Chidaneh.com placeholder image

خانه افشاریان ، شاه نشین کرمانشاه

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته : خانه افشاریان با مساحت ۳۱۲ متر مربع در سه طبقه طراحی و اجرا شده است. مالکان این منزل زیبا یک زوج کرمانشاهی هستند که به همراه دختر و پسر کوچکشان زندگی می کنند. از آنجا که دکتر ماندانا افشاریان و همسر ایشان که کارفرمای این پروژه هستند، آینده فرزندانشان را مد نظر قرار داده بودند، تصمیم گرفتند تا این پروژه پس از بهره برداری قابلیت تبدیل به یک آپارتمان را داشته باشد. به صورتی که بتوان برای هر کدام از فرزندان این خانواده واحدی را به طبقات ساختمان اضافه کرد. با چیدانه همراه شوید تا با طراحی معماری و دکوراسیون داخلی خانه افشاریان آشنا شوید.

رضا نجفیان / رنا دیزاین
نمای خارجی خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین

chidaneh ad banner

مشخصات پروژه خانه افشاریان :

  • نام پروژه : خانه افشاریان
  • مکان : ایران-کرمانشاه
  • معمار : رضا نجفیان
  • تیم طراحی : مریم نجفیان, مریم غلامی, محمدحسین حمزه لویی, صدف دیلمی, مینا نظم جو
  • فاز ۲ : مریم غلامی
  • ساخت : افشاریان
  • طراح سازه : علی نقوی
  • تاسیسات الیکتریکی: بهروز فقیه فرد
  • تاسیسات مکانیکی : امیرعلی اکبرنژاد
  • مساحت : ۶۰۰ متر مربع
  • پایان کار : بهمن 1393
  • مدت زمان اجرا : ۱۷ ماه
  • نوع ساختمان : مسکونی
  • کار فرما : دکتر ماندانا افشاریان
  • جوایز : لوح تقدیر جشنواره، در جایزه بزرگ معمار سال در رده مسکونی – ۲۰۱۴

رضا نجفیان / رنا دیزاین
خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین

طراحی معماری خانه افشاریان و عوامل تاثیر گذار در آن

در طراحی معماری عواملی همچون شهر ، محله ، موقعیت و سایت پروژه ، اقلیم منطقه ، جهات جغرافیای ، سلیقه شخصی طراح و… تاثیرگذاز می باشد. اما به نظر می رسد مهمترین عامل در این امر خواسته ها و دید کارفرما به پروژه و اهدافش برای استفاد و نوع کاربری فضا است. در این پروژه نیز خواسته های کارفرما تاثیر زیادی در طراحی این اثر معماری گذاشته است.

رضا نجفیان / رنا دیزاین
خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین

خواست کارفرما مبنی بر اضافه شدن دو طبقه به ساختمان در آینده، موضوعی بود نیازمند طراحی نمای خارجی با قابلیت انعطاف پذیری بالا بود. این خواسته چالشی را برای طراحان پروژه ایجاد کرد، زیرا آنها ناگزیر بودند ساختمان را در دو سطح ارتفاعی مجزا و در عین حال پیوسته طراحی کنند به شکلی که با گذشت زمان قابلیت استفاده از آن امکان پذیر باشد.

درخواست دیگر این زوج جوان این بود که یک پروژه ساده با طراحی منحصربفرد بیرونی داشته باشند. نمای متفاوت ساختمان برای آنها اهمییت داشت. بر این اساس طراحان پروژه با در نظر گرفتن نسبت ارتفاع ساختمان به عرض آن، مربعی را طراحی کردند که با یک شکاف بر روی بدنه آن خودنمایی می کرد و ساختمان را به یک مجسمه در حال ظهور از خیابان تبدیل کرده است. این راه حل نه تنها ورودی ساختمان را بسیار خوب نشان می داد (خوانایی و حس دعوت کنندگی) بلکه به اختلافات فضایی سطوح بالایی (برنامه آینده برای فرزندان) ساختمان به خوبی پاسخ می داد.

طراحی حجمی ساختمان افشاریان

ساختمان های مسکونی طراحی شده توسط معماران ، با دیدی خاص ، در تولیدات هنری و فرهنگی دسته بندی شده است. بنابراین، از دید مورفولوژی ( ریخت شناسی ) ممکن است با نقاشی واقعی، انتزاعی و مفهومی و یا حتی داستان های عاشقانه مقایسه شود.

رضا نجفیان / رنا دیزاین
نمای بیرونی خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین

حجم کلی بنا و استفاده مناسب از شکست های موجود در آن نشانه آگاهی طراح از جزئیات اتفاقاتی ایست که در روند طراحی حجمی این پروژه رخ داده است. احترام به رهگذر در فرهنگ ارزشمند ایرانی، در این پروژه مورد توجه طراح بوده و به این صورت که حجم اثر کمی بر سطح زمین خم شده است پدیدار می شود. همچنین بخشی از زمین شخصی به فضای سبز عمومی اختصاص داده شده است. بنابراین ساختمان از یک ساختمان مسکونی معمولی به سمت یک نقطه برجسته شهری با یک کیفیت بصری زیبا ودیدنی حرکت کرده است.

رضا نجفیان / رنا دیزاین
پنجره و نمای بیرونی خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین

مواد و مصالح مورد استفاده در نمای بیرونی پروژه از جنس چوب و آجر است تا بتواند همسو با محیط زیست محل احداث خود عمل نماید. این ساختمان تا انتقال معنای ظریف پروژه به ناظر و استفاده کننده و ارائه احترام و طراوت به آنها پیش رفته است. در طراحی نماسازی این ساختمان تماما از چوب ترموود استفاده شده که توسط شرکت نواوود طراحی و به صورت کاملا حرفه ای اجرا شده است.

رضا نجفیان / رنا دیزاین
راهرو خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین

 

رضا نجفیان / رنا دیزاین
طراحی نشیمن خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین
 

طراحی دکوراسیون داخلی خانه افشاریان

تجربه یک محیط خاص و متفاوت در منزل از ورودی تا اتاق خواب ها بوسیله یک پل معلق بالای دهلیز فراهم شده است، که احساس هیجان همراه با امنیت را القا می کند.

    

رضا نجفیان / رنا دیزاین
راه پله و نمای داخلی خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین
  

طراح داخلی با استفاده از ترکیب رنگ سفید و طرح و رنگ چوب و آجر فضایی زیبا را آفریده است. نرده های راه پله و جانپناه پل معلق خانه با قاب فلزی به رنگ سیاه و شیشه های درون قاب فضای مدرن را به وجود آورده است. طراحی دکوراسیون داخلی و سازماندهی فضای خانه حس و حالی دوستانه را به وجود آورده و محیط دلپذیر، بزرگ و روشنایی حیرت آور آن، با همراهی چوپ و آجر فراهم شده است.

مطالب مرتبط: ویلایی معلق در لواسان تهران

اسنک بار دایره، معماری خلاق در اصفهان

طبیعت و زیبایی ایرانی در خانه حقیقی

خانه، جایی برای حضور

منبع: گرد آوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه