Chidaneh.com placeholder image

طراحی ویترین گل فروشی گلیران در رشت با نمای کرتین وال!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه برجسته: وقتی صحبت از طراحی یک واحد تجاری می شود آن هم طراحی دکوراسیون داخلی گل فروشی آنچه که بیش از همه مطرح می شود طراحی نمایی دعوت کننده و جذاب است که بتواند در میان سایر نماهای خارجی موجود در محوطه و شهر مطرح باشد، پروژه ی طراحی گل فروشی گلیران به معماری شهاب علیدوست و صونا افتخار اعظم هم از همین نماهای جذاب در شهر رشت می باشد که امروز در چیدانه می خواهیم به آن سری بزنیم.

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه طراحی گل‌فروشی گلیران

  • معمار: شهاب علیدوست، صونا افتخار اعظم
  • موقعیت: رشت، ایران
  • مساحت: 200 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: آقای سفرگر
  • تیم پروژه: امیر نیک‌نفس، حمیده رئوف‌زاده، پژمان طیبی، مهدی بهشتی
  • تاریخ: 1394

ساختمان گلیران در زمینی به مساحت 200 مترمربع، در منطقه گلسار رشت واقع شده و برای یک گل‌فروشی دوطبقه لوکس طراحی شده است.

 با در نظرگرفتن طرح خیابان‌های منطقه، به صورت تلاقی از خیابان‌هایی با زوایای مختلف و ناگونیا، و همچنین خط آسمان متشکل از ساختمان‌هایی با ابعاد مختلف و سقف‌های شیب‌دار ناهماهنگ با یکدیگر، طراحی ویترین مغازه گل فروشی به صورت مکعبی با سقف صاف، جهت اجتناب از افزودن فرمی جدید به خط آسمان اطراف، طراحی شده است.

همچنین بنا به درخواست کارفرما مبنی بر شاخص‌بودن بنا، با توجه به اینکه گلفروشی گلیران در یکی از خیابان‌های شلوغ منطقه واقع شده است، رنگ سفید به عنوان معرف شمای اصلی پروژه انتخاب شد تا علاوه بر تأمین اهداف کارفرما، به عنوان رنگی خنثی و غیرعامل در منظر شهری عمل کند.

 در عین حال، تداوم رنگ سفید در طراحی دکوراسیون داخلی گل فروشی، بستر مناسبی را برای نمایش گل‌ها به خریداران ارائه خواهد داد.

در ادامه، الگویی از برهم‌نشینی تصاویر حرکت خطی فرضی عابرین و خریداران از کنار خیابان به داخل و در نهایت، خروج از فروشگاه ارائه شد که منجر به شکل‌گیری ساختار فیزیکی طرح شد، به گونه‌ای که پس از تبدیل این خطوط به نوارهایی مطبق، سکوهای به وجود می‌آید که برای اهداف نمایشگاهی قابل استفاده است.

در ضمن، با توجه به قرارگیری این پروژه در منطقه گیلان، فضای منفی پدیدآمده از برهم‌نشینی نوارها، به گونه‌ای استعاری، تصویرگر خط آسمان یک خانه روستایی منطقه گیلان است که پوشش آن توسط نمای شیشه‌ای"کرتین وال"، با تقسیماتی از الگوهای تکرارشونده، طرح‌ریزی شد.

نکاتی از چیدانه: 

نمای شیشه ای کرتین وال چیست؟

این نوع نما از نمای شیشه ای به دو مدل روکوب و لامل تقسیم می شود، در مدل روکوب دار ابتدا شبکه بندی سطح نما با سازه های سبک و یا نیمه سنگین فلزی به صورت کامل زیرسازی می شود . سپس پروفیل های روکوب به همراه شیشه بر روی شبکه بندی سوار می گردند.

وجود لاستیک های آببندی و هوابندی در اطراف پروفیل های روکوب ورود آب و هوا را به داخل غیر ممکن می سازد. در مدل لامل به دلیل اینکه سطح مقطع پروفیل آلومینیومی بزرگ می باشد از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل احتیاجی به شبکه بندی فلزی نما جهت زیر سازی نمی باشد و خود پروفیل های آلومینیومی به وسیله پلیت که با پیچ های لوبیایی داخل آن قابل رگلاژ می باشد به ساختمان متصل می گردد.

نکته مهم اینکه هر دو مدل از نمای بیرون به یک شکل و ترکیب دیده می شود. عمده ترین مزایای انحصاری سیستم نمای شیشه ای لامل عبارتند از بهره گیری از بالاترین نوآوری و تکنولوژی در اتصالات پروفیل ها به یکدیگر (T-cleats)، آببندی صحیح و اصولی سیستم با استفاده از انواع واشرهای مخصوص از جنس EPDM ، پیش بینی مناسب انبساط و انقباض پروفیل ها، هدایت آب های حاصل از تعریق شیشه ها به وسیله کانال های مخصوص دریناژ از لامل های افقی به لامل های عمودی و سپس خروج از نما توسط قطعه مخصوص آبریز استفاده از تکیه گاه خاص جهت نشیمنگاه شیشه ها و واشرکشی مخصوص که در برابر فشارهای جانبی ساختمان از شیشه محافظت می کند.

استفاده از قطعه های مخصوص Fiming Bracket جهت اتصال پروفیل های نما به سازه که افزایش سرعت نصب و استحکام بالای اتصال را به ارمغان می آورد. تنها نقطه ضعف این سیستم نسبت به سیستم فریم لس، نمایان و قابل تشخیص بودن فریم های بازشو در نمای ساختمان می باشد.

 خصوصیات نمای کرتین وال

  •  امکان استفاده از شیشه 2 یا 3 جداره
  •  امکان ایجاد سطح عایق دما با استفاده از پروفیلهای Thermal Break
  • امکان استفاده از در پوش های متفاوت
  •  امکان اجرا به صورت تمام آلومینیوم
  •  عدم محدودیت رنگ
  •  امکان استفاده از مقاطع و ابعاد متفاوت با توجه به نیاز پروژه

روش اجرا نمای کرتین وال

  • ارائه مدولاسیون بر اساس طرح اولیه و محاسبه ضریبهای موثر در پایداری سازه و همچنین توجه به میزان پرت مصالح
  •  ساخت و مونتاژ مدول های کرتین وال
  •  آغاز عملیات اجرایی: پیاده سازی و اجرای کمر بند های اصلی
  • اجرای براکت نگهدارنده
  • تثبیت و رگلاژ کرتین وال ها بوسیله پیچ ومهره
  • نصب شیشه

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون فروشگاه و یا فضای اداری هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر:طراحی لوکس فروشگاه ظروف رویال دیش در بازار بزرگ تهران!
طراحی خیره کننده دکوراسیون فروشگاه رویال دیش در تهران 
بازسازی فروشگاه و نمایشگاه تاش در تهران
سام سنتر، مرکز تجاری لوکس خیابان فرشته تهران
رقص پارچه ها در طراحی داخلی گالری پارچه قزوین!
طراحی داخلی فروشگاه سرامیک البرز با کاشی های مینیاتوری!

منبع:معمار ایرانی|  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه