Chidaneh.com placeholder image

زندگی در آپارتمان های کمتر از 24 متر!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای کوچک: امروزه بسیاری از ما در سوئیت های کوچک آپارتمانی زندگی می کنیم و با وجود قیمت های نجومی مسکن وقت آن رسیده که به جای غرغر کردن از کمبود فضا به دنبال راه حل هایی باشیم که از آپارتمان کوچکمان فضایی مطبوع ایجاد کنیم. در این مطلب عکس‌هایی از آپارتمان 24 متر مربعی  واقع در شهر وین که اخیرا طراحی آن را به پایان رسیده است در کنار نکته‌های جالبی در مورد زندگی کردن در فضاهای کوچک را می خوانید.

این آپارتمان 24 متر مربعی دارای یک اتاق 15 متری، یک آشپزخانه، و یک حمام است. انعطاف‌پذیری و توجه به جزئیات نکات کلیدی هستند. این کار نیازمند پشت سر گذاشتن مراحل مختلفی است که آنها را در قالب 10 نکته بیان می‌کنیم. با چیدانه همراه باشید.

چوب و هنر

مطلب پیشنهادی: گشتی در خانه نیم وجبی یک دختر ایرانی 

1.برای طراحی آپارتمان کوچک اندازه گیری و برنامه ریزی کنید

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

اگر قرار است به خانه‌ای کوچک نقل مکان کنید برای هر متر مربع برنامه‌ریزی کنید. برای این‌که از جاشدن مبلمان خود مطمئن شوید وقت بگذارید و همه چیز را اندازه‌گیری کنید: طول، عرض، و حتی ارتفاع بعضی از عناصر مانند سقف یا پنجره‌ها: این عناصر تاثیر زیادی بر روی انتخاب مبلمان دارند.

2. برای طراحی داخلی آپارتمان طرح خود را در فضای سه بعدی طراحی کنید و بعد به بعد چهارم فکر کنید

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

به عبارت دیگر سعی کنید نحوه قرارگیری مبلمان خود را در فضا تصور کنید (که در بعد سوم ساخته می‌شود) و نیز کاربرد آن را در طول روز در نظر بگیرید (یعنی فکر در بعد چهارم که همان «زمان» است). اولویت‌های خود را مشخص کنید و خانه خود را براساس این اولویت‌ها طراحی کنید. وقتی چیزهای اصلی تعیین شد و شما همچنان فضا در اختیار داشتید اکنون می‌توانید به سراغ جزئیات بروید.
مطلب پیشنهادی: ۱۱ طراحی چشمگیر برای اتاق های نشیمن کوچک

3. در یک آپارتمان کوچک چه چیزی را پنهان کنیم و چه چیزی را نمایش دهیم

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

این روزها همه ما بیش از یک دستگاه الکترونیکی در خانه داریم. این موضوع  باعث ایجاد تعداد زیادی سیم می‌شود. سعی کنید آن‌ها را پنهان و در عین حال قابل دسترس کنید. این امر در مورد چراغ‌ها نیز صادق است. هر چه تعداد آن‌ها بیش‌تر باشد اهمیت پنهان کردن آن‌ها هم بیش‌تر می‌شود.
مطلب پیشنهادی: طراحی فضاهای کوچک با استفاده از ایده «کم‌تر بیش‌تر است»

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

آپارتمان خود را در رژیم غذایی قرار دهید: همان روز اول که وارد خانه می‌شوید در انتخاب وسایل دقت کنید. از خودتان بپرسید که واقعا به چه چیزی نیاز دارید و چه چیزی به کار شما نمی‌آید. در غیر این‌صورت روزی می‌رسد که خانه شما از وسایل بی‌مصرف پر می‌شود. اگر نمی‌توانید آن‌ها را در خانه نگه دارید از شرشان خلاص شوید. بدانید که فضای خالی خیلی بهتر از فضای بی‌نظم و درهم‌ریخته است. در آپارتمان‌های کوچک فضای خالی از مبلمان مهم‌تر است.
مطلب پیشنهادی: ایده ای متفاوت برای خانه ای کوچک و کامل

4. در آپارتمان کوچک یک پالت رنگی انتخاب کنید

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

این مرحله برای کسانی که از رنگ‌های مورد علاقه خود آگاهی کامل دارند مرحله ساده‌ای است. اما اگر خانه جدید شما به علت استفاده از مواد و مصالحی خاص رنگ‌مایه‌های مشخصی دارد باید به ترکیب رنگی بسیار دقت کنید. از دوست خود کمک بگیرید و نظر او را در مورد رنگ‌های مناسب خانه خود نیز بپرسید.

5. در آپارتمان کوچک وسایل قابل تبدیل و قابل جابه جایی استفاده کنید

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

در یک خانه 24 متر مربعی تخت‌خواب در طول روز فضای بیهوده‌ای را اشغال می‌کند (مگر این‌که دانشجویی باشید که تما روز در تخت‌خواب خود ولو است). در این وضعیت استفاده از وسایل چندمنظوره نکته‌ای کلیدی است. اگر سقف شما به قدر کافی مرتفع است می‌توانید از تخت‌خواب تاشو استفاده کنید. اگر نه از کاناپه تخت‌خواب‌شو استفاده کنید. این روزها کاناپه‌های تخت‌خواب‌شو بسیار راحت شده‌اند واستفاده از آن‌ها بسیار ساده است. چیزی که مهم است این است که باید سعی کنید از اتاقی که شبیه یک اتاق خواب است دوری کنید، به ویژه اگر می‌خواهید در آن کار کنید.
مطلب پیشنهادی: وسایل چند منظوره تحولی در آپارتمان های کوچک!

6. نکات مهم در آپارتمان کوچک کاربردی و انعطاف پذیر بودن است

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

آپارتمان‌های کوچک معمولا دارای یک فضای اصلی هستند که هر کاری در آن انجام می‌شود. اما چنین چیزی درست نیست. در حقیقت شما می‌توانید فضای خود را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید. در این حالت یکی از قسمت‌های شما مخصوص استراحت و قسمت دیگر مخصوص کار می‌شود. این دو قسمت را با یک قفسه از هم جدا کنید تا محدوده دو قسمت کاملا مشخص شود.

مطلب پیشنهادی: انواع دیوارهای جداکننده در طراحی دکوراسیون داخلی 

وقتی فضای خود را به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌کنید می‌توانید این قسمت‌ها را براساس نیاز خود بچینید. در این آپارتمان بعضی از وسایل چرخ‌دار هستند. این کار به شما کمک می‌کند که در مواقع لزوم، مثلا وقتی مهمانی به خانه شما آمده است، با کوچک کردن فضای کار اتاق نشیمن را بزرگ‌تر کنید. در ضمن جارو برقی زدن فضاهایی که دسترسی به همه سطوح ساده است کار آسانی است.

7. در آپارتمان کوچک بر روی مکان های مختلف کارکنید

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

اگر دانشجو هستید یا در خانه کار می‌کنید، کار کردن به مدت طولانی بسیار سخت و نفس‌گیر است، به ویژه در یک اتاق کوچک. سعی کنید قسمت‌های مختلفی را در نظر بگیرید تا بتوانید با حالت‌های مختلف (نشسته، ایستاده، خوابیده، و …) و شرایط نوری متفاوت کار کنید. این کار باعث ایجاد تنوع می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که هم زمان بیش از یک نفر بتوانند در این فضا کار کنند. 

8. در نورپردازی آپارتمان کوچک  از نور مرکزی استفاده کنید

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

آویزان کردن یک چراغ پرنور در مرکز سقف ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای روشن کردن یک اتاق است. اما این کار اتمسفر و حال و هوای اتاق را از بین می‌برد. سعی کنید نور را در اتاق خود پخش کنید. داشتن چند چراغ مختلف باعث ایجاد نور ملایمی در اتاق می‌شود و این کار خیلی بهتر و زیباتر از داشتن یک خورشید مصنوعی در خانه است. اضافه کردن چراغ به هر گوشه از اتاق این حس را در شما به وجود می‌آورد که هر نقطه ارزشمند و جالب توجه است. این کار باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن اتاق نیز می‌شود.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی ایده آل برای فضاهای مختلف خانه

9. اگر در یک آپارتمان کوچک دوستی می خواهد شب پیش شما بماند

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

مسئله‌ای نیست. وقتی می‌توانید فضاهای جدید در اتاق خود بسازید پس ایجاد یک تخت‌خواب دیگر نباید کار سختی باشد. در این وضعیت بهترین گزینه تخت‌خواب‌های دیواری یا صندلی‌های تخت‌خواب‌شو هستند. سعی کنید همان شرایط خود را برای دوست‌تان هنگام خواب ایجاد کنید: همان نور، همان ملحفه، و همان رنگ. این کار به او نشان می‌دهد که به همان اندازه که به خود اهمیت می‌دهید او را نیز مهم می‌شمارید.
مطلب پیشنهادی: تخت خواب تاشو ، راه حل خانه کوچک

10. آخرین اما مهم ترین در هر خانه ای : خانه مطبوع

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

هر چه بیش‌تر در یک خانه زندگی کنید، بیش‌تر آن خانه بخشی از شما می‌شود. بنابراین هر چه به فضای زندگی خود بها دهید به خود بها داده‌اید و برعکس. خانه خود را طبق سلیقه خود و مطابق با نیازهایتان طراحی کنید.
مطلب پیشنهادی: بهترین استفاده از فضاها در آپارتمانی کوچک!

زندگی در آپارتمان 24 متری در تهران

دوستان چیدانه سوالات خود را در قسمت بحث و گفتگوی چیدانه مطرح کنید. ما سعی می کنیم مطالبی تهیه کنیم که پاسخ سوالات خود را در آنها بیابید. همچنین اهالی فن و علاقه مندان به دکوراسیون در قسمت بحث و گفتگوی چیدانه به شما پاسخ می دهند.

مطالب بیشتر: چگونه یک خانه نقلی را راحت و به روز طراحی کنید؟

منبع:freshome | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
نوبری در تاریخ 21 مهر 1394
مطالب جالب وکاملا کاربردی بود از شماسپاسکزارم

ثبت دیدگاه