Chidaneh.com placeholder image

رنگ هایی که راز شخصیت دیگران را برایتان آشکار می کند!

به قلم: تحریریه چیدانه

پالت های رنگی: وقتی وارد یک اتاق می‌شوید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند چیست؟ جواب این سوال رنگ‌ها هستند. خواه واکنش شما آن‌قدر مثبت باشد که با خود بگویید، «یادم باشد از او بپرسم که در طراحی این اتاق از چه پالت رنگی‌ای استفاده کرده است»، یا خواه آن‌قدر واکنش شما منفی باشد که هنگام خروج از خانه با خود بگویید، «نمی‌دانم چرا این‌طوری اتاق را طراحی کرده بود»، به هر حال نظری در مورد رنگ‌های استفاده‌شده خواهید داشت.

تابلو فرش ریحان

دلیل این امر این است که مغز ما واقعا شگفت‌انگیز است. مغز ما در هر ثانیه هزاران جزئیات کوچک و بزرگ را در خود ضبط می‌کند، جزئیاتی که ما در سطح خودآگاه از اکثر آن‌ها آگاه نیستیم. سپس ما بر اساس این جزئیات احساسات و ادراکاتی را در خود شکل می‌دهیم و معمولا طبق آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم. رنگ به ذهن شما مقادیر کافی‌ای اطلاعات برای پردازش کردن می‌دهد.
 

رنگ‌ها نمایان‌گر شخصیت ما هستند

وقتی درست و دقیق فکر می‌کنیم، متوجه می‌شویم که انتخاب‌های ما در طراحی داخلی خانه اطلاعات زیادی را در مورد ما به عنوان یک انسان بازگو می‌کنند. همه خانه‌ها به عناصر ثابت یکسانی نیاز دارند: کفپوش‌ها، مبلمان، میز، و نورپردازی. همین عناصر هم قابل بررسی هستند، اما ما پا را فراتر گذاشته و به سراغ وسایلی در طراحی خانه می‌رویم که به آن‌ها علاقه داریم، از داشتن آن‌ها لذت می‌بریم، و از نظر زیبایی‌شناسی برای ما جذاب و خاص هستند. خب در این میان رنگ‌ها نقش بسیار مهمی در طراحی خانه دارند و اطلاعات زیادی در مورد شخصیت ما ارائه می‌کنند.

یافته‌های پژوهش‌گران دانشگاه وست‌مینستر (University of Westminster) نشان می‌دهد که میان اولویت‌های رنگی ما با ویژگی‌های شخصیتی ما ارتباط وجود دارد. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که رنگ‌های یکسانی را ترجیح می‌دهند دارای ویژگی‌های شخصیتی مشابهی هستند:

·        رنگ قرمز: با هدف، مصمم.

·        رنگ نارنجی: پرانرژی، شاد.

·        رنگ زرد: برون‌گرا اما تحت کنترل خود، متقاعد کننده.

·        رنگ سبز: حمایت‌گر و کمک‌کننده.

·        رنگ آبی: تحلیل‌گر، هوشیار و محتاط.

·        رنگ ارغوانی: راحت و آرام، حامی ارزش‌ها.

·        رنگ سفید: صلح‌طلب، معمولا توانمند در سازماندهی و نظم‌بخشی.

·        رنگ سیاه:‌ محافظه‌کار، اما هم‌چنین خلاق.

·        رنگ قهوه‌ای: عمل‌گرا، توانمند در انجام کارها و وظایف.

نگاهی به قسمت‌های مختلف خانه خود بیاندازید. خوب دقت کنید ببینید آیا رنگی هست که چند بار در قسمت‌ها و فضاهای مختلف خانه شما تکرار شده باشد. این رنگ‌ها چگونه با شخصیت شما ارتباط پیدا می‌کنند؟ به نظر شما ارتباطی میان شخصیت شما با رنگ‌هایی که انتخاب کرده‌اید وجود دارد؟ اگرچه این پژوهش قطعا بیانگر تنها عاملی نیست که تعریف‌کننده ویژگی‌های شخصیتی شماست، اما فکر کردن به آن جالب و مفرح است و می‌تواند حاوی اطلاعاتی در مورد درونیات ما باشد.
 

رنگ‌ها بر روی حال و هوای ما تاثیر می‌گذارند

همان‌قدر که طراحی داخلی در مورد چگونگی طراحی ظاهر کلی خانه از نظر بصری است، هم‌چنین ایجاد کننده یک حس و حال کلی در فضای خانه نیز هست. اکثریت ما ترجیح می‌دهیم که اتاق خواب‌مان دارای حس و حالی آرام باشد و به ما آرامش بدهد تا بتوانیم خواب خوبی در شب داشته باشیم. در عوض، اتاق غذاخوری ما و دیگر فضاهای خانه که در آن‌ها به تفریح و بازی می‌پردازیم باید حس و حالی سرزنده و شاداب داشته باشد.

تا آن‌جایی که به روان‌شناسی رنگ مربوط می‌شود، استفاده از رنگ ساده‌ترین راه برای ایجاد حال و هوایی است که شما در یک فضا به دنبال آن هستید. وقتی مشغول طراحی فضای داخلی خانه خود هستید موارد زیر را به یاد داشته باشید:

·        اگر می‌خواهید فضای شما پرانرژی و شاداب باشد: از رنگ‌های گرم استفاده کنید مانند قرمز، زرد، و نارنجی.

·        اگر می‌خواهید فضای شما حس و حالی آرام و ملایم داشته باشد: به سراغ رنگ‌های خنک مانند آبی، قرمز، یا ارغوانی روشن بروید.

صرف‌نظر از این‌که شما چه رنگی را انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید که تعادل نکته بسیار مهمی است. استفاده بیش از حد از یک سایه رنگی باعث ایجاد حس و حالی کسل‌کننده در فضا می‌شود. فراموش نکنید که در هر فضا مقداری رنگ خنثی مانند سیاه، سفید، قهوه‌ای، و یا خاکستری اضافه کنید. اگر نمی‌دانید که چه رنگ‌هایی با هم هماهنگی دارند و  کدام ترکیب‌های رنگی زیبا می‌شود سری به وب‌سایت‌های طراحی داخلی، مانند وب‌سایت ما، بزنید تا بتوانید در این مورد اطلاعات زیادی کسب کنید.
 

رنگ‌ها می‌توانند درک ما از فضا را تغییر دهند

با شما شرط می‌بندیم که همه شما در لحظاتی از زندگی خود آرزو کردید که کاش فضای زندگی شما کاربردی‌تر و بزرگ‌تر بود. این کار شدنی است پس آن را انجام دهید. خوشبختانه، حتی وقتی توان مالی اجازه نمی‌دهد که فضای داخلی که در ذهن داریم را در واقعیت اجرا کنیم، با به کارگیری درست رنگ در فضاهای کوچک می‌توانید چشم خود را گول بزنیم و از نظر بصری فضای زندگی خود را بزرگ‌تر و وسیع‌تر کنیم.

وقتی فضاهای کوچک را طراحی می‌کنید، دیوار را به رنگ‌هایی روشن مانند رنگ‌های کم‌رنگ درآورید. هم‌چنین در سقف خانه خود هم از سایه‌های رنگی روشن استفاده کنید. اگر به دنبال ایجاد یک تاثیر دیدنی و دراماتیک در فضای زندگی خود هستید، مبلمان خانه را همرنگ با رنگ‌های دیوار انتخاب کنید. این تشابه باعث می‌شود تا دو عنصر از نظر بصری با هم ترکیب شوند و فضا بازتر و بزرگ‌تر به نظر برسد.

در عوض، اگر فضای زندگی شما به قدر کافی بزرگ و جادار است، اما احساس می‌کنید حس و حالی سرد و غیرصمیمی دارد، از رنگ‌های برجسته و چشم‌گیر استفاده کنید. رنگ‌های روشن و برجسته توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند، پس از آن‌ها در برخی از دیوارها استفاده کنید تا فضا از نظر بصری یکدست و یکپارچه شود.
 

رنگ‌ها کمک می‌کنند تا فضا حسی کمال‌یافته داشته باشد

همه ما با حسی که قدم زدن در یک فضای تکمیل‌نشده در ما ایجاد می‌کند آشنا هستیم: دیوارها کاملا خالی و عریان هستند، مبلمان با هم هماهنگی ندارند، و به نظر می‌رسد برای کامل شدن فضا باید وسایلی به آن اضافه شود. احتمالا همه شما می‌دانید که یکدستی فضا در طراحی داخلی موضوع بسیار مهم و کلیدی است و همه اجزای خانه باید نقشی را در فضا به عهده بگیرند تا اتاق شما از نظر بصری کمال‌یافته به نظر برسد.

رنگ‌ها همان نیروی متحدکننده هستند و فضا را از نظر بصری یکدست می‌کنند. با انتخاب تعدادی سایه رنگی که در کنار هم هماهنگی خوبی دارند و ترکیب آن‌ها در طراحی قسمت‌های مختلف خانه، شما به فضایی دست خواهید یافت که چشم در آن می‌چرخد و از نظر بصری کامل است. اگر شما خیلی در هماهنگ و ترکیب کردن رنگ‌ها استعداد ندارید می‌توانید از وسایل تزئینی استفاده کنید. اصولا وسایل تزئینی نقطه خوبی برای شروع کار هستند. یک کوسن رنگی یا یک اثر هنری که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید و در طراحی از آن الهام بگیرید. سه سایه رنگی را از آن وسیله تزئینی خاص انتخاب کنید و آن‌ها را در دیوار، مبلمان، کفپوش‌ها، و وسایل تزئینی فضای خود ترکیب کنید.

نکته‌ای در مورد انتخاب رنگ سفید

در چرخه رنگ، رنگ سفید نسبت به رنگ‌های دیگر نور بیش‌تری را بازتاب می‌دهد، به همین دلیل این رنگ انتخاب بسیار خوبی برای فضاهایی است از نور طبیعی بی‌بهره هستند و فضای آن‌ها تاریک و گرفته است. اما باز هم می‌گوییم تعادل بصری را در فضا فراموش نکنید. اگر از رنگ سفید به عنوان رنگ مسلط فضا استفاده می‌کنید، رنگ‌های دیگر را تا می‌توانید روشن انتخاب کنید. در این حالت برای ایجاد تعادل در فضا نیمکت اتاق نشیمن را به رنگ زرد کم‌رنگ و جزیره آشپزخانه را به رنگ آبی روشن انتخاب کنید. در نهایت شما با فضایی یکدست و یکپارچه روبه‌رو خواهید بود.
مطلب پیشنهادی: 7 راه حل برای این‌که بر ترس خود از رنگ‌ها غلبه کنید!

وقتی صحبت از طراحی داخلی می‌شود، رنگ موضوع داغ و مهمی است. مردم اکثرا یا رنگی را دوست دارند و یا از آن بیزارند. در این زمینه هیچ حالت بینابینی موجود ندارد. این مسئله باعث می شود تا مردم اکثرا نتوانند به یک پالت رنگی متناسب در طراحی فضای زندگی خود برسند و در نتیجه گیج و خسته می‌شوند. اما به یاد داشته باشید که رنگ‌ها به خودی خود زشت و زیبا نیستند، بلکه نوع استفاده و ترکیب آن‌هاست که زیبایی و زشتی را تعریف می‌کند. پس هنگام طراحی همه رنگ‌ها را در نظر داشته باشید تا در نهایت بتوانید به فضایی متعادل و جذاب رسید. این مطلب در مورد این‌که چرا مغز ما عاشق فضاهای رنگی است صحبت کرد. پس هنگامی که می‌خواهید فضای داخلی خانه خود را طراحی کنید به نکات ذکرشده حتما توجه کنید.

به ما بگویید: شما به چه رنگی علاقه دارید و آیا به نظر شما این انتخاب بیانگر شخصیت شما است یا خیر؟ اگر بخواهید فضای داخلی خانه خود را طراحی کنید از چه سایه‌های رنگی استفاده خواهید کرد؟ برای بیان نظرات خود می توانید به بحث و گفتگو چیدانه مراجعه کنید. 

مطالب بیشتر: طراحی داخلی خانه تان بازتابی از شخصیت شماست!

چه چیزی در خانه همسرتان را شاد می کند؟

منبع: freshome | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Parastoo_S در تاریخ 27 مهر 1393
من برای خونه ترکیب رنگ های سفید با رنگهای شاد و ملایم و البته تک رنگ دوست دارم یعنی از استفاد ه همزمان چند رنگ پرهیز میکنم به نظرم چند رنگی در یک خونه ، محیط رو پر از هیجان و بی قراری و نا آرومی میکنه

ثبت دیدگاه