طراحی سالن اجتماعات، فضایی نو در مجتمع‌های مسکونی

طراحی سالن اجتماعات، فضایی نو در مجتمع‌های مسکونی

به قلم: نرگس مهردادیان

طراحی سالن اجتماعات، فضایی نو در مجتمع‌های مسکونی

مبلمان آفر

طراحی سالن اجتماعات برای برگزاری مراسم، جشن‌ها، جلسات و سمینارها در ساختمان‌های مسکونی موضوعی نسبتا نو و جدید است. سالن اجتماعات برای برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی، متناسب با کاربری‌های مورد نظر، سبک‌های متفاوتی خواهد داشت. توجه به روابط فضایی، سیستم صوتی و تصویری مناسب، نورپردازی، استفاده از مصالح مناسب و هماهنگی رنگ‌ها از نکات مهم در طراحی این فضاست. امکانات صوتی و بصری می‌تواند به جذابیت این فضا و ایجاد فضای مطلوب کمک کند. در ادامه با چیدانه و شرکت سینما خانگی کدالی فعال در زمینه مهندسی صوت و تصویر همراه باشید تا با طراحی سالن اجتماعات و نقش سیستم صوتی در این فضا آشنا شوید.

تابلو فرش ریحان

طراحی سالن اجتماعات مجتمع‌های مسکونی چه کاربردهایی دارد؟

سالن اجتماعات مجتمع‌های مسکونی چه کاربردهایی دارد؟

سالن اجتماعات محلی جدا از سالن‌های دیگر ساختمان است که به افراد و ساکنین اجازه می‌دهد مراسم‌ رسمی مانند جلسات کاری، سمینارها و مراسم جشن خود را در آن برگزار کنند. معمارها هم طبق همین تعریف ساختار اصلی سالن اجتماعات مجتمع‌های مسکونی را طراحی می‌کنند. برج مسکونی تهران در شیخ بهایی از اولین نمونه‌های طراحی سالن اجتماعات موفق در تهران است.

امکانات طراحی سالن اجتماعات در مجتمع‌ها و برج‌های لوکس

امکانات طراحی سالن اجتماعات در مجتمع‌ها و برج‌های لوکس

سالن اجتماعات باید بر اساس کاربردهای مورد نظر دارای امکاناتی نظیر سیستم صوتی و تصویری، نورپردازی، فضاهای آشپزخانه، سرویس بهداشتی مجزا و حتی میز کانتر پذیرایی و رختکن ورودی و مبلمان خاص خود باشد. این‌ها امکانات اصلی هستند اما ممکن است بر اساس کاربرد سالن بخش‌های متفاوتی به طراحی سالن اجتماعات اضافه شود.

طراحی سیستم صوتی سالن اجتماعات کدالی

سیستم صوتی سالن اجتماعات

از مهم‌ترین امکاناتی که در طراحی سالن اجتماعات باید در نظر گرفته شود پخش صداست. سالن‌های اجتماعات مدرن باید از بهترین امکانات صوتی و تصویری برخوردار باشند.

فناوری صوت و سیستم‌ صوتی سالن اجتماعات ابزارهای قدرتمندی هستند که به مطلوبیت و کارایی این فضا کمک زیادی می‌کنند. سیستم‌های صوتی فراگیر، چند کاناله و تکنولوژی Dolby Atmos، هر یک به تجربه‌ صوتی به شکل خاص خود کمک می‌کنند.

طراحی نورپردازی سالن اجتماعات

نورپردازی سالن اجتماعات

نورپردازی یکی از عناصر تعیین کننده در بیان بهتر فضای سالن اجتماعات است. بسیاری از سالن‌های اجتماعات در طبقات زیرزمین طراحی می‌شوند و به نوط طبیعی و پنجره دسترسی ندارند. سیستم‌های نورپردازی می‌توانند با ایجاد نور و سایه نظر هر بیننده‌ای را به فضای مورد نظر جلب کنند.

طراحی فضاهای سالن اجتماعات

فضاهای سالن اجتماعات

آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی مجزا، رختکن ورودی و حتی میز کانتر به‌عنوان نقطه عطف سالن نیز فضاهایی هستند که باید در طراحی سالن اجتماعات در نظر گرفته شوند. البته در برخی مجتمع‌ها برای اینکه بوی مواد غذایی داخل سالن پخش نشود، آشپزخانه را در بخش سرایداری و جدا از سالن اجتماعات قرار می‌دهند.

مزایای وجود سالن اجتماعات در مجتمع‌های مسکونی

مزایای وجود سالن اجتماعات در مجتمع‌های مسکونی

شاید ابتدا افراد تصور کنند وجود سالن اجتماعات برای آن‌ها مزیت چندانی ندارد. اما از مزایای اصلی آن می‌توان به وجود فضایی برای برگزاری مراسم عروسی، تولد، مذهبی و حتی جلسات کاری و سمینارها در نزدیک‌ترین محل ممکن به خانه مسکونی بدون درگیر شدن محل سکونت با این فعالیت‌های عمومی‌تر است.

قوانین استفاده از سالن اجتماعات برای ساکنین

قوانین استفاده از سالن اجتماعات برای ساکنین

سوالی که برای بسیاری از ساکنین مجتمع‌ها پیش می‌آید قوانین سالن اجتماعات است. قوانین کلی برای استفاده از سالن‌های اجتماعات هنوز تدوین نشده و معمولا آیین نامه‌های داخلی ساختمان مشخص می‌کند ساکنین به چه صورت می‌توانند از امکانات این فضا بهره‌مند شوند. اما برخی قوانین تقریبا در تمام ساختمان‌ها مشترک هستند. قوانینی چون:

  • رزرو ساعات و روزهای مد نظر از حدود یک ماه قبل باید انجام شود.
  • هزینه سالن اجتماعات بر عهده واحدهای استفاده کننده است.
  • پذیرایی، استخدام کارکنان و تمیز کردن سالن اجتماعات برعهده میزبان است و مجتمع تعهدی ندارد.

طراحی سالن اجتماعات در مجتمع‌ها

طراحی سالن اجتماعات از کدالی

و در آخر

طراحی سالن اجتماعات برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی از جدیدترین خدماتی هستند که توسط سازنده به ساکنین ارائه می‌شود. سالن‌های اجتماعات مزایای زیادی برای ساکنین به‌همراه خواهند داشت. می‌توانند به برقراری امنیت و آرامش ساختمان‌های مسکونی و جدا کردن فعالیت‌های عمومی‌تر از محدوده سکونت افراد کمک زیادی ‌کنند.

شرکت کدالی فعالیت خود را از سال ۹۷ در زمینه مهندسی صدا و تصویر آغاز کرده. طراحی، ساخت و اجرا سینمای خصوصی حرفه‌ای، طراحی سیستم صوتی سالن اجتماعات و پارتی روم در مجتمع‌های مسکونی و سینمای فضای باز از فعالیت‌های این شرکت است. و جزو بهترین طراحان این صنعت به‌حساب می‌آید.

شما هم اگر قصد طراحی یا بازسازی و حتی ارتقا سالن اجتماعات را دارید و می‌خواهید فضایی کاربردی‌تر و مطلوب‌تر داشته باشید. می‌توانید به سایت شرکت سینما خانگی کدالی مراجعه کنید و با خیالی آسوده کار طراحی سیستم صوتی سالن اجتماعات منزل خود را به این شرکت بسپارید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه