Chidaneh.com placeholder image

شهر آفتاب، چهره جدید نمایشگاه های بین المللی تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: نمی دانم در این اردیبهشتی که پشت سر گذاشتیم به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سر زدید یا مثل من به دلیل دوری مسیر و تنگی وقت قیدش را زدید؟ نمایشگاه امسال به دلیل تغییر مکان بعد از چندین سال با شور و حال متفاوتی همراه بود. از عده ای که در روزهای اول رفته بودند، شنیدم که فضا بسیار مطبوع و راحت و کاملا نمایشگاهی بوده است و در عوض عده ای دیگر که در روزهای شلوغ پایانی به آنجا سر زده بودند بسیار شاکی و ناراضی به نظر می رسیدند. به هر حال شرایط و عوامل زیادی بر دیدگاه ها و بازخوردها تأثیر می گذارند، اما با این وجود نمی توان منکر ارزشمندی چنین مجتمع نمایشگاهی یعنی مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب شد.

سرویس خواب بالسا

شهر آفتاب پروژه ای است که وقتی کامل شود، می تواند نمونه ای بی نظیر از ارائه خدمات نمایشگاهی باشد. با چیدانه همراه باشید تا درباره جزییات معماری این پروژه بیشتر بدانیم…

مشخصات عمومی پروژه مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب

  • شرکت معماری: گروه معماری gmp
  • مکان: ایران، تهران
  • تیم طراحی: Volkwin Marg and Hubert Nienhoff with Markus Pfisterer
  • سال پروژه: 2016
  • عکاس: Marcus Bredt

از زبان معمار: در ساختمان های فاز اول دومین نمایشگاه بزرگ کتاب در جهان با دو میلیون بازدیدکننده، فضای کافی وجود نداشت، بنابراین ساخت سالن های بزرگ اضافی در زمان کوتاهی برنامه ریزی شد. آغاز مسابقه طرح این نمایشگاه 12 سال پیش بود و برنده نهایی 10 سال پیش مشخص شد و از آن زمان تاکنون در طی پیشرفت گام به گام این پروژه، برندگان این مسابقه یعنی گروه معماری آلمانی gmp از برلین در کنار همکاران ایرانی شان از شرکت NJP تهران از خود صبر و بردباری نشان دادند و ارتباط نزدیکی با یکدیگر برقرار کردند.

با وجود تمام مشکلات مالی، یک محوطه به شکل گودال باغچه به طول 1600 متر با یک مسیل در میانه آن درون زمینی بایر و خاکی به یاد باغ کهن پارسی که به هزاران سال پیش بر می گردد، به عنوان اولین گام ایجاد و دو سمت آن با خیابان ها و ردیف ستون های سایه انداز مرزبندی شد.

مطلب پیشنهادی: شکوه باغ های ایرانی از گذشته تا امروز

در مرکز یک حوض آب گرد با فواره قرار گرفت.

فاز اول ساختمان ها شامل سالن اصلی و بزرگ ترین سالن نمایشگاه شهر آفتاب بود که هرکدام ویژگی های معماری خود را دارا هستند.

سالن مرتفع مرکزی نمایشگاه شهر آفتاب بر اساس تاریخ معماری 2500 ساله از جمله سالن صد ستون کاخ پرسپولیس طراحی شده و دارای سه قسمت متمایز با طاق های لوزی جذاب است.

محور سایه دار نمایشگاه که از باد محافظت شده و همه سالن های نمایشگاه را به هم متصل می کند، به عنوان یک گودال باغ پارسی خطی طراحی و با ردیف ستون ها خط کشی شده است. این بخش فرو رفته باعث گردش حرکتی در دو سطح و در نتیجه تفکیک ترافیک پیاده و سواره می شود.

مطلب پیشنهادی: باغ دماوند، جلوه ای بی نظیر از باغ ایرانی در تهران

با وجودی که بخش اول اکنون در حال استفاده است، ساخت و ساز روی بخش های باقی مانده به سرعت در حال پیشرفت است و شالوده و زیربنای سالن های طاق دار آینده پی ریزی شده است.

مرکز جدید نمایشگاه های بین المللی تهران در حالت کامل شده اش دارای 16 سالن با 120000 متر مربع مساحت به علاوه امکانات اضافی برای همایش ها با طراحی منظر شهری عالی می باشد.

اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید.

منبع: Archdaily | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه