تاریخچه مبل کلاسیک اروپایی

تاریخچه مبل کلاسیک اروپایی

به قلم: مژگان احمدی

تاریخچه مبل کلاسیک اروپایی هرچند بسیاری از ما در خانه‌های مدرن امروزی زندگی می‌کنیم، اما اغلب، هنوز به سبک کلاسیک در دکوراسیون علاقه داریم؛ زیرا شکوه و زیبایی در این سبک، حس و حالی آرامش‌بخش و در عین حال، بسیار لوکس را به منزل هدیه می‌دهد.

مبلمان جلاف

یکی از پرطرفدارترین انواع مبلمان کلاسیک در بازار، مبلمان کلاسیک اروپایی است که از نظر جذابیت ظاهری و شیک بودن، حرف اول را در دکوراسیون داخلی می‌زند. در این مطلب قصد داریم سیر تغییرات و تاریخچه مبل کلاسیک اروپایی را به طور کامل مرور نماییم. در حقیقت قرار است به داستان شکل‌گیری این مبلمان از گذشته تا امروز بپردازیم.

شیرآلات کسری

مبل کلاسیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

از آنجا که مبلمان کلاسیک اروپایی، خودش یکی از انواع مبل کلاسیک در دنیا است، خوب است ابتدا با ویژگی‌های این نوع مبلمان به طور کامل آشنا شوید. در زیر به برخی از ویژگی‌های مبل کلاسیک و مبل چستر کلاسیک ، به طور کامل خواهیم پرداخت:

  • منبت‌کاری‌های چوبی: حکاکی روی چوب، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مبل کلاسیک است که در مدل‌های مبلمان کلاسیک اروپایی نیز به صورت برجسته دیده می‌شود. این مبل، دارای نقوش زیبای گل و طراحی‌های مختلف است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.
  • پارچه‌های طرح‌دار: یکی از ویژگی‌های مبل کلاسیک، پارچه‌های مرغوب و زیبا است که در رنگ‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. این پارچه‌ها اغلب از جنس ابریشم، کتان و غیره هستند و یا در مدل‌های پتینه کاری شده مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • جنس چوب مرغوب: معمولاً در ساخت انواع مبل کلاسیک از جمله مبل‌های کلاسیک اروپایی از چوب‌های مرغوبی مانند افرا، ماهون، بلوط و غیره استفاده می‌شود.

انواع مبل کلاسیک اروپایی

انواع مبل کلاسیک اروپایی

اکنون که با ویژگی‌های مهم مبل کلاسیک آشنا شدید، خوب است قبل از بررسی تاریخچه مبل کلاسیک اروپایی به بررسی انواع این مبلمان به عنوان زیباترین انواع مبل کلاسیک بپردازیم.

مبل کلاسیک فرانسوی

می‌توان گفت که مبل کلاسیک فرانسوی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین انواع مبل کلاسیک است. این سبک از مبل کلاسیک دارای بدنه و پایه‌های چوبی با خمیدگی های زیبا است که آن را از دیگر مدل‌های مبل کلاسیک متمایز می‌کند. همچنین رنگ طلایی بر روی بدنه چوبی مبل کلاسیک فرانسوی به همراه نقش‌های برجسته، تاثیر شکوهمند و لوکسی را در فضا ایجاد می‌کند.

طراحی ظریف و دقیق این نوع از مبل کلاسیک نقطه قوت دیگری است که آن را به عنوان گزینه‌ای پرطرفدار در بین سایر انواع مبل کلاسیک قرار داده است. از آنجا که مبل کلاسیک فرانسوی در اندازه‌های مختلف و مناسب برای فضاهای بزرگ و کوچک تولید می‌شود، شما می‌توانید با اطمینان آن را برای دکوراسیون خانه خود انتخاب کنید.

مبل کلاسیک انگلیسی

مبل کلاسیک انگلیسی

این مدل از مبل کلاسیک، اگرچه دارای جزئیات طراحی متفاوتی با مبل کلاسیک فرانسوی است، اما همچنان شکل منحنی پایه‌های خود را نگه داشته است. این نوع از مبل کلاسیک با استفاده از چوب راش ساخته شده و با پارچه‌های زیبا و طرحدار هماهنگ شده است که در رنگ‌آمیزی نیز کاملاً متنوع است.

مبل کلاسیک ایتالیایی

به جرات می‌توان گفت، مبل کلاسیک ایتالیایی ، یکی از یادگاری‌های هنری به جا مانده از قصرهای باشکوه امپراطوری روم است. این مبل، شما را به یاد سرستون‌های قصرهای رومی خواهد انداخت. وجود تزیینات طلایی، خطوط صاف هندسی و نقوش منبت‌کاری برحسته از جمله ویژگی‌های مهم در این مبلمان است.

تاریخچه مبل کلاسیک اروپایی

تاریخچه مبل کلاسیک اروپایی؛ قطعه هنری به جا مانده از تاریخ

داستان شکل‌گیری مبل کلاسیک اروپایی از کجا شروع شد. در این بخش قصد داریم به طور مفصل به این موضوع بپردازیم و نحوه شکل‌گیری انواع مبلمان اروپایی را مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه مبل کلاسیک انگلیسی

برای بررسی تاریخچه مبل کلاسیک انگلیسی، بهتر است سفری به قرن 18 میلادی داشته باشیم؛ زمانی که اولین نشانه‌های مبلمان کلاسیک در انگلیس مشاهده شد. قبل از آن، تاریخ دقیقی از دکوراسیون در خانه‌های اروپایی قرون وسطا وجود ندارد و نمی‌توان تعریف دقیقی از ظاهر مبل کلاسیک انگلیسی داشت در آن زمان داشت.

با این حال، از قرن 18 میلادی به بعد، مبل کلاسیک انگلیسی در دوره‌های مختلف این کشور، تغییرات زیادی داشته است. برای مثال، در دوره ملکه الیزابت، مبل کلاسیک با نام مبل الیزابت طراحی شد. همچنین در دوره‌های بعدی، مبلمان جمیز اول، مبلمان دوره کارولین، کویین، جورج انگلستان، مبلمان روکوکو و گوتیک و غیره وارد خانه‌های مردم بریتانیا شد.

یکی از پرطرفدارترین انواع مبل کلاسیک انگلیسی، مبل چپندل است که در قسمت پشتی تکیه‌گاه آن، هیچ فوم و پارچه‌ای استفاده نشده است. این مبل در سبک گوتیک طراحی شده است. برای ساخت مبل چپندل از انواع چوب‌های مرغوب مانند گردو استفاده می‌شود.

تاریخچه مبل کلاسیک فرانسوی

مبلمان فرانسوی در طراحی نوآورانه خود، همیشه از پایتخت پاریس آغاز شده به سمت استان‌های دیگر مانند بلوآ، اورلئان و لوآر گسترش یافته است؛ بنابراین داستان این مبل زیبا از شهر تاریخی پاریس شروع می‌شود.

فرایند تغییرات ظاهری مبل کلاسیک فرانسوی معمولا با الهام گرفتن از سبک پاریسی، در سایر شهرهای فرانسه اجرا می‌شده است. در بعضی دوره‌ها شکل‌گیری یک سبک جدید متفاوت از سبک پاریسی، حتی بیش از 10 سال نیز زمان برده است.

صنعت مبلمان فرانسوی از دوره لویی شکل جدیدی پیدا کرد و در چند دوره متفاوت، سبک‌های باروک و روکوکو در مبل کلاسیک فرانسوی نقش اصلی را داشتند. سبک روکوکو در انتهای دوره باروک و در زمان لوئی شانزدهم (قرن هجدهم میلادی) به وجود آمد.

مبلمان پاریسی یک مدل خاص نبود، بلکه بیشترین تأثیر را در سبک مبلمان فرانسوی داشت و علاوه بر فرانسه، در کشورهای اسپانیا، سوئد و روسیه نیز شناخته شده بود.

این مبلمان، در یک دوره کوتاه با تغییرات زیادی روبرو شد و تحت تأثیر انقلاب صنعتی قرار گرفت. خوب است بدانید که یکی از آخرین طراحان سبک پاریسی، امیل ژاک روهلمان بود.

تاریخچه مبل کلاسیک ایتالیایی

تاریخچه مبل کلاسیک ایتالیایی

می‌توان گفت که مبلمان ایتالیایی از سبک‌های یونانی الهام گرفته است. این موضوع را می‌توان در مبل‌های باستانی که در مناطق پمپئی و هرکولانیوم کشف شده‌اند، به وضوح مشاهده کرد. در این مبل‌ها، چوب و برنز برای ساخت قاب و اسکلت و عاج فیل و سنگ‌های قیمتی برای زینت بخشیدن به کار رفته است.

خوب است بدانید که نمونه‌های اولیه سبک ایتالیایی مبلمان در قرون پنجم و ششم میلادی شکل گرفت. در این دوره، چهارپایه رومی با پایه‌های منبت‌کاری شده به شکل موج‌دار به وجود آمد که در سراسر ایتالیا رایج شد. پس از سقوط امپراطوری روم، نقش‌های خطی، مجسمه‌ها و نقاشی‌ها شواهد تاریخچه مبلمان ایتالیایی را نشان می‌دادند.

در قرون وسطا، مبلمان ایتالیایی سنگین، خشن و تیره بودند. این مبل‌ها بعدها الهام‌بخش سبک باروک شدند. پس از آن، در قرن چهاردهم، با استفاده از روش‌های کارگاهی جدید، مبلمان سبک‌تر و زیباتری در سبک ایتالیایی ساخته شد.

جالب است بدانید که کشورهای شرقی نقش بزرگی در شکل دادن به سبک مبلمان ایتالیایی داشتند. با الگوبرداری از فرهنگ خاور نزدیک و خاور دور، نقوش فانتزی و افسانه به مبلمان ایتالیایی اضافه شد.

قرن شانزدهم و هفدهم، دوران تحولات بسیار زیاد در سبک مبلمان ایتالیایی بود. پس از آن در قرن هجدهم، زمان رونق طراحی سبک مبلمان روکوکو در فرانسه بود و در همین زمان سبک نئوکلاسیک و سبک‌های سنگین امپراطوری در ایتالیا محبوب شدند. در قرن هجدهم و نوزدهم نیز، رنگ‌های خنثی و آرام به پالت رنگی مبلمان کلاسیک ایتالیایی بازگشتند.

تاریخچه مبل کلاسیک اروپایی

جمع‌بندی؛ انتخاب مبل کلاسیک اروپایی با الهام از سبک‌های تاریخی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی تاریخچه انواع مبل کلاسیک اروپایی بپردازیم و سپس نحوه تغییرات آنها را مورد بررسی قرار دهیم. اگر با مطالعه این مقاله به سبک مبلمان کلاسیک اروپایی علاقه‌مند شدید و یا قصد دارید از این مبل برای دکوراسیون داخلی خود استفاده کنید، بهتر است به برخی نکات مهم هنگام خرید توجه کنید. برای مثال، خوب است به پارامترهایی مانند جنس چوب، جنس پارچه و یا جنس فوم مبل توجه کنید. همچنین دقت کنید که پشتی و نشیمن‌گاه مبل به اندازه کافی راحت باشد.

خرید انواع مبلمان کلاسیک از بازارهای بورس مبلمان در تهران یکی از مرسوم ترین روش هاست اما توصیه میکنیم قبل از رفتن به این مراکز برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع مبل کلاسیک اروپایی به سایت های معتبر در زمینه مبلمان مراجعه کنید. فروشگاه مبل فیدار، به آدرس Moblefidar.com یکی از معتبرترین تولیدکنندگان انواع مبل کلاسیک اروپایی و سرویس خواب در ایران است که این مبل را به صورت کاملاً ضمانت شده و با قیمت مقرون به صرفه تولید می‌کند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه