Chidaneh.com placeholder image

اسنک بار دایره، معماری خلاق در اصفهان

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: اسنک‌بار دایره، یک مغازه فست‌فود است که در اصفهان و در کنار یکی از برج‌های چهارگانه کبوتر که در گذشته، محدوده باغ‌های هزارجریب را تعریف می‌کرده، واقع شده است. این مکان، امروزه به یک میدان و مرکز محله‌ای تبدیل شده است که مرکز تجمع و تعامل بسیار مهم قشر جوان به شمار می‌رود. برنامه طرح عبارت بود از تبدیل انبار یک میوه‌فروشی به مساحت 7 مترمربع، به مغازه فست‌فود. مساحت کم مغازه و پلان نامناسب آن موجب شد که طراح فضای انبار را صرفا به محل تهیه و طبخ غذا اختصاص دهد و مابقی عملکردها را به فضای پیاده‌رو منتقل کند، لذا نمای مغازه عامل جداکننده و تنها عنصر و عامل تعامل بین مشتریان در فضای عمومی و آشپزخانه در فضای خصوصی، در نظر گرفته شد.

تابلو فرش ریحان

ایده اصلی پروژه، طراحی فضای پیاده‌رو روبه‌روی مغازه است که از طریق یک صفحه که کف پیاده‌رو را به نمای مغازه متصل می‌کند، به انجام رسیده و در حین جدا کردن فضای درون و بیرون، فضای پیاده‌رو را به نوعی، جزء مایملک مغازه تعریف می‌کند. پس از بررسی ارتباط بین مشتریان و آشپزخانه، رفتارها و عوامل تعامل بین این دو کشف و برخی از آنها به عناصر معماری ترجمه شد و هرکدام از این عناصر، بر حسب فعالیت، موقعیت لوازم آشپزخانه و پتانسیل‌های ارتباطی در پشت نما، بر روی صفحه مذکور چیده شدند، سپس صفحه تا خورد تا شکل پیاده‌رو را به خود بگیرد. امتداد یافتن نما در کف پیاده‌رو و قرارگیری عوامل ارتباطی روی کف، مانند منوی غذا، باعث افزایش سطح تماس و در نهایت، افزایش تعامل شده است.

این رستوران، به نوعی چالش دوسویه فضای عمومی و خصوصی است که از طریق فضای بینابین روبه‌روی مغازه میسر می‌شود. این فضا به عنوان لابی مغازه است و در طول شبانه‌روز، بر حسب تغییر میزان تردد، کیفیت‌های فضایی متفاوتی را به خود می‌گیرد.

نمای خارجی در این پروژه، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، چرا که می‌بایست هم قابلیت اجرا در کف، بدنه و سقف را داشته باشد و هم اینکه معرف بافتی باشد که انرژی صفحه را که در اثر تاخوردگی به وجود آمده بود، به خوبی نشان دهد. لذا از نوارهای باریک که در جهت کشش‌های صفحه بودند، استفاده شد. این نوارها از سه سنگ تراورتن در ضخامت‌های متفاوت در نظر گرفته شد که به بهترین نحو، توسط هنرمندان سنگ‌کار اصفهان اجرا شده است.

اسنک‌بار دایره
معمار: فرشاد مهدی‌زاده
موقعیت: اصفهان، ایران
تاریخ: 1389
مساحت: 7 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: محمد شفیعی
جوایز: رتبه سوم گروه بازسازی جایزه معمار 1390

ایده های خلاق خود را می توانید در ایده های شمای چیدانه با دوستان چیدانه در میان بگذارید.

منبع: معمار ایرانی | گرد آوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه