلوزاده،حمید پازوکی،کیوان زرگر،پیام ایران طلب،سعید سوزنچی،مجیب برگچی نژاد،احسان افتخاریان
  • نظارت: شرکت طرح و ساخت ری را (بهداد تک سخن، علی عاشوری، محمد موسوی(
  • عکاس: پرهام تقی اف، مهدی کلاهی
  • ﺟﻮایﺰ: رﺗﺒﻪ دوم ﮔﺮوه مسکونی آپارتمانی جایزه ﻣﻌﻤﺎر ۱۳۹۳

ری را استودیو
نورپردازی نمای ساختمان مسکونی سیپان در تهران
ری را استودیو

هدف طراحی پروژه ۱۰ طبقه که در سال ۹۰به ما محول شد ، ایجاد حجمی یکپارچه و منسجم بود که ضمن داشتن بیان هنری قوی فضای داخلی پروژه نیز به صورت یکپارچه دیده شود از این رو فضای داخلی ضمن تفکیک و جانمایی مناسب در پلان با طراحی لفاف پروژه نیز هماهنگ شده اند،به طوری بخش های عمومی تر که به دید و نور بیشتر نیاز دارند در بخش های مرکزی و بخش های خصوصی تر که به دید کمتری نیاز دارند در لبه های نما و کناره های ساختمان تعبیه شدند.در نتیجه بازشوها از مرکز به سمت کوچکتر طراحی شدندتابه نمای خارجی پویایی بخشند و تنوع اندازه بازشو در طبقات نیز بر این پویایی می افزایند.

ری را استودیو
دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی سیپان
ری را استودیو

ایده اولیه طراحی، سازماندهی فضاها بوده است. به عنوان مثال: اتاق خواب های خصوصی در گوشه های پلان ها واقع شده اند تا فضاهای عمومی در مرکز و قسمت نورگیر بنا قرار گیرند. روند طراحی کالبد ساختمان هم از همین قانون تبعیت کرده است. فضاهای عمومی و پر رفت و آمد دارای بازشوهای بزرگ تر می باشد. البته طرح های موجود با رعایت حریم خصوصی به وجود آمد اند. 

ری را استودیو
طراحی ورودی ساختمان مسکونی سیپان
ری را استودیو

در طراحی از فرم یا تزئینات معماری سنتی استفاده نشده بلکه از ایده وحدت در کثرت الها م گرفته شده است.در معماری گذشته استفاده از یک مدول و گسترش آن در مقیاس های متفاوت در عناصر مختلف بنا مشهود بود،در طراحی این ساختمان نیز از این ایده استفاده شده است و سعی شده از تنوع مصالح کاسته و از مصالح طبیعی سنگ و چوب دربخش های مختلف استفاده شود.سنگ عمدتا نماد معماری کلاسیک شناخته می شود،سعی ما این بود تا این قانون را تغییر و نشان بدهیم چگونه از این ماده طبیعی و قدیمی می توان بیانی نو ارائه داد.

ری را استودیو
طراحی و نمای پشت بام مجتمع مسکونی سیپان
ری را استودیو

ایجاد سرزندگی فضایی، تنوع‌بخشی و در نتیجه، افزایش کیفیت و بازدهی فضاهای مشاع، از دیگر اهداف مهم طراحی بود. در این راستا، دو استخر برای مجموعه در نظر گرفته شد: استخر روباز در بام و استخر سرپوشیده در زیرزمین. موقعیت جغرافیایی و ارتفاع موقعیت زمین، چشم‌انداز زیبایی را در بام به کل شهر در جبهه جنوبی و نیز به کوه‌های رشته‌کوه البرز در جبهه شمالی و نیز باغات اطراف مهیا می‌کند. لبه‌های جنوبی و شرقی بام نیز آزاد شده‌اند و دید گسترده‌تری را مهیا می‌کنند. همچنین فضای سبز در بام ادامه یافته و بام به فضایی دلپذیر برای فعالیت‌های ورزشی و تفریحی ساکنین تبدیل شده است. در بافت شهری فشرده تهران که سطوح فضای سبز روز به روز کاهش می‌یابد، استفاده از فضای مرده و بلااستفاده بام می‌تواند راه‌حل مناسبی در جهت جبران این کمبود باشد.

ری را استودیو
طراحی داخلی استخر مدرن مجتمع مسکونی سیپان
ری را استودیو

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب پیشنهادی:آپارتمان شماره ۱ محلات، طراحی مقرون به صرفه با مصالح بوم آورد
طراحی ساده و معمارانه آپارتمان مسکونی برانوش در جماران
ساختمان مسکونی اندرزگو، کیفیت فضای داخلی با طراحی نمای متحرک
ساختمان مسکونی ویلا در تهران، خلق منظر در زمین تودلی!
خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان
رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران
خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه