انواع آجر سنتی که در دکوراسیون داخلی خانه می توانید استفاده کنید

انواع آجر سنتی که در دکوراسیون داخلی خانه می توانید استفاده کنید

به قلم: تحریریه چیدانه

انواع آجر سنتی که در دکوراسیون داخلی خانه می توانید استفاده کنید

فضای داخلی خانه جایی است که افراد یک خانواده دور هم جمع شده و لحظاتی را با یکدیگر می گذرانند. زیبایی و آرامبخش بودن این فضا، نقش مهمی در کیفیت لحظات با هم بودن دارد. این روزها سبک ها و متریال مختلفی در ساخت دکوراسیون داخلی خانه به چشم می خورد که هرکدام زیبایی خاص خود را دارند.

چوب و هنر

یکی از زیباترین و پرطرفدارترین متریال مورد استفاده در دکوراسیون داخلی، آجر سنتی است. ما در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی و برشمردن انواع آجر سنتی، نکات مفیدی در زمینه خرید این آجر در اختیار شما قرار دهیم. دعوت می کنیم با ما همراه شوید!

معرفی انواع آجر سنتی

آجر سنتی در همان ابتدای تولید، جایگاه خوبی در میان خریداران پیدا کرد. تولید کنندگان آجر سنتی با توجه به استقبال مردم از آن، انواع مختلفی از آن را طراحی و تولید می کنند. آجر سنتی با دلنشین تر کردن فضا، می تواند زمینه ساز یک دورهمی آرامبخش باشد.

این متریال برای ما ایرانی ها، یادآور تاریخ غنی ماست. اکثر آثار به جا مانده از دوره های تاریخی، با آجر سنتی مزین شده اند. به همین دلیل است که طراحی فضای داخلی با آجر سنتی، اغلب از سوی افرادی که علاقمند به سبک های سنتی و ایرانی هستند انتخاب می شود. دسته بندی آجر سنتی بر اساس معیارهای مختلفی صورت می گیرد، اما به طور کلی آجرهای سنتی در دسته های زیر قرار می گیرند:

  • آجر سنتی کف
  • آجرنما سقف

آشنایی با آجر سنتی کف

این نوع آجر همان طور که از اسم آن مشخص است برای پوشاندن کف ساختمان استفاده می شود. از کاربردهای این نوع آجر می توان به پوشش کف پیاده روهای شهر، آلاچیق ها، سفره خانه ها و و رستوران های سنتی، حیاط باغ ها و منازل اشاره کرد. این آجرها در اندازه های مختلفی تولید می شوند. با کیفیت ترین و شناخته شده ترین نوع آجر سنتی، آجر قزاقی سنتی است که زیبایی منحصر به فردی دارد.

مقاومت و طول عمر بالای این آجر موجب شده است که خریداران، گزینه اول خرید خود را به آجر قزاقی سنتی اختصاص دهند. این نوع آجر در مقایسه با دیگر انواع آجر سنتی، مقاومت بالاتری در برابر شرایط آب و هوایی و رفت و آمد مکرر از خود نشان می دهد. از طرف دیگر، امنیت این نوع آجر برای افراد پیاده بسیار بالاست. لیز خوردن بر روی آجر قزاقی تقریباً غیر ممکن است.

آشنایی با آجرنما سنتی

انواع آجر سنتی که در دکوراسیون داخلی خانه می توانید استفاده کنید

آجرنما سنتی بر خلاف نوع قبلی برای طراحی دیوارهای ساختمان به کار برده می شود. اگر بخواهید جلوه ای سنتی و تاریخی به خانه و ساختمان خود ببخشید، می توانید از این مدل آجر بهره بگیرید. شاید تصور کنید آجر سنتی تنها در سبک سنتی به کار می رود، اما این فکر اشتباه است. عمده استفاده از آجر سنتی را می توان در اجرای سبک مدرن دید.

ما به اکثر افرادی که تمایل دارند، سبک مدرن دکوراسیون منزل یا محل کار خود را تکمیل کنند، آجرنما سنتی را پیشنهاد می دهیم. آجرنمای سنتی با توجه به کاربرد گسترده ای که دارد، در انواع مختلفی تولید می شود. این دسته بندی را می توانید در لیست زیر ببینید:

  • آجر سنتی قزاقی
  • آجر سنتی آنتیک
  • آجر سنتی روستیک
  • آجر سنتی لعاب‌دار
  • آجر سنتی سه سانتی

در ادامه به معرفی هریک از موارد این لیست خواهیم پرداخت.

آجر سنتی قزاقی

آجر قزاقی همان طور که بالاتر به آن اشاره کردیم یکی از بهترین و محبوب ترین نوع آجر سنتی موجود در بازار است. از مهم ترین دلایل محبوبیت این نوع آجر می توان استفاده در مرمت و بازسازی بناهای تاریخی عنوان کرد. از دیگر ویژگی های قابل توجه آجر قزاقی رنگ بندی متنوع آن است. رنگ بندی این آجر غالباً پیرامون رنگ قرمز می چرخد. از میان رنگ های مختلف آجر قزاقی، آجر قزاقی قرمز اخرایی، پرکاربردترین به شمار می رود.

اکثر آجرنماهایی که می بینیم، همان آجر قزاقی قرمز اخرایی است. به طور کلی این آجر پرمصرف ترین نوع آجر در لیست انواع آجر سنتی به حساب می آید. رنگ آجر قزاقی قرمز اخرایی ثابت بوده و مقاومت بالایی در برابر آب و حرارت دارد. برای نگهداری از این نوع آجر به مراقبت خاصی نیاز نیست. به همین دلیل می توان آن را یک متریال مقرون به صرفه دانست.

آجر سنتی آنتیک

انواع آجر سنتی که در دکوراسیون داخلی خانه می توانید استفاده کنید

آجر آنتیک سطح ناصافی دارد به همین دلیل ظاهر آن کمی متفاوت تر از آجر قزاقی است. نمای زیبای این آجر موجب شده است افراد سخت پسند آن را یک گزینه مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی منازل خود ببینند. عمده ترین کاربرد آجر آنتیک در پوشش بخشی از دیوار یک ساختمان اعم از فضای بین کابینت ها و دیوار پشت تلویزیون است. این نوع آجر سبک بوده و یک عایق حرارتی مناسب نیز به شمار می رود.

آجر سنتی روستیک

انواع آجر سنتی که در دکوراسیون داخلی خانه می توانید استفاده کنید

سطح آجر روستیک برخلاف دیگر مدل ها کاملاًصاف و صیقلی است. ظاهر این آجر بسیار طبیعی و کاملاً شبیه به آجر به چشم می خورد. از بزرگترین مزیت های این نوع آجر رنگ بندی گسترده آن است. رنگ بندی و سایزبندی گوناگون این آجر با هر سلیقه ای هماهنگ می شود. افرادی که از خلاقیت بالاتری برخوردار هستند این آجررا در رنگ بندی های متفاوت در کنار یکدیگر استفاده می کنند. آجر سنتی روستیک نیز یکی از انواع جر سنتی است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت دارد.

آجر سنتی لعاب دار

آجر لعاب دار را معمولاً در نمای بیرونی ساختمان می توان دید. لعابی که بر روی این آجر دیده می شود، یک عایق تمام عیار به حساب می آید. آجر لعاب دار به دلیل وجود لعاب مقاومت بسیار بهتری در برابر نفوذ آب دارد. سرما و گرما تاثیر آن چنانی بر روی این نوع آجر ندارند. آجر لعاب دار زیبایی منحصر به فرد خود را مدیون لایه لعابی است که روی آن قرار دارد. لعاب این نوع آجر به صورت کاملاً سنتی بر روی آن اعمال می شود.

آجر سنتی سه سانتی

یکی از قدیمی ترین انواع آجر سنتی، نوع سه سانتی آن است. این آجر رنگ بندی محدودی دارد اما هنوز هم طرفداران زیادی در میان مشتریان دارد. قرمز، زرد لیمویی و سفید از پرکاربردترین رنگ های این آجر سنتی سه سانتی است. این آجر در گذشته سایز بندی محدودی داشت اما در سال های اخیر با توجه به نیاز مشتریان، سایزهای مختلفی از این آجر سه سانتی روانه بازار شده است.

کلام آخر

آجر از قدیمی ترین متریال مورد استفاده در ساختمان سازی بوده است. طراحان دکوراسیون داخلی با وارد کردن این محصول به فضای داخلی ساختمان، رنگ و بویی تازه به سبک های مختلف طراحی داخلی بخشیدند. آنچه که در این مطلب خواندید، انواع آجر سنتی برای انتخاب و استفاده بهتر از این محصول بود که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
اجر نما سوِن در تاریخ 28 خرداد 1402
نظرتان تخصصی نبود

ثبت دیدگاه