خیره‌کننده‌ترین کتابخانه‌های جهان را بشناسید

خیره‌کننده‌ترین کتابخانه‌های جهان را بشناسید

آیا به معماری قرن ۱۸ علاقه دارید؟ یا ساختمان‌های مدرن با طراحی خلاقانه؟ کتابخانه‌ها مکان‌های بسیار خوبی برای بررسی کتاب‌های جالب هستند و می‌توانند پنجره‌ای به فرهنگ و تاریخ یک شهر باشند. این ۱۰ کتابخانه با آثار هنری ظریف، طراحی مجلل و معماری شگفت‌انگیز خود خانه‌ای عالی برای کتاب‌ها هستند.

کاغذدیواری آیدی

کتابخانه استارفیلد، سئول، کره جنوبی

کتابخانه استارفیلد، سئول، کره جنوبی

این کتابخانه که واقع در مرکز خرید «COEX» است با رویکردی غیرمتعارفی که نسبت به یک کتابخانه معمولی دارد خود را متمایز می‌کند. طراحی چشم‌نواز آن، با قفسه‌هایی که از کف تا سقف بالا رفته‌اند، این کتابخانه را به یک جاذبه محبوب برای گردشگران و مردم محلی تبدیل کرده است. این کتابخانه یکی از بی‌نظیرترین کتابخانه های جهان است و به عنوان یک فضای عمومی شناخته می‌شود که هر کسی می‌تواند در آن وقت بگذارند و خود را در مجموعه گسترده‌ای از کتاب‌ها، مجلات و کتاب‌های الکترونیکی غرق کند.

اتاق مطالعات سلطنت پرتغال، ریودوژانیرو، برزیل

اتاق مطالعات سلطنت پرتغال، ریودوژانیرو، برزیل

دیدن Real Gabinete Português da Leitura در سفر به ریودوژانیرو از واجبات است. نمای بیرونی قلعه مانند این مکان از یک سو و فضای داخلی‌اش از سوی دیگر فوق‌العاده به حساب می‌روند. این کتابخانه با قفسه‌هایی با قاب‌های زیبا، سقف با جزئیات پیچیده و نورگیر شیشه‌ای رنگارنگ یکی از مجلل‌‌ترین کتابخانه های جهان است. و همانطور که از نامش پیداست به بازدیدکنندگان احساس سلطنتی بودن می‌دهد.

کتابخانه ییل، کنتیکت، ایالات متحده

کتابخانه ییل، کنتیکت، ایالات متحده

کتابخانه کتاب و نسخ خطی کمیاب «دانشگاه ییل» یکی از بزرگترین ساختمان‌های جهان است که به طور کامل به کتاب‌ها و نسخه‌های خطی کمیاب اختصاص داده شده است. این کتابخانه یک نمای بیرونی بدون پنجره دارد تا از مجموعه‌های خود در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت کند و همه‌ی کتاب‌ها را در یک جعبه بزرگ شیشه‌ای نگهداری می‌کند. این کتابخانه دارای سیستم «Cardox» است که محفظه شیشه‌ای را با ماده شیمیایی ECARO–25 پر می‌کند تا در مواقع اضطراری آتش را بدون از بین بردن کتاب‌های داخل آن مهار کند.

کتابخانه Tianjin Binhai، تیانجین، چین

کتابخانه Tianjin Binhai، تیانجین، چین

طراحی این کتابخانه توسط «MRVDV» صورت گرفته است که همین آن را به یک شاهکار معماری و مکان عالی برای یافتن یک کتاب خوب تبدیل کرده است. شکل بیضی پنجره‌های بیرونی باعث ایجاد یک سالن کروی شکل در داخل می‌شود که همین باعث ایجاد شکل یک چشم می‌شود. این کتابخانه شامل چند اتاق مطالعه، بخش‌هایی برای استراحت و حتی پاسیو پشت بام است. البته که قفسه‌های کتاب بر دیوارهای این ساختمان پنج طبقه سایه می‌اندازند، چشم را به خطا می‌اندازند و در عین حال همین باعث چشم‌نوازتر بودن این فضا می‌شود.

کتابخانه مرکزی کلگری، کلگری، کانادا

کتابخانه مرکزی کلگری، کلگری، کانادا

کتابخانه مرکزی کلگری یکی از فعال‌ترین کتابخانه‌های در دسترس در آمریکای شمالی است. پنجره‌های زاویه‌دار درست در میان یک فضای چوبی درخشان در وسط شهر قرار دارد. این کتابخانه دارای تعداد زیادی کتاب است و انواع برنامه‌های رایگان را برای علاقمندان اجرا می‌کند. این مکان همچنین میزبان نویسندگان، هنرمندان و مورخان است که همین مسئله آن را به یک مرکز اجتماع برای تمام دوستداران کتاب تبدیل می‌کند.

کتابخانه Strahov، پراگ، جمهوری چک

کتابخانه Strahov، پراگ، جمهوری چک

«Strahov Monastery Library» یکی از بهترین‌ها کتابخانه‌ های جهان در زمینه تاریخی حفظ شده است که حدود ۲۰۰ هزار نوشته را در خود جای داده است. نقاشی‌های سقف با جزئیات پیچیده که توسط «Siard Nosecký» و «Franz Anton Maulbertsch» کشیده شده درست مانند کلیسای سیستین است. این کتابخانه از دو سالن اصلی تشکیل شده است: تالار الهیات و تالار فلسفه که مجموعا شامل هزاران نسخه قدیمی و اصلی از کتاب‌های الهیات، دین، علوم، ریاضیات، فلسفه، نجوم و غیره است.

کتابخانه دانشگاه هنر تاما، توکیو، ژاپن

کتابخانه دانشگاه هنر تاما، توکیو، ژاپن

کتابخانه دانشگاه هنر تاما که عموما به عنوان کتابخانه هاچیوجی شناخته می‌شود با در نظر گرفتن محیطش طراحی شده است. طاق‌های صاف بتنی و دیوارهای شیشه‌ای قرار است با زمینی که کتابخانه در آن قرار دارد هماهنگ باشد و به خوانندگان دید کاملی را از طبیعتی که در احاطه‌اش قرار گرفته‌اند، بدهد. این کتابخانه دارای یک فضای گالری و محوطه تئاتر و همچنین ۲۰۰ هزار کتاب است که طیف وسیعی از موضوعات از جمله هنر، طراحی و معماری را در بر می‌گیرد و همگی در دسترس عموم و دانشجویان دانشگاه قرار دارند.

کتابخانه رامپور رازا، رامپور، هند

کتابخانه رامپور رازا، رامپور، هند

این کتابخانه یکی از مکان‌های باورنکردنی میراث فرهنگی هندواسلامی است که توسط نواب‌های ایلات رامپور ساخته شده است. مجموعه این کتابخانه شامل ۶۰ هزار جلد کتاب در کنار انواع دیگر آثار تاریخی مانند خوشنویسی اسلامی، متون کمیاب عربی و فارسی و همجنین سازهای نجومی و نقاشی‌های مینیاتوری است.

کتابخانه Wiblingen Monastery، اولم، آلمان

کتابخانه Wiblingen Monastery، اولم، آلمان

کتابخانه صومعه Wiblingen با مجسمه‌های ظریف و پیچیده «Dominikus Hermenegild Herberger»، ستون‌های با جزئیات طلاکاری شده و یک نقاشی سقفی فوق‌العاده توسط «فرانتس مارتین» بین سال‌های ۱۷۴۰ تا ۱۷۵۰ ساخته شد تا یک شاهکار هنری باشد. این کتابخانه در زمان‌های پیک خود حدود ۱۵ هزار نوشته و سایر گنجینه‌های تاریخی را در خود جای داده بود و به عنوان مکان مهمی در نظر گرفته می‌شد که گنجینه‌های خرد و علم را می‌توان در آن پیدا کرد. آثار منتخب هنوز در سایت ذخیره می‌شوند و بقیه در میان کتابخانه‌های مختلف دیگر پراکنده هستند.

BAnQ Vieux–Montreal، مونترال، کانادا

BAnQ Vieux–Montreal، مونترال، کانادا

«Bibliothèque et Archives nationales du Québec» شبکه‌ای از ۱۰ مرکز آرشیو در سراسر کبک است. یکی از مکان‌های قدیمی مونترال که یک آرشیو عمومی و خصوصی را در خود جای داده است و در جایی واقع شده است که قبلا یک مدرسه تجاری بوده که در اوایل دهه ۱۹۰۰ ساخته شد. اتاق مشاوره با تراس‌های زیبای سفیدش که دیوارها را می‌پوشاند می‌تواند تا ۲۰۰ نفر را در خود جای دهد. این کتابخانه دارای بیش از ۱۵ هزار کتاب مرجع، ۱۰۰ نشریه جمع‌آوری شده و ۲۰ هزار میکروفیلم است که همین آن را به یک مکان ضروری برای نسب شناسان و محققان تاریخ خانواده تبدیل کرده است.

منبع: هدهد

مطالب بیشتر:

هیجان‌انگیزترین کتابخانه زیرزمینی جهان کجاست؟

دیدنی‌ترین کتابخانه‌ جهان در دبی افتتاح شد


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه