نکات کلیدی برای خلق شیک‌ترین دکوراسیون داخلی

نکات کلیدی برای خلق شیک‌ترین دکوراسیون داخلی

به قلم: مهشید بختیاری

طراحی دکوراسیون داخلی

چیدمان صحیح منزل و داشتن فضای داخلی شیک برای هر شخصی یک اولویت است. مطمئنا شما هم به دنبال شناخت اصول و رعایت نکات در زمان انتخاب اثاثیه و اکسسوری‌ها در منزلتان هستید.

تابلو فرش ریحان

دستیابی به یک فضای جذاب و مدرن، مستلزم شناخت نکات و رعایت تناسب عناصر در کنار یکدیگر است. مهمترین عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی؛ رنگبندی، نورپردازی، هماهنگی چیدمان متناسب با فضا است که در نهایت سبک منزل شما را رقم میزند. در ادامه با ما در ارتباط باشید تا شما را با چند اصل اساسی از نگاه دکوراتورهای حرفه‌ای در طراحی داخلی آشنا کنیم.

عناصر اصلی دکوراسیون داخلی

مهمترین عنصر در دکوراسیون داخلی،  انتخاب رنگبندی مناسب است. به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه، میتوانید با انتخاب سه الی چهار رنگ در هر بخش، سبب تعادل در طراحی شوید. افراط در انتخاب رنگ، سبب شلوغ دیده شدن فضای داخلی میشود. همچنین بهتر است خود را تنها محدود به استفاده از پالت رنگی سرد یا گرم نکنید. بنابراین دکوراسیون داخلی تنها با یک تناژ رنگی همچون تن سرد یا تن گرم؛ شاید در ابتدا جذاب به نظر برسد ولی به مرور زمان کسل‌کننده خواهد شد.

عنصر دیگر در این حوزه، تهیه‌ی اثاثیه با ابعاد مناسب برای چیدمان در یک فضای داخلی است. طراحی یک اتاق کوچک با وسایل بزرگ، فضای شما را کوچکتر از آنچه که هست نشان میدهد. اما اگر فضای داخلی شما دارای متراژ  وسیعی است، دیزاین آن با اکسسوری‌ها و اثاثیه بزرگ بلامانع است.

همچنین بهتر است به صورت هدفمند و بدون پراکندگی دکوراسیون کنید. با چیدمان مبلمان در یک بخش از خانه به جای دورتا دور  چیدن آن در کنار دیوارها فضای گرمتری را میتوانید ایجاد کنید. همچنین برای بزرگتر دیده شدن یک فضای داخلی بهتر است مبلها را به دیوارها نچسبانید و مقداری از دیوارها فاصله دهید. اگر به جای نصب تابلوها بر روی چند دیوار ،همه‌ی آنها بر روی یک دیوار نصب شوند، یک گالری هنری خلق خواهید کرد که تمام مخاطبان را مجذوب خود میکند .

یکی دیگر از مهمترین عناصر کلیدی در دکوراسیون، نورپردازی و تنظیم نور در بخشهای مختلف فضای داخلی است. نورپردازی صحیح، علاوه بر افزایش تاثیرات بصری، سبب زیباتر دیده شدن چیدمان نیز  میشود .

ست مبلمان با کاغذ دیواری و پرده

نحوه انتخاب و ست مبلمان با کاغذدیواری و پرده، نقش مهمی را در خلق یک دکوراسیونی بی‌نقص و شکیل ایفا میکند که با رعایت چند نکته‌ی ساده، انتخاب را برای شما آسانتر میکند.

هماهنگی مبلمان با کاغذدیواری

یکی از عوامل تاثیرگذار در طراحی داخلی، هماهنگی مبلمان با کاغذ دیواری براساس سبک فضا است. در نتیجه بهتر است بر حسب رنگ و طرح مبلمان، کاغذدیواری مناسب فضای خود را انتخاب کنید.

برای چیدمان با مبلمان مدرن، استفاده از  کاغذدیواری قابل شستشو با تنالیته رنگی روشن و شاد گزینه مناسبی است. در مقابل برای به نمایش گذاشتن زرق و برق خانه‌های کلاسیک در کنار مبلمان سلطنتی،  استفاده از رنگهایی  نظیر  طلایی، زرشکی، آبی فیروزه‌ای از مناسب‌ترین رنگها ی کاغذدیواری برای اینگونه  فضاها است.

مبلمان دارای پارچه‌های طرحدار با کاغذدیواری ساده مانع شلوغ و بینظم به نظر ر سیدن دکوراسیون میشود. همچنین مبلمان ساده و تک رنگ در کنار کاغذدیواری طرحدار به فضای داخلی روح تازه میبخشد.

ست مبلمان و پرده

ست مبلمان با پرده

بهتر است در زمان انتخاب مبلمان از طرح و رنگ یکسان با پرده استفاده نشود. مثلا برای مبلمان ساده، نصب پرده طرحدار و شلوغ با رنگهای مکمل و متضاد از بهترین انتخابها است و فضا را از یکنواختی درمی‌آورد. همچنین در کنار مبلمان طرحدار، انتخاب یک رنگ که کمتر در نقشهای پارچه مبل استفاده شده؛ برای پرده انتخاب مناسبی است. در چیدمان سبک مدرن، گاها رنگ کوسن متفاوت از رنگ پارچه مبل است که میتوانید پرده خود را به این رنگ انتخاب نمایید.

انواع سبک در طراحی داخلی: 2 سبک پرطرفدار

طراحی داخلی از سبکهایی همچون کلاسیک، مدرن،contemporary (معاصر و امروزی)، نئوکلاسیک،  مینیمال، اسکاندیناوی، بوهمیان، مونوکروم، روستیک و موارد متعدد دیگری برخوردار است. هر یک از این سبکها قوانین و تجهیزات خاص خود را میطلبد و برحسب سلیقه و روحیات افراد در فضاهای داخلی اجرا میشود.

در میان گوناگونی سبکها، از دو سبک کلاسیک و مدرن به عنوان پرطرفدارترین سبکها میتوان نام برد. با رعایت چند نکته ساده در سبکهای مدرن و کلاسیک میتوان این دو سبک را به راحتی در فضای داخلی اجرا نمود.

سبک کلاسیک

این سبک برگرفته از دو سبک رومی و یونانی است. آغاز پیدایش این سبک در قرن هفدهم رقم خورد. در سبک کلاسیک خاتم‌کاری و منبت‌کاری به وفور دیده میشوند. جنس مبلمان اصولا چوبی است که با پارچه‌هایی با طرحهای کلاسیک روکش شده‌اند. از اکسسوری‌های قیمتی، لوکس و فرشهای دستبافت در این سبک بسیار استفاده میشود. کاربردیترین رنگ در این نوع سبک ، رنگ طلایی است و سایر رنگها نظیر زرشکی و فیروزه‌ای نیز در فضاهای لاکچری و کلاسیک بسیار استفاده میشوند.

ست مبلمان و کاغذ دیواری

 سبک مدرن

سبک مدرن در طراحی داخلی در اواخر قرن نوزدهم آغاز شد. در این سبک جنس و متریال وسایل اصولا فلزی و شیشه‌ای است. سبک مدرن، تاکید بر استفاده از وسایل ضروری و کاربردی دارد؛ از این رو از اکسسوریها کمتر در این فضا استفاده میشود. کاربردیترین رنگ در فضای مدرن رنگ طوسی است. در کنار آن رنگهای سیاه و سفید نیز بسیار در دکوراسیون مدرن قابل مشاهده هستند.

انتخاب کاغذ دیواری بر اساس سبک

هر روزه یک طرح جدید به دنیای طرحهای متنوع کاغذدیواری در سبکهای مختلف اضافه میشود .از جمله محبوب‌ترین طرح‌های کاغذدیواری در سبکهای مختلف میتوان به طرح پتینه، ساده، درخت ودرختچه و داماسک اشاره کرد. هر یک از این طرحها بر روی دیوار جلوه‌ی خاص خود را دارند.

  • طرح پتینه با تلفیق برجستگی و رنگ، زیبایی‌بخش دیوارها خواهد بود. این طرح کاغذدیواری هم در سبک کلاسیک و هم در سبک مدرن از طرح‌های متنوعی برخوردار است.
  • کاغذدیواری با طرح ساده از نظر بصری فضا را بزرگتر نشان میدهد. این طرح نیز یک طرح کاربردی در فضاهای کلاسیک و مخصوصا مدرن است.
  • طرح درخت و درختچه هم  جلوه‌ی طبیعت را در فضا منعکس میکند. این طرح یکی از جدیدترین طرحها در سبک مدرن کاغذدیواری محسوب میشود. و در نهایت طرح داماسک فضایی کلاسیک و لاکچری را در یک فضای داخلی کلسیک به ارمغان می‌آورد.

کاغذ دیواری

تزیین خانه با آیینه به سبک مدرن

آیینه یک وسیله‌ی کاربردی در دکوراسیون خانه است که با بازتابهایی که در فضای داخلی دارد، محیط را بزرگتر نشان میدهد. این وسیله‌ی کاربردی با قابهای مختلف در بازار موجود است. استفاده از آیینه با قابهای هندسی یکی از کاربردی‌ترین انواع در فضای داخلی مدرن است. حتی آیینه‌کاری در بخشهایی از خانه‌های مدرن با استفاده از آیینه‌های برش‌خورده در ابعاد گوناگون دیده میشود.

دکوراسیون مدرن

انتخاب اکسسوری و دکوریجات

اصولا از اکسسوریها برای پر کردن جاهای خالی در فضای داخلی استفاده میشود. از اینرو میتوان از انواع مختلف ساعت، آباژور، آیینه، کوسن، گلدان، ظروف و مجسمه‌ها و… استفاده کرد. در فضاهای مدرن،  گلدان در ابعاد مختلف کوچک و بزرگ انتخاب مناسبی میتواند باشد. در دکوراسیون کلاسیک نیز میتوان از انواع مختلف اکسسوری‌ها برحسب سلیقه استفاده کرد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه