Chidaneh.com placeholder image

ساختمانی از مواد بازیافتی در هلند

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: ساختمان Houtskelet Gebouw در شهر آمستردام هلند واقع شده است و کاملا با مواد بازیافت‌شدنی ساخته شده و اولین خانه‌ای در هلند است که دارای دو تاییدیه و گواهی‌نامه در زمینه خانه‌های غیرفعال است: یکی برای طراحی و دیگری برای نتیجه کار. این خانه‌های ردیفی توسط شرکت ZwartHout طراحی و ساخته شده است و در ساخت سطوح آن‌ها از تکنیک «Shou-Sugi-Ban» که به معنی «سوزاندن سرو ژاپنی» است استفاده شده است.

 

اسکای اسکرپر

به طور سنتی از درخت سرو ژاپنی و یا همان سوگی برای این کار استفاده می‌شده است اما با چوب درختان دیگر نیز می‌توان این تکنیک را اجرا کرد. فرایند این کار ابتدا سوزاندن چوب است، سپس خنک کردن آن، تمیز کردن و در نهایت سطح آن را با روغن طبیعی پوشاندن. در پایان این فرایند سطحی به وجود می‌آید که باعث می‌شود چوب کم‌تر در معرض آتش، حشرات، و پوسیدگی قرار بگیرد.

 

نمای این ساختمان منحصربه‌فرد است و اگرچه کمی با دیگر خانه‌های پیرامون خود متفاوت است اما در کنار نمای قرمز رنگ ساختمان کناری خود ترکیب زیبایی ایجاد کرده است.

 

اگر ساختمان Houtskelet Gebouw در کنار ساختمان قرمز رنگ قرار نداشت، این ساختمان کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسید. به همین دلیل ساختمان Houtskelet Gebouw پیوندی میان ساختمان‌های سنتی با ساختمان‌های مدرن ایجاد کرده است. شرکت ZwartHout با ترکیب سطوح سنتی با جزئیات هندسی معاصر این ساختمان را همچون پلی میان ساختمان‌های دیگر طراحی کرده است.

 

جزئیات خاصی که در نمای ساختمان به کار رفته است و من عاشق آن هستم شیوه‌ای است که معماران از قطعات لمینیت‌شده از تخته‌های بازیافتی برای جدا کردن ردیف‌های چوب‌های سوزانده‌شده استفاده کرده‌اند. کنتراست به وجود آمده هم گرم است و هم سرد و یک ترکیب رنگی فوق‌العاده زیبا میان روشنی و تاریکی ایجاد می‌کند.

 

خطوط صاف چوب‌های روشن که چوب‌های سوزانده شده را از هم جدا می‌کند باعث شده است تا شیشه‌های پنجره‌ها کم‌تر دیده شود، در حالی که پنجره‌های بالاتر به خوبی دیده می‌شوند و شکل‌های هندسی زیبایی ایجاد می‌کنند. دو پنجره خاص این ساختمان دارای حاشیه‌های سفیدرنگ هستند. نمای این ساختمان دارای طراحی انتزاعی است و به خوبی نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با کمی خلاقیت در طراحی به ظاهری منحصربه‌فرد و خاص دست یافت.

 

این دو پنجره زیبایی خاصی به ساختمان داده‌اند و باعث شده‌اند تا توربین‌های بادی موجود در تراس پشت بام ساختمان از نظر بصری با کلیت ساختمان هماهنگی داشته باشند.

 

استفاده از توربین‌های بادی شیوه‌ای برای استفاده از انرژی‌های طبیعی است. توربین‌های بادی در روزهای کوتاه زمستان و روزهای ابری انرژی گرمایی ساختمان را تامین می‌کنند.

 

یک اتاق در ساختمان وجود دارد که نیرو جمع‌آوری‌شده توسط توربین بادی و پنل‌های خورشیدی را در خود ذخیره و به دیگر قسمت‌های ساختمان منتقل می‌کند.

 

یک شومینه با سوخت چوب در درون اتاق نشیمن طبقه سوم گرمای طبیعی خانه را تامین می‌کند. این شومینه در کنار راه‌پله قرار گرفته است و از این طریق گرمای ایجاد شده به طبقه چهارم نیز منتقل می‌شود.

 

یک طبقه پایین‌تر از اتاق نشیمن، دفتر کار قرار گرفته است. این فضا بیش‌تر شبیه یک نیم‌طبقه است و در مقابل پنجره سفیدرنگ بزرگ ساختمان قرار گرفته است. دفتر کار دارای فضای کوچکی ولی دارای طراحی خاصی است. برای مثال از تنه درخت در این فضا برای پشتیبانی از اتاق نشیمن استفاده شده است.

 

در این عکس نمای زیبایی از دفتر کار را می‌بینید. تنه درخت زیبایی خاصی در این فضا دارد و خطوط منحنی موجود در آن ترکیب خوبی با نرده‌های شیشه‌ای و دیواره‌های چوبی ایجاد کرده است. در این فضا هم می‌بینیم که با اندکی خلاقیت فضایی منحصربه‌فرد و جذاب طراحی شده است.

 

حتی راهروی طبقه چهارم هم زیبا است و این زیبایی را مدیون نرده‌های عمودی کابلی و تخته چوب‌هایی است که از دل دیوار بیرون آمده‌اند. این راهرو علاوه بر زیبایی بسیار کاربردی هم هست و راه‌پله موجود در آن راهی است که به پشت بام منتهی می‌شود.

 

در پشت راهرو یک اتاق‌خواب قرار گرفته است که به بالکن راه دارد و در آن می‌توان حیاط پشتی ساختمان را مشاهده کرد.

 

این اتاق‌خواب دارای طراحی خاصی است به طوری که در آن یک وان فرورفته در کف اتاق، یک فضای دوش گرفتن شیشه‌ای، موزائیک‌هایی به رنگ بنفش، و دیوارهایی به رنگ بنفش وجود دارد.

 

در نمای پشت ساختمان نیز دو پنجره سفید رنگ و بالکن را می‌بینیم که در حیاط روبه‌روی آن یک آلاچیق زیبا قرار دارد.

برای دیدن عکس های نمای خارجی می توانید اینجا را ببینید.

منبع: trendir | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
پرستو در تاریخ 21 مرداد 1393
اون تنه درخته به عنوان ستون استفاده شده؟
ستی در تاریخ 22 مرداد 1393
آره فکر کنم ستونه

ثبت دیدگاه