راه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانه با عایق‌کاری حرارتی ساختمان

راه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانه با عایق‌کاری حرارتی ساختمان

به قلم: نرگس مهردادیان

راه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانه با عایق‌کاری

در کشور ما وجود منابع فراوان انرژي و ارزان بودن قيمت آن‌ها باعث شده، مصرف انرژي به‌طور بي‌رويه‌ای افزايش يافته و انرژي زیادی هدر رود. بخش زيادي از انرژی نیز در ساختمان‌ها مصرف و اتلاف مي‌شود. امروز مصرف انرژي در ساختمان نزديک به 30% مصرف انرژي کل کشور را شامل می‌شود. اما با رعايت الگوي بهينه‌سازی مصرف انرژي، مي‌توان 35% تا 40% انرژي مصرفي ساختمان‌ها را کم کرد. در این مطلب با چیدانه و سامانه خدمات کی‌پلاس همراه باشید تا شما هم با عایق‌کاری حرارتی ساختمان بتوانید علاوه ‌بر کاهش هزينه‌ها، موجب جلوگیری از مصرف بی‌رویه ذخایر رو به اتمام انرژي و کاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي شوید.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس
سرویس خواب بالسا

هدررفت و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشورمان

در اکثر نقاط کشور در بیشتر روزهای سال، شرايط دمايي خارج ساختمان طوری است که برای آسایش ساکنین باید فضای داخل ساختمان گرم يا سرد شود. هرچه انتقال حرارت در پوسته خارجي ساختمان بيشتر باشد، انرژي مورد نياز براي تامين آسايش حرارتي هم بیشتر می‌شود. مي‌توان با راه‌کارهایی، انتقال حرارت پوسته خارجي را کاهش داد و در مصرف انرژي صرفه‌جويي کرد.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

بهینه‌سازی مصرف انرژی با انواع عايق‌کاري حرارتي ساختمان

روش‌های مختلفی برای عایق‌کاری حرارتی سقف و دیوار ساختمان وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

عايق‌کاري حرارتي همگن

در عايق‌کاري حرارتي همگن، مصالح به‌کار رفته در پوسته ضریب هدايت حرارتی پایینی دارند. يعني مصالح تشکيل‌دهنده ديوار، عايق حرارت هستند. البته اين ديوارها با جذب رطوبت، کارآيي حرارتي خود را از دست مي‌دهند.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

ديوار دولايه با مصالح بنایی و لایه میانی هوا یا عایق

در ديوار دو لایه، عايق حرارتي روي ديوار داخلي نصب و لايه خارجي با مصالح بنايي اجرا مي‌شود. در لایه میانی ديوارهايي که به مقاومت حرارتي بالایی نیاز ندارند، فقط 10 سانتي‌متر لايه هوا در نظر گرفته مي‌شود. توجه داشته باشید که ضخامت تمام‌شده این ديوارها زياد و اجراي آن‌ها مشکل است.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

عايق‌کاري حرارتي از خارج

عایق حرارتی از خارج باعث مي‌شود نوسان دماي داخل ساختمان کاهش يافته و تنظيم دما به سادگي انجام شود. انرژي حرارتي از طریق جداره‌ها جذب و براي ايجاد تعادل حرارتي، به تدريج آزاد مي‌شود. اين عايق‌کاري براي ساختمان‌هاي مسکونی که دائم استفاده می‌شوند، مناسب است.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

ديوار خارجی خشک با پنل سیمانی

ديوار خارجی خشک با پنل سیمانی، برای دیوار ساختمان‌هاي درحال ساخت مناسب است. در این دیوارها از قاب‌های فولادی سبک برای زيرسازی، صفحات روکش‌دار گچی برای پوشش داخلی، صفحات سيمانی برای پوشش خارجی و لايه پشم معدنی برای عايق حرارتی و صوتی استفاده می‌شود.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

ديوار گرم یا Warm Wall برای عایق‌کاری حرارتی از خارج

در این سیستم از عايق حرارتی پلي استايرن به‌دلیل سبکي و عدم جذب آب استفاده مي‌شود. قطعات عايق با چسب سیمانی و بست‌هاي پلاستيکي مخصوص به ديوار متصل مي‌شوند. يک لايه چسب سیمانی مخصوص به ضخامت 5 ميليمتر روي عايق اجرا و شبکه توري از الياف فایبرگلاس روي لايه فشرده مي‌شود تا یک سوم ضخامت در آن فرو رود. سطح کار مجددا با ملات و ماله پرداخت شده و پس از خشک شدن با رنگ يا پوشش‌هاي استاندارد پوشانده مي‌شود. سهولت و سرعت در اجرا، کاهش نوسانات دما و آسان بودن تنظيم دما از مزايای اين ساختار است.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

عايق‌کاري حرارتي از داخل

اين عايق‌کاري براي به حداقل رساندن اينرسي حرارتي ساختمان‌هايي که کمتر در معرض رفت و آمد هستند، مانند سالن کنفرانس بیشترین کاربرد را دارد. این فضا را مي‌توان در زمان کوتاهي گرم يا سرد کرد.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

عايق‌کاري حرارتي از داخل با ديوارهاي پوششي خشک

ديوارهاي پوششي خشک، برای عايق حرارتي ساختمان‌هاي درحال ساخت يا بهسازي حرارتي ساختمان‌هاي ساخته شده مناسب هستند. در اين روش از سیستم‌های مختلفی استفاده می‌شود:

ديوارهاي پوششي بدون سازه: 

این محصول از لايه صفحه روکش‌دار گچي و لايه عایق پلي‌استايرن يا پشم معدنی در ضخامت‌هاي مختلف ساخته می‌شود که با چسب خميري مخصوص به ديوار متصل مي‌شود و درز بین صفحات با نوار و بتونه مخصوص درزگيری می‌شود. این ساختار دارای مزايایی مانند، آسانی و سرعت اجرا، قابليت رنگ‌آميزی بلافاصله پس از نصب و دور ريز کم مصالح می‌باشد. حتی مي‌توان صفحه گچي را با فاصله از ديوار اجرا کرد، تا علاوه ‌بر رفع مشکلات اجرايي مانند ناشاقولی، فضایی مناسب برای عبور تاسيسات الکتريکي و مکانيکي فراهم شود.

ديوارهاي پوششي با سازه: 

در این دیوار صفحات روکش‌دار گچي روي زيرسازي فلزي پيچ مي‌شوند. زيرسازي مي‌تواند متصل يا مستقل از ديوار اجرا شود. عايق حرارتي در فاصله 17 تا 73 ميليمتری، بین صفحه روکش‌دار و ديوار قرار مي‌گیرد. این فاصله، فضايی مناسب برای نصب لايه عايق با ضخامت‌هاي مختلف را فراهم کرده و مشکل ناشاقول بودن را حل می‌کند و عبور تاسيسات الکتريکي و مکانيکي را ممکن می‌کند. این سیستم با زیرسازی متصل به ديواری از نوع W623 حتی تا ارتفاع 10متر نیز قابل اجراست. دیوار پوششی با سازه علاوه ‌بر عايق حرارت، عايق صوت، رطوبت، حریق و بخار هم خواهد بود.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

سقف کاذب خشک

سقف کاذب، برای عايق‌کاري یا بهسازی حرارتی سقف و کف، به‌خصوص سقف طبقه آخر و پيلوت مناسب است. زيرسازي فلزي به سقف اصلي و صفحات روکش‌دار گچي با پيچ مخصوص به آن متصل مي‌شوند. فضاي خالي بین سقف کاذب و سقف اصلي، اجراي عايق حرارتي با ضخامت بيش از 17 ميليمتر را ممکن می‌کند. اجراي سريع و آسان، عبور آسان تاسيسات مکانيکي و الکتريکي، انعطاف‌پذیری بالا و عايق صوتي از مزایای دیگر آن است.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

و در آخر

هر یک از سیستم‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانه ویژگی‌های خاص خود را دارند. باید با توجه به فضای موردنظر و قابلیت‌های مورد نیاز چون مقاومت استاتیکی، میزان عایق حرارتی و صوتی و مقاومت در برابر حریق سیستم‌ ساخت و ساز خشک مناسب را انتخاب کرد. برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و اجرای سیستم‌های ساخت و ساز خشک در ساختمان توسط نیروی متخصص می‌توانید به سایت سامانه خدمات کی‌پلاس مراجعه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه