Chidaneh.com placeholder image

ویترین فروشگاه زییین فرمانیه، درخشش لوازم دکوری ایرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: وقتی صحبت از طراحی ویترین فروشگاه به میان می آید آن هم فروشگاهی که در یکی از مناطق پر تردد شهر تهران مثل فرمانیه واقع شده است. آن چه اهمیت دارد پیش از هر چیز جذابیت و پویایی نمای بیرونی برای عابران و رهگذارن است. به همین منظور در طراحی فروشگاه شماره یک زییین از گروه معماری باغ ایرانی به سرپرستی مهسا مجیدی طراحی منافذی در کرکره ها با نور پردازی داخلی در شب تعبیه شده است که به جذایبیت و پویایی نمای فروشگاه در شب کمک به سزایی کرده است. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این ساختمان جذاب سری بزنیم.

مهسا مجیدی
نمای خارجی فروشگاه زییین
مهسا مجیدی

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی طراحی فروشگاه شماره یک زییین

  • موقعیت: فرمانیه، تهران، ایران
  • مشاور طرح و مجری و نظارت عالی: دفتر معماری باغ ایرانی
  • گروه طراحی: مهسا مجیدی، انوشه احمدى، یاسمن اکبریان، حسین حیدریان
  • همکاران اجرا: حسین حیدریان، انوشه احمدی

مهسا مجیدی
دکوراسیون داخلی فروشگاه زییین شماره یک در تهران
مهسا مجیدی

  • کارفرما: آرش حیدریان
  • مساحت کل : ٣٠٠ مترمربع
  • تاریخ شروع: بهمن ٩١
  • تاریخ اتمام: مرداد ٩٢
  • عکس: علی دقیق، افشین قادر پناه

مهسا مجیدی
ویترین فروشگاه زییین شماره یک در فرمانیه تهران
مهسا مجیدی

فروشگاه زییین در عین وفاداری به تکنیک صنعتگران ایرانی، طراحی های مدرن خود را به آنها سفارش می دهد.

مهسا مجیدی
طراحی ویترین فروشگاه زییین شماره یک در فرمانیه تهران
مهسا مجیدی

در طراحی نما خارجی این پروژه از همین استراتژی استفاده شده است. یکی از موارد مورد تاکید کارفرما، یافتن راه کاری برای جلب توجه عابران در شب، به دلیل ترافیک منطقه و تردد زیاد خودروها تا دیرهنگام بوده است.

مهسا مجیدی
طراحی نمای فروشگاه
مهسا مجیدی

به همین منظور تیم طراحی در نظر گرفت تا با طراحی منافذی در کرکره ها با نور پردازی داخلی در شب بتواند پاسخ مناسبی برای جلب نظر عابران باشد.

مهسا مجیدی
نمای مدرن فروشگاه
مهسا مجیدی

 بدین منظور موتیف های طراحی شده روی صفحات آهن بوسیله دستگاه CNC برش خوردند. هر ویترین مغازه به صورت افقی به دو قسمت تقسیم شد و مدول سوم به صورت ثابت روی نمای بیرونی اثر قرار گرفت.

مهسا مجیدی
فروشگاه زییین شماره ی یک
مهسا مجیدی

نکته ای از چیدانه:

موتیف در معماری به چه معناست؟

موتیف یا همان نقش مایه یکی از اصطلاحات رایج در هنر و ادب و همچنین علم و فن است. بحث از موتیف در نقد و تحلیل جنبه‌های ساختاری و محتوایی آثار ادبی فواید و کارایی‌های بسیاری دارد. از این‌رو اطّلاع از جوانب معنایی و تعاریف آن برای پرداختن به آثار و تحلیل آن ها ضروری است. موتیف در نقّاشی و هنرهای تجسّمی و نمایشی و معماری و ادبیات به‌کار می‌رود و مهم ترین ویژگی آن در این هنرها خصلت تکرار‌شوندگی و برانگیزندگی آن است. در ادبیات نیز کم و بیش همین ویژگی‌ها در اجزا و عناصر ادبی، گوناگونی موتیف را شکل می‌دهند.

مهسا مجیدی
فروشگاه زییین شماره ی یک
مهسا مجیدی

بدین ترتیب با قرار گرفتن وزنه ها جلوی ستون ها، امکان به حرکت در آمدن صفحات بوجود آمد، ابتدا صفحه اول پشت صفحه دوم قرار گرفت و سپس هر دو صفحه پشت قاب ثابت روی نما قرار داده شد.

مهسا مجیدی
موتیف در معماری نما
مهسا مجیدی

با توجه به تفاوت در طراحی صفحات محافظ، وقتی این صفحات روی هم جمع شوند، به دلیل سوراخ های ایجاد شده روی آن ها، با هر حالتی که کرکره ها قرار می گیرند در ویترین فروشگاه زییین تصویر متفاوتی برای عابران به وجود می آید.

برای دیدن پروژه های معماری ایرانی که توسط معماران برجسته طراحی و اجرا شده اند، بخش پروژه های برجسته چیدانه را از دست ندهید. برای ارتباط با معماران این بناها می توانید پروفایل آن ها در اهالی فن چیدانه مراجعه کرده و اطلاعات تماس آن ها را ببینید.

نویسنده: گروه معماری باغ ایرانی| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه