Chidaneh.com placeholder image

ایده های نو برای نظم دهی به وسایل آشپزخانه

به قلم: تحریریه چیدانه

آشپزخانه: اگر آشپزخانه شما پر شده از قابلمه‌ها، ماهی‌تابه‌ها و ظرف و ظروف نامرتب، با استفاده از این راهنما می‌توانید کاری کنید تا آشپزخانه شما هم مثل رستوران‌های درجه یک بین‌المللی فضایی تمیز و مرتب داشته باشد. پس در این مطلب با چیدانه همراه شده تا به شما بگویید چگونه می‌توانید از وسایل مختلف در آشپزخانه خود به خوبی نگهداری کنید. وسایلی که گاهی پیدا کردن جای مناسب در آشپزخانه برای آن‌ها سخت و دشوار می‌شود.

قابلمه و ماهی‌تابه

پیدا کردن جای مناسب برای ماهی‌تابه‌ها و قابلمه‌ها، که معمولا وزن زیادی داشته و اندازه‌شان هم بزرگ است، می‌تواند چالشی بزرگ پیش روی شما باشد. برای قرار دادن آن‌ها در جای مناسب‌شان از یکی از این پنج روش استفاده کنید.

اسکای اسکرپر

1.        آویز قابلمه

پیشنهادی بدیهی و کاملا کلاسیک. آویزهای متصل به سقف از قدیم روشی مناسب و مطمئن برای آویختن قابلمه‌ها و نگهداری وسایل آشپزی بوده‌اند. حتی اگر آشپزخانه شما کوچک هم باشد باز هم می‌توانید یکی از این آویزها را در اندازه کوچک و مناسب برای آشپزخانه خودتان پیدا کنید. نکته کلیدی و مهمی که باید به آن توجه داشته باشید محل قرار دادن این آویز است. این محل باید به شکلی انتخاب شود تا سر افرادی که در آشپزخانه حرکت می‌کنند به وسایل آویخته شده برخورد نکند. برای مثال می‌توانید از بالای میز وسط آشپزخانه یا بار غذاخوری یا کنار یک دیوار یا حتی یک گوشه دور از دسترس برای این کار استفاده کنید.

2.        تخته‌های چرخان

در یکی از کابینت‌های آشپزخانه که عمق زیادی دارد یک تخته چرخان بگذارید تا به راحتی بتوانید به وسایل آشپزی دسترسی داشته باشید. فقط از عرض کافی این صفحه چرخان اطمینان حاصل کنید تا هنگام چرخش دسته بلند قابلمه‌ها دیوار کابینت برخورد نکرده و باعث اختلال در چرخش صفحه نمی‌شوند.

3.      کابینت‌های کشویی

فضای باریکی که کنار یخچال بوجود آمده یا یک دیوار فرورفته می‌تواند جایی بسیار مناسب برای یک کابینت کشویی باشد. شما می‌توانید کتری و ظروف سس خود را در آن بگذارید. یک بخش هم در بالا به آن اضافه کنید تا بتوانید درِ ظرف‌ها را بصورت جداآنجا نگه دارید.

4.       دیوار چوب‌پنبه‌ای

یکی از دیوارهای آشپزخانه‌تان خالی مانده و دارد فریاد می‌زند تا پرش کنید؟ یک صفحه به دیوار نصب کنید (می‌توانید آن را رنگ هم بزنید تا با دکور آشپزخانه‌تان هماهنگ شود) و بعد با اتصال چند آویز  به آن ظرف و ظروف را به آن بیاویزید تا همواره جلوی دستتان باشند.

5.        قفسه دیواری

یک قفسه دیواری با آویزهایی در پایین می‌تواند دو کار برای شما انجام دهد: هم می‌توانید قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها را با درشان بالای آن قرار دهید و هم می‌توانید وسایل آشپزی یا ابزارآلات دیگری که در آشپزخانه دارید را از آویزهایش بیاویزید. برای ساخت این قفسه از موادی استفاده کنید که توانایی تحمل رطوبت و استفاده زیاد را داشته باشد، به آسانی زخمی نشده و خش برندارد: چوب های روکش دار و فرآوری شده، استیل ضدزنگ، سیم گالوانیزه و سطوح لعاب‌دار می‌توانند برای این کار مناسب باشند.

چاقوها

در نگهداری و جای دادن چاقوها دو نکته کلیدی وجود دارد: تیزی و ایمنی. شما برای نگهداری چاقوها نیاز به جایی دارید که درآن تیغه چاقوها کند نشده و آسیب نبیند. در عین حال محل نگهداری آن‌ها باید جایی باشد که هنگام برداشتن آن‌ها خودتان را نبرید. چاقو گاهی به ما آسیب می‌زند پس در نگهداری و جابه‌جایی آن‌ها نهایت دقت را انجام دهید. این راه‌حل‌ها را در نظر داشته باشید:

1.       جاچاقویی

جاچاقویی‌های معمولی را نادیده نگیرید. آن‌ها وسایلی ساده، قابل حمل و با قیمت مناسب هستند. اگر مدلی بخرید که بتوان هر نوع چاقویی را در آن جای داد می‌توانید از آن استفاده بسیار بیشتری ببرید تا مدل‌هایی که شیارهای مخصوص و از پیش‌تعیین شده برای چاقو دارند.

2.        کشوی مخصوص

همه چاقوهای خود را به صورت مرتب در یک کشوی مخصوص قرار دهید. کشویی که دارای  شیارهایی در اندازه‌های مختلف و متناسب با چاقوهای شما باشد. می‌‌توانید این کشو را به صورت سفارشی ساخته یا یکی از مدل‌های آماده آن را خریداری کنید. اگر در خانه خود بچه دارید حتما با استفاده از قفل کودک این کشو را از دست‌های کنجکاو کودک خود دور نگه دارید. گاهی اوقات کودکان از سر کنجکاوی به خود آسیب می‌زنند و اکثر اوقات مسبب این کار چاقوها هستند. پس هنگام پیدا کردن جا برای چاقوها در آشپزخانه ، ایمنی فرزندان کوچک خود را نیز در نظر بگیرید.

3.       آویز دیواری آهن‌ربایی

اگر بچه کوچکی در خانه باشد این وسیله چندان مناسب نیست ولی اگر سن اعضای خانواده شما بیشتر است ، یک آهن‌ربای نصب شده به دیوار می‌تواند همه چاقوهای شما را بدون پر کردن فضای کشوها و کابینت‌ها در دسترس‌تان نگه دارد.

 

ابزارهای مختلف موجود در آشپزخانه

خیلی پیش می‌آید که وسایل و ابزارهای آشپزی و آشپزخانه داخل کشو انداخته شوند که در نهایت این کار منجر به شلوغی گیج‌کننده‌ای در کشو می‌شود که وقتی می‌خواهید سیرخردکن یا پوست‌کن را پیدا کنید حسابی به دردسرتان خواهد انداخت. برای جلوگیری از این اتفاق از این استراتژی‌ها استفاده کنید.

1.       جای وسایل آشپزی

بسیاری از آشپزهای حرفه‌ای طرفدار این وسایل هستند. ظرف‌هایی برای نگه‌داری قاشق‌چوبی، ملاقه، کفگیر و غیره. البته این ظرف‌ها برای وسایل کوچکی که می‌توانند در انتهای آن‌ها گم شوند مناسب نیستند ولی برای وسایل دسته‌دار کاملا ایده‌آل محسوب می‌شوند. آن‌ها را نزدیک اجاق‌گاز خود قرار دهید تا بتوانید بدون دور شدن از قابلمه راحت وسیله مورد نیاز خود را از آن بردارید.

2.        جداکننده‌های کشو

وسایل کوچک با شکل‌های متفاوت را با استفاده از یک جداکننده ساده کشو مرتب کنید. اگر کشوی شما به اندازه کافی عمق داشته باشد می‌توانید از یک مدل دوطبقه که روی هم می‌افتد استفاده کنید تا فضای بیشتری برای نگهداری وسایل در اختیار داشته باشید.

3.        قفسه‌های دیواری

می توانید قفسه های معلق به دیوار آشپزخانه نصب کنید تا بتوانید وسایل مورد نیاز در هنگام آشپزی را در دسترس قرار دهید.

مطالب مرتبط:  10 ایده بزرگ برای آشپزخانه کوچک

همه چیز در مورد شیرهای آشپزخانه

اگر از آشپزخانه تان راضی نیستید این مطلب را بخوانید

امکانات بی نظیر در آشپزخانه های جمع و جور!

 

منبع: hgtv | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه