Chidaneh.com placeholder image

روانشناسی رنگ در آپارتمان شما!

به قلم: تحریریه چیدانه

پالت های رنگیرنگ‌ها این قدرت را دارند که به طور کامل حال و هوا و حس خانه شما را تغییر دهند. استفاده از رنگ به منظور تقویت و زیباتر کردن یک خانه و ایجاد حسی آرامش‌بخش و خوشایند در ساکنان آن راهی بسیار مفید و مناسب برای دور کردن حس استرس و منفی بافی است که ممکن است شما در خانه به آن دچار شوید. به این مسئله رنگ‌درمانی می‌گویند، هم برای ساکنان آن و هم برای خود خانه.

مراحل رنگ درمانی:

1.      به رنگ‌های موجود در خانه خود توجه کنید.

چه رنگ‌هایی پیرامون شما را فرا گرفته‌اند و بیش‌ترین تاثیر را در فضا گذاشته‌اند؟ بر روی یک کاغذ، این نکته را یادداشت کنید که وقتی یک رنگ را می‌بینید، این رنگ چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ چگونگی آن‌ها را نیز یادداشت کنید، مثلا در مورد روشنی، ساکت بودن، تلفیقی بودن، مناسب بودن بنوسید و هم‌چنین به این مسئله اشاره کنید که این ویژگی‌های رنگ‌ها چه تاثیری بر روی شما می‌گذارند.
 

چوب و هنر

2.      طیف رنگی مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

یک چرخه رنگ پیدا کنید. یک چرخه رنگ به دو قسمت رنگ‌های اولیه (اصلی) و رنگ‌های ثانویه (فرعی) تقسیم شده است و در یک سمت آن طیف رنگ‌های گرم (قرمز، نارنجی، و زرد) و در سمت دیگر طیف رنگ‌های خنک (سبز، آبی، و بنفش) مشخص شده‌اند. کدام سمت بر شما تاثیر بیش‌تری می‌گذارد و بیش‌تر عواطف شما را برمی‌انگیزد؟ رنگ‌هایی که به شما حس خوبی می‌دهند، همان‌هایی هستند که اگر در پیرامون شما هم باشند در شما احساس خوبی ایجاد می‌کنند.  
 

3.      به این‌که رنگ‌ها چه معنی برای اعضای خانواده شما دارند نیز توجه کنید.

رنگ‌های خنک به آب، آسمان، و درختان اشاره می‌کنند. این رنگ‌ها نشان‌دهنده حس آرامش، توازن، صلح، و ملایم بودن هستند. از سویی دیگر، رنگ‌های گرم به خورشید، آتش، و ستاره‌ها اشاره می‌کنند. این رنگ‌ها نشان‌دهنده حس تنوع، انرژی، خلاقیت، و کنش هستند.  
مطلب پیشنهادی: رنگ هایی که راز شخصیت دیگران را برایتان آشکار می کند!

4.      دیگر اعضای خانواده را نیز در این کار دخیل کنید.

ایجاد نظم و هارمونی رنگ در خانه نباید بر اساس سلایق و نظرات یک نفر ایجاد شود. اجازه دهید تمامی اعضای خانواده در انتخاب رنگ‌هایی که به آن‌ها آرامش می‌دهد، در آن‌ها انرژی ایجاد می‌کند، و برای آن‌ها خوشایند است شرکت کنند. در این حالت باید بهترین نظر انتخاب شود و اگر به نتیجه نرسیدید باید به نوعی با هم مصالحه کنید. البته در هر خانه تعداد کافی اتاق وجود دارد که هر کس بتواند نظر خود را در آن اعمال کند، بنابراین اگر نظرات اعضای خانواده شما دارای نقطه مشترک نبود، بهتر است رنگ هر اتاق بر اساس نظر فردی که بیش از دیگران در آن اقامت دارد انتخاب شود. طبیعی است که در آشپزخانه مادر خانه وقت خود را بیش‌ از دیگران سپری می‌کند، پس در چنین حالتی نظر و رای او در مورد انتخاب رنگ بر نظر دیگران ارجح است.
 

5.      در مورد شیوه‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌خواهید رنگ‌های جدید را وارد خانه خود کنید تصمیم بگیرید.

آیا می‌خواهید دیوارها را رنگ کنید یا رنگ‌ها را از طریق وسایل وارد خانه خود کنید؟ اگر در مورد تغییر حس و حال کلی خانه خود جدی هستید، بهتر است هر دو راه را انتخاب کنید. یعنی هم دیوارها را رنگ کنید و هم تغییراتی در پرده‌ها، روتختی‌ها، کوسن‌ها، فرش‌ها، و غیره ایجاد کنید. هم‌چنین به قسمت «نکته‌ها»ی همین مطلب توجه کنید تا با استفاده از نکات اضافی موجود در آن موفقیت بیش‌تری در تغییر رنگ خانه خود کسب کنید.
 

6.      در این مورد تصمیم بگیرد که در هر اتاق از چه طیف رنگی می‌خواهید استفاده کنید.
 

·        رنگ‌های گرم بسیار مناسب فضاهای مطالعه و هم‌چنین قسمت‌های پر رفت‌وآمد خانه مانند آشپزخانه هستند. در این فضاها عشق و علاقه خانوادگی و هم‌چنین شادی بیش‌تر حضور دارد.

·        از رنگ‌های خنک باید در فضاهای ورودی و خروجی خانه استفاده کرد تا از این مسئله مطمئن شد که در رفتن یا آمدن به خانه، حس صلح و آرامش وجود دارد و در هر دو حالت این حس در فرد ایجاد می‌شود. رنگ‌های خنک بسیار مناسب اتاق خواب‌ها، اتاق‌های تلویزیون، و هر نوع فضایی هستند که می‌خواهید آرام و بی سر و صدا به نظر برسند.
 

·        فضاهای غذاخوری می‌توانند ترکیبی از دو طیف رنگی داشته باشند: رنگ‌های خنک برای کاهش سرعت در غذا خوردن و رنگ‌های گرم برای تشویق دیگران به گفتگو. چنین ترکیبی را می‌توان این‌گونه به دست آورد: یکی از دیوارها یا کل دیوارها را به یک طیف رنگی اختصاص دهید و بعد عناصر دیگر مانند پرده‌ها، رومیزی‌ها، دستمال سفره‌ها، نقاشی‌ها، و غیره را به طیف دیگر اختصاص دهید. البته این کار را باید به گونه‌ای انجام دهید که رنگ‌ها با هم هماهنگ باشند و کلیت فضا یکدست و یکپارچه شود.
 

·        در حمام‌ها بهتر است از رنگ‌های گرم استفاده کنید، چراکه این رنگ‌ها حس و حالی گرم را در تمام مراحل از دوش گرفتن تا لباس پوشیدن در شما ایجاد می‌کنند، و هم‌چنین فضا را برای انجام کارهایی مانند آرایش کردن و اصلاح کردن روشن‌ می‌کنند.

 

7.      پلان تم رنگی خود را روی کاغذ بیاورید.

خواه شما فقط می‌خواهید یک قسمت از اتاق یا یک اتاق کامل را طراحی کنید یا خواه می‌خواهید تم رنگی کل خانه خود را تغییر دهید، بسیار مهم است که یک نقشه از پیش تعیین‌شده را برای خود مشخص کنید تا ایده درستی از فرایند و نتیجه کار در ذهن داشته باشید. از این مهم‌تر این‌که، این نقشه راه باعث می‌شود تا شما تصویر روشنی از نتیجه نهایی انتخاب‌ها و ایده‌های خود داشته باشید و در طول فرایند تغییر تم رنگی خانه خود یک راهنما جلوی چشم خود داشته باشید. این راهنما به شما در جلوگیری از اشتباه و خطا کمک زیادی می‌کند. ایجاد تم رنگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه به شما می‌گوید که چه رنگی قرار است رنگ مسلط فضا باشد و چه رنگ‌هایی باید در کنار این رنگ اصلی قرار بگیرند تا در نهایت فضای شما مناسب و از نظر بصری زیبا به نظر برسد.
 

8.      استفاده از رنگ‌های خاموش می‌تواند گزینه دیگری برای شما باشد.

رنگ‌های سفید، کرم، و بژ حس و حالی آرام و ملایم را در فضا ایجاد می‌کنند. خوبی رنگ‌های خنثی این است که هرگاه بخواهید می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید و اگر لازم نبود حالت مناسب فعلی را حفظ کنید. این رنگ‌ها معمولا مناسب فضاهایی هستند که نور طبیعی زیادی در آن‌ها وجود دارد و منظره خوبی رو به  باغ و باغچه و مناظر آرامش‌بخش مشابه دارند.

نکته‌های مهم:

·        رنگ‌ها را به شیوه‌های مختلفی می‌توانید وارد خانه خود کنید. به همین دلیل در انتخاب رنگ مبلمان، وسایل تزئینی دیواری، نقاشی‌ها، ترکیب‌های گل‌دار، فرش‌ها و قالی‌ها، کوسن‌ها، اشیای تزئینی، محفظه آباژور‌ها و چراغ‌ها، پادری‌ها، سبدها، فضاهای نگهدارنده، شمع‌ها و شمع‌دان‌ها، روتختی‌ها، بالشت‌ها، بالشتک‌ها، کرکره‌ها، منابع نوری، و غیره دقت زیادی کنید.

·        از فرصت تغییر رنگ خانه برای از بین بردن بی‌نظمی‌های موجود در خانه نیز استفاده کنید. با این کار تمام استرس‌های روزانه شما از بین می‌رود و با ورود رنگ‌های جدید به فضای زندگی شما حسی از آرامش و لطافت شما را در برمی‌گیرد.

هشدارهای مهم:

·        پیش از این‌که کل اتاق خود را رنگ کنید و یا از نتیجه نهایی کار خود ناراضی شوید، رنگ مورد نظر را در قسمت کوچکی از دیوار امتحان کنید تا از انتخاب خود مطمئن شوید و اگر نیاز بود در آن تجدید نظر کنید. سعی کنید در یک دوره 24 ساعته این رنگ‌ را در نورها و سایه‌های مختلف ببینید تا بتوانید حالت کلی اتاق خود را در همه ساعات روز بررسی کنید.

منبع: wikihow.com | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 10 آذر 1393
مطلب تون عالی بود. خیلی این موضوعات جالبن
sima در تاریخ 19 آذر 1393
khayli jalebo mofid mesle hamishe
رضوی در تاریخ 05 آبان 1394
باتشکر ازدست اندرکاران چیدانه مطالب خوبی رااموزش میدهیداگر دررابطه با ساخت ساده کلبه های روستایی هم مطلبی باشد ممنون میشویم

ثبت دیدگاه