Chidaneh.com placeholder image

نمای کامپوزیت گالری مبل فدک در تبریز، بازسازی معمارانه!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: پروژه گالری مبل فدک، زمانی برای آتلیه آرتیک مطرح شد که تخریب عناصر معماری بنای قدیمی انجام گرفته بود و فرصت بسیار محدودی برای طراحی در اختیار داشتند و از طرفی، کارفرما به دنبال طرحی گیرا برای جذب بیشتر مشتری بود. لذا تیم طراحی با توجه به زمان محدود و حجم کاری بالا، تصمیم بر این گرفتند تا پروژه مرحله‌بندی شود و طراحی مطابق اولویت‌های کارفرما و اجرا، در بازه‌های زمانی مجزا و در عین حال پیوسته انجام گیرد. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد در تبریز سری بزنیم و با جزییات طراحی آن بیشتر آشنا شویم.

طراحی گالری مبل فدک

قالیشویی ادیب

مشخصات عمومی پروژه طراحی گالری مبل فدک

  • نام پروژه: گالری مبل فدک
  • موقعیت: تبریز، ایران
  • دفتر معماری: آتلیه آرتیک
  • تیم طراحی: رامین طائری اصل، فریدون آزادمنش، سالار زینت‌الدینی
  • تاریخ: 1392
  • مساحت: 1858 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: علیرضا نصرتی
  • عکس: فریدون آزادمنش

معماری گالری مبل فدک

از زبان معمار: بنای پیشین پروژه گالری مبل فدک، ساختمانی با اسکلت فلزی و با ابعاد 21 متر در طول و 28 متر در عرض (بر خیابان) بود و به دلیل جداشدن دو شریک، ملک آنها نیز در حال تفکیک بود و بعد از تفکیک، طول نمای مبل فدک از 28 متر به 16 متر کاهش می‌یافت. پوشش اولیه ساختمان نیز، آجری بود که بعدها با نمای تخت کامپوزیت پوشانده شده و داخل فضاها نیز به گچ بری‌ها و رنگ‌بندی‌های معمول دهه شصت مزین بود.

نمای بیرونی گالری مبل فدک

همچنین، قبل از حضور تیم معماری، در پشت بنای فلزی حاضر، یک ساختمان بتنی در حال ساخت بود و کارفرما قصد ادغام این دو بنا را داشت. نکته بارزی که در طراحی ما تأثیر کلانی گذاشت، این بود که بنای پیشین با عنوان مبل فدک فعالیت می‌کرد و قرار بود بنای تفکیک‌شده نیز با همین عنوان به فعالیت خود ادامه دهد. لذا تیم طراحی بر این شد تا ماهیت عنوان پیشین را حفظ و با وجود کوچک‌ترشدن بنای فعلی، اصالت اولیه آن را حفظ کند.

گالری مبل فدک در تبریز

در ابتدا طراحی گالری مبل فدک، با بررسی محیطی بنا و با توجه به قرارگیری در کنار رودخانه و جاده، نکات حساس سایت را شناسایی کردیم. حضور جاده و ترافیک بالای خودرو در آن باعث شد در طراحی نما، علاوه بر نمای نزدیک و پیاده، به نمای دور بنا نیز بپردازیم. از نظر ما، نمای دور پروژه باید به افراد عبوری از جاده توجه می‌کرد و می‌بایست مانند آنان که در حرکت هستند، پویا می‌بود.

روند طراحی گالری مبل فدک

 ایده اولیه طراحی گالری مبل بدین‌صورت شکل گرفت که با حفظ تقریبی مساحت نمای قبل از تفکیک، برای افراد عبوری از جاده نیز نمایی مجزا از نماهای معمول ایجاد کنیم، نمای قبل از تفکیک را به سمت نمای بعد از تفکیک فشردیم و با تاخوردگی‌های به وجود آمده، نمایی رو به جاده به دست آمد؛ تصویری در ابعاد شهری که در حال عبور از جاده تغییر می‌کرد و هر لحظه از حرکت را در نظر افراد عبوری، از نو می‌ساخت.

نمای بیرونی گالری مبل فدک

ایده برای نمای دور گالری مبل فدک مناسب بود، اما برای نمای نزدیک و افراد پیاده، بیانی دیگر می‌خواستیم، لذا برای پخته‌ترکردن نمای دور و ایجاد تصویری نو برای افراد پیاده، در کنار آمادگی برای رسیدن به فضای داخل و ایجاد سایه‌روشن، نمای دور را به چند ردیف تقسیم کردیم و تاخوردگی‌ها را اتفاقی‌تر جلوه دادیم.

طراحی گالری مبل فدک در تبریز

در سطح تراز همکف نیز، با استفاده از مصالح صمیمی‌تر و جزئیات ریزتر در دیوار و کف‌سازی پیاده‌گذر، سعی در القای حس آسودگی را داشتیم. ورودی نیز به تبع همین حس، از سفت و سختی خود خارج شد و در کنار دعوت به داخل، دارای حرکتی در محور بنا به خارج است و از درون بنا، آخرین بیان را نیز در بر دارد. ترکیب نمای به دست آمده در روز کامل می‌نمود، امّا در نمای شب نیز لازم دیدیم برای القای حس حجمی که در روز بود، از منبع نوری در بدنه نما استفاده شود.

فضای داخلی گالری مبل فدک

پس از طراحی نما و ورود به طراحی داخلی، اولین چالش ما، ایجاد خوانشی از بیرون در داخل بود، به طوری که تاکید بر حضور شماتیک فرم‌های شکل‌گرفته نما در داخل باشد و کیفیت نمایش را که محور اصلی طراحی بود، افزایش دهد. در همین راستا، به وسیله ریتم و تکرار فرم‌ها، به ماهیت فضا و چیدمان داخل آن تاکید کردیم، به طوری که کاربران فضا در زمان کوتاهی که از آن استفاده می‌کنند، بر فضا تسلط داشته و احساس امنیت کنند.

فضای داخلی گالری مبل فدک

در اجزای داخلی گالری مبل، المان‌هایی برای حرکت‌ و سکون بصری قرار داده شده تا تعامل با فضا را طبقه‌بندی کنند. حرکت سیال و هدایت بصری نورها در سقف و دیوارها و همچنین تقسیم بصری ستون‌ها در قسمت بالکن، با ایجاد پیوستگی و سلسله مراتب، به کاربران اجازه تعامل بهتر با فضا را می‌دهند.
یکی از نکات مهم طراحی گالری مبل فدک، توجه به مناظر اطراف است و با در نظرگرفتن دره سرسبزی که در جنوب بنا واقع بود، دید وسیع و بازی را در انتهای فضای داخلی به این فضا اختصاص دادیم و از طرفی، گشودگی‌های ضلع شمالی (سمت جاده) را مسدود کردیم تا از تشویش و منظر نامتناسب آن در امان باشیم.

پلان گالری مبل فدک

با دیدن بخشی از پلان گالری مبل فدک با جزییات بیشتری از طراحی آن آشنا خواهید شد.

اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید.

منبع: معمار ایرانی | گردآوری شده تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه