Chidaneh.com placeholder image

دیدنی‌ترین کتابخانه‌ جهان در دبی افتتاح شد

به قلم: علیرضا باقرپور

یک رسانه فارسی‌زبان نوشت: دبی در سراسر جهان به عنوان شهری باشکوه همراه با شگفتی‌های همواره در حال رشدش شناخته می‌شود. معمولا آسمان‌خراش‌های بلند، هتل‌های مجلل و مراکز خرید پرزرق‌وبرق، بخشی از خاطرات مسافران دبی را تشکیل می‌دهند اما حالا یک جاذبه فرهنگی مهم دیگر نیز به این مجموعه دیدنی‌ها اضافه شده است.

خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی، به معرفی کتابخانه محمد بن راشد که در ماه ژوئن افتتاح شد، می‌پردازد. این کتابخانه 54 هزار مترمربعی به افتخار شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، «کتابخانه محمد بن راشد» نامگذاری شد. او ساخت کتابخانه جدید را در سال 2016 اطلاع‌رسانی کرده بود.

چوب و هنر

این مجتمع عظیم علاوه بر اینکه محلی برای مطالعه یا کار با لپ‌تاپ است، ویژگی‌هایی دارد که سایر بازدیدکنندگان را نیز شگفت‌زده می‌کند. طراحی این ساختمان باشکوه به گونه‌ای است که شبیه یک کتاب باز به نظر می‌رسد، اما در واقع از رحل که برای گذاردن قرآن استفاده می‌شود، الهام‌ گرفته است.

این مرکز 9 کتابخانه جداگانه دارد که به موضوع‌های مختلف از رسانه و هنر گرفته تا عناوین تجاری، نشریات بین‌المللی، نقشه‌ها و اطلس‌ها و مجموعه‌ای از گنجینه‌های آرشیوی گرانبها اختصاص دارد.

در کنار بیش از یک میلیون جلد کتاب چاپی و دیجیتالی که در کتابخانه محمد بن راشد نگهداری می‌شوند، نسخ خطی کمیاب و کتاب‌های چاپ اول بسیاری هم وجود دارند که تماشاگران زیادی را برای تماشا تا طبقه هفتم این ساختمان عظیم می‌کشانند. در این بخش که بیشتر شبیه یک موزه است تا کتابخانه، نسخ خطی کمیاب، ابزار‌های خوشنویسی و اولین نسخه‌های آثار ادبی بزرگ نگهداری می‌شوند که قدمت برخی از آن‌ها به قرن سیزدهم می‌رسد.

افتتاح این کتابخانه در دبی که پیش از این به عنوان قطب تجارت و گردشگری شناخته می‌شد، نشان می‌دهد که مسائل فرهنگی نیز در این کشور دارای اولویت‌اند. با این حال، حتی در کتابخانه نیز از فناوری غفلت نشده است. در قسمتی از این ساختمان، اعضا می‌توانند به صورت دیجیتالی کتاب درخواست کنند. درخواست آن‌ها به مخزن اطلاع داده می‌شود و تیمی متشکل از پنج ربات کوچک قرمز سریع، کتاب‌های سفارشی را جست‌وجو و دسته‌بندی می‌کنند و به کارمندان تحویل می‌دهند.

مجموعه آثار موجود در این کتابخانه هنوز در حال افزایش است؛ هم‌اکنون در کنار کتاب‌های چاپی و دیجیتال چندزبانه، بازدیدکنندگان به بیش از شش میلیون پایان‌نامه، 73 هزار موسیقی، 75 هزار ویدیو، 35 هزار جلد مجله بین‌المللی چاپی و دیجیتالی و بیش از پنج هزار جلد نشریه تاریخی دسترسی دارند.

دسترسی مناسب برای افراد کم‌توان جسمی، جذابیت‌های ویژه در بخش کودکان و بسیاری از تسهیلات رفاهی دیگر، آشکار می‌کند که در سال‌های آینده، علاوه بر بازدید از مراکز تفریحی و فروشگاه‌ها، دیدن کتابخانه محمد بن راشد نیز در برنامه مسافران قرار خواهد گرفت.

ورود به این کتابخانه برای همگان رایگان است و تنها کافی است که بلیت از قبل رزرو شده باشد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه