مناسب‌ترین غذاهای رمضان امسال با طعم نوروز

مناسب‌ترین غذاهای رمضان امسال با طعم نوروز

ماه رمضان همیشه جذابیت‌های خودش را داشته است. تقریبا برای همه ما این ماه یک مناسبت نوستالژیک به حساب می‌آید، از اصرارهای کودکی‌مان برای بیدار شدن در سحر، سحری خوردن و روزه‌های کله‌گنجشکی گرفته تا شنیدن صدای رادیو در سحر که مدام بهمان تذکر می‌داد: «ده دقیقه تا اذان صبح فرصت دارید…». سپس پخش شدن ربنای استاد شجریان در فضای خانه که شیرینی و معنویت فضا را دوچندان می‌کرد.

امسال که ماه رمضان با عید نوروز تلاقی کرده است و حتی اغلب شاغلین چندروزی هم که شده در تعطیلات بسر می‌برند بهترین زمان است تا به سراغ پخت و پزهای سرگرم‌کننده رمضانی برویم و ببینیم چه غذاهایی در ماه رمضان بیشتر از همه مفید و پرطرفدار هستند؟ چه غذاهایی آنقدر مقوی هستند که نیاز بدن را در طول روز تامین کنند که وقتی روزه هستیم کمتر احساس تشنگی و گرسنگی داشته باشیم؟ کدام غذاها آنقدر جذاب و خوشمزه هستند که اعضای خانواده را ترغیب می‌کنند تا برای میل کردن آن هم که شده قبل از اذان صبح از خواب بیدار شوند؟ با ما باشید تا 10 غذای پرطرفدار ماه رمضان را به شما معرفی کنیم.

کاغذدیواری آیدی

بهترین غذاها در ماه رمضان

آلبالو پلو

یک پلوی ایرانی، مجلسی و بسیار پرطرفدار. جالب است بدانید که یکی از راهکارهای قدیمی‌ها برای پیشگیری از گرمازدگی خوردن آلبالو پلو در روزهای گرم بهار و تابستان بود. فکر نکنید که آلبالو پلو یک غذای تابستانه است! اگر از قبل مقداری آلبالوی یخ‌زده در فریز داشته باشید می‌توانید در هر فصلی این غذای لذیذ را بپزید و نوش جان کنید.

آلبالو پلو

کشمش پلو

کشمش پلو یک غذای سلیقه‌ای است، به این صورت که آن را در هر شهر به شکلی متفاوت می‌پزند. بعضی‌ها آن را با گوشت سرو می‌کنند و بعضی با مرغ، هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه چیز به طبع شما برمی‌گردد. مهم خاصیت کشمش است که برای سلامت قلب و تنظیم فشار خون فواید زیادی دارد. این غذا هم مقوی است هم بسیار سیرکننده، پس با خیال راحت می‌توانید آن را هم در وعده افطار میل کنید هم در وعده سحری.

کشمش پلو

خورش قیمه

قیمه در منوی ماه محرم و رمضان جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذای ایرانی می‌تواند به شیوه‌های متفاوت آنقدر لذیذ و خوش‌طعم پخت شود که وسوسه شوید تا انواع دیگر آن را هم یاد بگیرید و بپزید. از انواع آن می‌توانیم به قیمه طهرونی، قیمه نثار قزوین، قیمه درباری، قیمه ریزه اصفهانی، قیمه بوشهری، پیچاق قیمه اردبیل و قیمه یزدی اشاره کنیم. پختن قیمه کار خیلی سختی نیست و معمولا پای ثابت سفره‌های ایرانی در ماه رمضان است، به شرط آن که فوت و فن آن را بلد باشید و خیلی هم آن را چرب و چیلی نپزید، زیرا خوردن غذای چرب در ماه رمضان اصلا مناسب نیست.

خورش قیمه

کتلت مرغ

یک غذای بسیار خوشمزه و راحت که در عرض نیم ساعت طبخ می‌شود. کتلت مرغ در روزهایی که برای سحری غذایی آماده نکرده‌اید و به دنبال یک گزینه سریع‌السیر می‌گردید به دادتان می‌رسد. شما می‌توانید این کتلت خوشمزه را همراه با مخلفاتی مانند سیب‌زمینی و گوجه سرو کنید و لذت ببرید.

کتلت مرغ

تاس کباب مرغ

تاس کباب از آن دسته غذاهای سنتی و ایرانی است که هم خوش‌خوراک و مقوی است هم سبک و سیرکننده. خوبی تاس کباب این است که در اضافه کردن مخلفات به آن هیچ چارچوبی وجود ندارد، می‌توانید هرچه را که فکر می‌کنید خوشمزه‌کننده است به  مجموعه آن اضافه کنید و لذتش را ببرید. در پختن تاس کباب معمولا از موادی مانند سیب‌زمینی، هویج، به، گوجه فرنگی و آلو بخارا استفاده می‌کنند. به دلیل آن که این غذا یک خوراکی سبک است می‌توانید آن را بعنوان جایگزین مناسبی برای غذاهای برنجی در وعده سحری هم استفاده کنید.

تاس کباب با مرغ

ماکارونی

در ماه رمضان برای آن که کمتر احساس گرسنگی کنید در وعده افطار و سحر حتما از کربوهیدرات استفاده کنید. ماکارونی یکی از گزینه‌هایی از این دسته است که به دلیل دیرهضم بودن نشاسته موجود در آن می‌تواند حسابی شما را سیر نگه دارد. اگر قصد پختن ماکارونی در وعده سحری را دارید به شما توصیه اکید می‌کنیم که تا می‌توانید آن را کم‌روغن بپزید، بخصوص اگر عادت دارید بعد از صرف وعده سحری بخوابید. همچنین در کنار آن از سبزیجاتی مانند قارچ، فلفل دلمه و نخودفرنگی هم استفاده کنید تا کمتر تشنه شوید و آنتی‌اکسیدان بدنتان هم تامین شود.

ماکارونی

سبزی پلو با ماهی

این غذا یک غذای مشترک بین هردو مناسبت نوروز و رمضان است. ماهی یک خوراک تقویت‌کننده و نشاط‌آور است و به همین دلیل خوردن آن در وعده افطار و سحر بسیار توصیه می‌شود. سعی کنید هنگام طبخ این غذا ماهی را سرخ نکنید، زیرا غذای سرخ‌کرده در ماه رمضان هیچ چیز جز نفخ و تشنگی برایتان ندارد. پیشنهاد می‌کنیم تحت این شرایط ماهی را بخارپز کنید و در کنار سبزیجات آن را میل بفرمایید.

سبزی پلو با ماهی

بدترین غذاها در ماه رمضان

اما در ماه مبارک رمضان بهتر است از خوردن چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

جواب ساده است: غذاهای سرخ‌کردنی، شور، خیلی شیرین، فست‌فودها و انواع سوسیس و کالباس. این غذاها اصلا مناسب روزه‌داری نیستند، زیرا نه تنها از گرسنگی و تشنگی روزانه شما دردی را دوا نمی‌کنند، بلکه با خوردن این غذاها اگر پس از اتمام ماه رمضان بر روی ترازو بروید حتما سورپرایز می‌شوید! ایجاد چاقی و اضافه وزن در کنار مشکلات قلبی و عروقی از خطرناکترین عوارض فست‌فود و غذاهای سرخ‌شده است.

بدترین غذاها در ماه رمضان


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه