Chidaneh.com placeholder image

خانه مهرآباد، آپارتمان سه واحدی خانواده اصفهانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: برای افرادی که سابقه طولانی زندگی درون خانه های حیاط دار تک واحدی دارند، معمولا تغییر سبک زندگی و ساکن شدن درون خانه های آپارتمانی چالشی بزرگ محسوب می شود. از دست دادن خیلی از مزایای دلچسب خانه های حیاط دار قدیمی مانند استقلال صد درصدی، هم نشینی مدام با طبیعت، وجود سلسله مراتب و دارا بودن فضاهای باز (حیاط) و نیمه باز (ایوان)، استفاده از شرایط مناسب نور و تهویه و بسیاری از موارد دیگر عموما دغدغه افرادیست که قصد ساکن شدن در مجموعه های آپارتمانی را دارند.در طراحی آپارتمان مسکونی مهرآباد نیز کارفرما تصمیم داشت تا خانه تک واحدی قدیمی خود را به یک مجموعه مسکونی سه واحدی برای خود و فرزندانش تبدیل کند. با چیدانه امروز با بهنام سفیدی معمار خانه مهرآباد همراه شده است تا تا با هم به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد در اصفهان سری بزنیم و با جزییات طراحی آن بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

دفتر معماری سرسایه
نمای ساختمان مدرن
دفتر معماری سرسایه

چوب و هنر

مشخصات عمومی پروژه طراحی آپارتمان مسکونی مهرآباد

  • نام پروژه: خانه مهرآباد
  • موقعیت: خیابان مهرآباد، اصفهان، ایران
  • دفتر معماری: استودیو معماری سرسایه
  • معمار: بهنام سفیدی
  • تیم طراحی: هنگامه اکبری
  • کارفرما : آقای حسن میرمحمد حسینی اصفهانی

دفتر معماری سرسایه
دکوراسیون چوبی سفید
دفتر معماری سرسایه

  • کاربری: مسکونی 
  • مساحت زمین: ۴۴۰ متر مربع
  • مساحت زیربنای پروژه : ۱۳۰۰ متر مربع
  • سال : ۱۳۹۳ – ۱۳۹۵
  • مجری: فرهاد بهرامی پور

دفتر معماری سرسایه
خانه مهرآباد
دفتر معماری سرسایه

  • طراح سازه : سید محمود نجفی الموسوی
  • طراح تاسیسات : محسن فضیله
  • سازه : اسکلت بتنی تیر و دال
  • تاسیسات: سرمایش ، چیلرو فنکوئل – گرمایش،موتورخانه مرکزی وفن کوئل
  • عکاس: فرشید نصرآبادی
  • ویدئو: تیم محتوای وبسایت چیدانه

دفتر معماری سرسایه
دکوراسیون سفید
دفتر معماری سرسایه

آغاز طراحی خانه مهرآباد چگونه بود؟

برای افرادی که سابقه طولانی زندگی درون خانه های حیاط دار تک واحدی دارند، معمولا تغییر سبک زندگی و ساکن شدن درون خانه های آپارتمانی چالشی بزرگ محسوب می شود. از دست دادن خیلی از مزایای دلچسب خانه های حیاط دار قدیمی مانند استقلال صد درصدی، هم نشینی مدام با طبیعت، وجود سلسله مراتب و دارا بودن فضاهای باز (حیاط) و نیمه باز (ایوان) ،استفاده از شرایط مناسب نور و تهویه و بسیاری از موارد دیگر عموما دغدغه افرادیست که قصد ساکن شدن در مجموعه های آپارتمانی را دارند.

دفتر معماری سرسایه
باغچه آپارتمانی
دفتر معماری سرسایه

خانه مهرآباد برای چه کسانی است؟

در پروژه طراحی مجتمع مسکونی مهرآباد نیز کارفرما تصمیم داشت تا خانه تک واحدی قدیمی خود را به یک مجموعه مسکونی سه واحدی برای خود و فرزندانش تبدیل کند. خانه ای با سه واحد مسکونی و زیرزمینی به عنوان پارکینگ و چهار سقف مجزا. در واقع خانه مهر آباد تلاشی است در این راستا که این اتفاق علاوه بر بهره مندی ساکنین از یک فضای جدید و با امکانات به روز ، حداقل تاثیرات منفی را در سبک زندگی آنها ایجاد نماید.

دفتر معماری سرسایه
طراحی باغچه آپارتمانی
دفتر معماری سرسایه

چالش های روند طراحی خانه مهرآباد

در طراحی آپارتمان مهرآباد با توجه به استقرار خانه پدری در طبقه آخربخشی از فضای پشت بام به عنوان حیاط این واحد و به عنوان ما به ازأ حیاط خانه قدیمی در نظر گرفته شد و برخی از فضاهای موجود در حیاط قبلی مانند سبزینگی، فضای مسقف سایه دارو کباب پز در آن ایجاد گردید.
در گام بعد به منظور ایجاد حداکثر ارتباط بصری بین این واحد و حیاطش در پشت بام، در سقف سالن یک شکست و تغییر ارتفاع ایجاد شد تا علاوه بر بهبود شرایط نور گیری ارتباط دیداری مناسبی بین سالن و حیاطش ایجاد گردد.

دفتر معماری سرسایه
طراحی گلخانه خانگی
دفتر معماری سرسایه

در طراحی آپارتمان مهرآباد با ایجاد فضای نور گیر با سطح نور دهی مناسب در سمت شمالی ساختمان – در مجاورت فضای نشیمن خصوصی و ایجاد یک دیواره سبزدر درون نور گیر به منظور خلق حس طراوت و همچنین ایجاد امکان بهره مندی از کوران و تهویه طبیعی در داخل واحد.

دفتر معماری سرسایه
طراحی ورودی خانه
دفتر معماری سرسایه

با توجه به وجود یک فضای نیمه شفاف و بسیار پر کاربرد تحت عنوان ایوان جلوی سالن در خانه قدیمی، تصمیم گرفته شد با توجه به حساسیت موجود روی مساحت سالن ، فضایی مشابه ایوان خانه قدیمی در کنار سالن و رو به نور جنوب در همان طبقه خلق گردد.

دفتر معماری سرسایه
طراحی ورودی خانه
دفتر معماری سرسایه

تلاش برای ایجاد فضای مناسب با هدف جوابگویی به نیاز به خلوت افراد.
خلق فضاهای حاوی سبزبنگی در سطوح مختلف ساختمان به منظور فرار از حس خشک و بی روح آپارتمان نشینی.
تعبیه فضای سبز در نمای ساختمان و استفاده از متریال چوب به منظور القا حس سر زندگی در تعامل ساختمان با محیط اطراف

دفتر معماری سرسایه
خانه مهرآباد
دفتر معماری سرسایه

دفتر معماری سرسایه
خانه مهرآباد
دفتر معماری سرسایه

دفتر معماری سرسایه
خانه مهرآباد
دفتر معماری سرسایه

بررسی پلان های آپارتمان مسکونی مهرآباد

با دیدن بخشی از پلان های آپارتمان مسکونی مهرآباد با جزییات بیشتری از طراحی این فضا آشنا خواهید شد و می توانید تصویری کامل تر از بخش های مختلف این آپارتمان شاخص در اصفهان داشته باشید. 

 

ویدئو مجتمع مسکونی مهرآباد

تیم محتوای چیدانه برای لمس بهتر طراحی آپارتمان مسکونی مهرآباد ویدئوی کوتاهی آماده کرده است که می توانید با  مشاهده آن با بخش های بیشتری از طراحی این پروژه آشنا شوید. 

برای اینکه بتوانید پروژه ی خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال کنید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه ی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

نویسنده: دفتر معماری سرسایه| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه