Chidaneh.com placeholder image

خانه بهار در نجف آباد اصفهان، معجزه منحنی ها در معماری

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: وقتی در حال گذر از کوچه ای با خانه های معمولی هستید و ناگهان چشم تان به خانه ای ساده اما متفاوت می افتد، چه حسی پیدا می کنید؟ من بارها این اتفاق را تجربه کرده ام و هر بار اولین فکری که به سراغم می آید این است که بدانم چرا این خانه متفاوت شد؟ قصه ی پشت پرده ی خلق آن چیست؟ البته از این واقعیت هم نمی گذرم که دلم می خواهد سرکی به گوشه و کنار فضاهای داخلی آن بکشم. چیدانه این بار می خواهد قصه ی پشت پرده و زیبایی های خانه بهار در نجف آباد اصفهان را برای شما رو کند. خانه ای با معماری تندیس وار و یک پارچه که اثر زیبای دیگری از گروه معماری آینه است. با ما همراه باشید…

قالیشویی ادیب

مشخصات کلی پروژه:

  • معمار: دفتر آینه
  • مکان: اصفهان، نجف آباد
  • طراحان: علی دهقانی، علی سلطانی، عاطفه کرباسی
  • مساحت: 340 مترمربع
  • سال: 1394
  • عکاس: فرشید نصرآبادی

از زبان معمار: زمین خانه ی بهار در محله ای نسبتا ارزان در نجف آباد استان اصفهان واقع شده است. کارفرما خانواده ای چهارنفره بودند که به دلیل اندازه ی کوچک زمین، می خواستند خانه شان دو طبقه باشد؛ طبقه ی همکف برای پدر و مادر و طبقه ی بالا برای فرزندان.

چون طول جبهه ی شرقی و غربی پروژه با هم متفاوت بود، ما مجبور بودیم خانه را با دو ضلع با طول متفاوت طراحی کنیم که جبهه ی شرقی طویل تر از جبهه ی غربی بود. این اتفاق باعث شد ساختمان را به دو ناحیه ی عملکردی مختلف تقسیم کنیم: فضاهای عمومی شامل آشپزخانه، نشیمن و پذیرایی در سمت شرق و فضاهای خصوصی از جمله اتاق خواب ها و سرویس های بهداشتی در سمت غرب.

اگر می خواهید درباره ی فضاهای خصوصی و عمومی در معماری داخلی بیشتر بدانید، این مطلب چیدانه را از دست ندهید.

این تقسیم فضا به دو بخش ما را قادر ساخت فضاهای طبقه ی بالا را نیز سر و سامان دهیم و قسمتی از بخش عمومی را به ویدی اختصاص دهیم که دو طبقه را به هم متصل می کند.

وارد شدن به خانه از طریق شکاف بین دو حجم صورت می گیرد.

یک راه پله ی مجسمه وار در ورودی فضاهای خصوصی و عمومی طبقه ی همکف را جدا می کند که باعث می شود فضای خالی وید با هندسه ی کلی خانه هم خوانی داشته باشد.

در بخش انتهایی خانه و در امتداد فضاهایی که بین دو بخش شرقی و غربی قرار گرفته اند، ما یک حیاط کوچک ایجاد کردیم که برای شکل گیری یک تراس تا طبقه ی بالا ادامه می یابد.

در خانه های شمالی نجف آباد، به دلیل دید داشتن خانه های مقابل، حیاط های جنوبی معمولا بی استفاده می مانند. به رغم این واقعیت، حیاط پروژه ی ما طوری طراحی شده که حتی زمانی که پرده های جنوبی خانه کشیده شده اند، نشیمن و پذیرایی به باغچه ها و گل ها و آسمان حیاط شمالی چشم انداز دارند.

اگر شما هم از مشکل دید همسایه به منزل تان رنج می برید، ما قبلا ۷ روش کور کردن دید همسایه به خانه را به شما پیشنهاد داده ایم.

در نهایت به دلیل بودجه ی محدود کارفرما و امکان به کارگیری سطوح منحنی صاف و هموار، نمای خارجی پروژه با سیمان سفید پوشش داده شد. خانه ی بهار در پاسخ به نیازهای مشتری و با هماهنگ کردن درون و بیرون، اکنون به یک حجم یکپارچه تبدیل شده است.

با پروژه های دیگر دفتر معماری آینه آشنا شوید:
خانه شماره هفت جایی برای زندگی ایرانی در اصفهان
خانه ای از رف یادآور طاقچه های ایرانی در نجف آباد اصفهان
طراحی مدرن فروشگاه بی نام، در بافت قدیم نجف آباد اصفهان
ساختمانی در پَخ، اثری برجسته در اصفهان

ساختمان اداری کارخانه درخشان قطعه‌ساز سپاهان با مصالح مدرن و سنتی

منبع: Archdaily | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه