آشنایی با اصول دکوراسیون داخلی مدرن

آشنایی با اصول دکوراسیون داخلی مدرن

به قلم: نادیا مهردادیان

آرناپالاس

در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن، معمولا سادگی مسئله‌ای است که با سبک مدرن پیوند خورده است. فضاهای مدرن دارای خطوط تمیز و بدون هرگونه آشفتگی و بهم‌ریختگی هستند و به همین دلیل به ساکنان حس راحتی و آرامش منتقل می‌کنند. بنابراین ساده‌سازی فرم‌ها و اشکال، خطوط ساده و تمیز، استفاده از متریالی نظیر بتن و فولاد، سقف‌های مسطح، اشکال مکعبی و استوانه‌ای، از اصلی‌ترین اصول برای طراحی مدرن معرفی می‌شوند. اگر شما هم طرفدار این سبک زیبا هستید و قصد دارید فضاهای خانه خود را به سبک مدرن دکور کنید، در این مطلب از چیدانه همراه ما باشید تا با کمک گروه معماری رستادیزاین، اصول دکوراسیون داخلی مدرن را با هم بررسی کنیم.

تابلو فرش ریحان

فرم و عملکرد از اصول دکوراسیون داخلی مدرن

فرم تابع عملکرد است! این جمله از مهم‌ترین شعارهای سبک مدرن است که همواره به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. با توجه به این اصل، زیبایی در طراحی دکوراسیون داخلی در اختیار عملکرد بوده و آن چیزی زیباست که کاربردی هم باشد.

اندازه و مقیاس در طراحی دکوراسیون

اندازه مناسب اشیا، مبلمان و در کل دکوراسیون داخلی به طراحان کمک می‌کند تا در فضا تعادل ایجاد کنند. البته این موضوع به نوع فضا نیز بستگی دارد، به‌طور مثال ابعاد لازم برای مبلمان در طراحی آپارتمانی کوچک با طراحی باغ ویلا متفاوت است. در حالت ایده‌آل اصول دکوراسیون داخلی مدرن باید از قانون 3/2 که به نام نسبت طلایی شناخته می‌شود، پیروی کند. قانون 3/2 قانونی است که باعث ایجاد تعادل و تناسب در قرار دادن وسایل در دکوراسیون داخلی می‌شود.

اصول دکوراسیون داخلی مدرن

حال در ادامه به 10 اصل برای طراحی دکوراسیون داخلی مدرن می‌پردازیم که با دنبال کردن این اصول، فضایی کاملا مدرن را خلق خواهید کرد.

  • استفاده از آثار هنری مدرن

استفاده از یک اثر هنری بزرگ با قاب بسیار ظریف یا حتی بدون قاب روی دیوار، با رنگ‌های شاداب و اشکال غیرمتعارف، یک انتخاب عالی برای جلوه سبک مدرن است. در میان آثار هنری به سبک کوبیسم و انتزاعی، جوهره دیدگاه مدرنیسم اولیه را به تصویر می‌کشند و بازتابی از واکنش به سنت‌های منسوخ شده و رشد یک جامعه صنعتی محسوب می‌شوند.

  • دیوارهایی به رنگ خنثی

پس از سال‌ها تزئینات نقاشی و کاغذ دیواری ویکتوریایی، مدرنیست‌ها به سکون در دیوارهای خنثی روی آوردند. استفاده از رنگ‌هایی با تناژ سفید و خاکستری، انتخاب کاملا مناسبی است که جزو اصول دکوراسیون داخلی مدرن به شمار می‌آید.

  • تمرکز بر خطوط

ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی مدرن عمدتا حول محور خطوط ساده و تمیز می‌چرخد. خطوط افقی و عمودی قوی در معماری مدرن، در طراحی مبلمان و دکوراسیون بازتاب دارد. ستون‌های استوانه‌ای اغلب در خانه‌های مدرن دیده می‌شود.

  • استفاده از عناصر صنعتی

اگر پیشرفت بتن، فولاد و شیشه به‌عنوان مصالح ساختمانی نبود، سبک طراحی مدرن وجود نداشت. بنابراین با انتخاب عناصر صنعتی و متریالی نظیر بتن، فولاد، شیشه و سایر عناصر صنعتی، طراحی دکوراسیون داخلی مدرن خود را تکمیل کنید.

  • آشفتگی ممنوع!

سبک مدرن عاری از هرگونه آشفتگی و لوازم اضافه است زیرا بر اساس انتقال آرامش و راحتی به ساکنان بنا شده است. بنابراین استفاده از هرچیزی که فضا را آشفته می‌کند، ممنوع است. این اصل موجب صرفه‌جویی در قیمت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل نیز می‌شود.

  • استفاده از رنگ‌های اصلی

رنگ یکی از مهم‌ترین اصل‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن است که همیشه در مرکز توجه قرار دارد. سبک مدرن، با رنگ‌های اصلی جسور و تند نظیر قرمز، زرد، آبی، سفید و مشکی شناخته می‌شود که می‌تواند در آثار هنری، فرش، اکسسوری‌ و عناصر داخلی به کار گرفته شود.

  • پلان باز

استفاده از پلان باز در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن، یک امر ضروری محسوب می‌شود. در این سبک ساختارهای غیرضروری کاملا حذف می‌شوند و سالن پذیرایی، سالن غذاخوری و آشپزخانه به صورت یکپارچه طراحی خواهند شد.

  • دکوراسیون داخلی مدرن با مبلمان ساده

استفاده از مبلمان با طراحی ساده و خطوط مستقیم، از اصلی‌ترین شاخصه‌های طراحی به سبک مدرن است. در این سبک مبلمان علاوه بر زیبایی باید برای کاربر راحتی داشته و از پارچه‌های کاملا ساده و تک‌رنگ ساخته شده باشند.

  • عدم استفاده از تزئینات

استفاده از طرح‌های تزئینی نظیر قرنیزها، قالب‌ها، الگوها و حاشیه‌ها، در سبک مدرن کاملا غیرضروری است. سقف‌ها باید عاری از هرگونه عناصر تزئینی و کارشده باشد و کابینت‌ها به‌طور ساده با خطوط صاف، مستقیم و محکم مورد استفاده قرار گیرند.

  • بهره‌گیری از نور کافی

پنجره‌های بزرگ از دیگر شاخصه‌های اصلی سبک مدرن هستند که علاوه بر زیبایی، اجازۀ وارد شدن نور طبیعی و هوای تازه را به فضا فراهم می‌کنند. بنابراین در صورت عدم وجود پنجره‌های بزرگ، با استفاده از انواع روش‌های نورپردازی، علاوه بر تامین نور کافی به زیبایی و لوکس شدن محیط کمک کنید.

کلام آخر

سبک دکوراسیون داخلی مدرن به دلیل سادگی در ساختار، از جمله سبک‌هایی است که هیچ‌وقت تکراری و خسته‌کننده نمی‌شود و تقریبا تمامی سلیقه‌ها را شامل می‌شود. بنابراین برای افرادی که همواره به در پی ساده‌گرایی هستند و عناصر ساده و بدون تزئینات موجب آرامش آنها می‌شود، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید. اگر به دنبال خلق خانه‌ای لوکس و مدرن با دکوراسیون متناسب هستید، با کارشناسان مجرب گروه معماری رستادیزاین تماس بگیرید تا طراحی و تغییر دکوراسیون داخلی و بازسازی منزل شما به بهترین نحو ممکن انجام شود.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه