پروژه طراحی و اجرای معماری داخلی کلینیک دکتر ترشیزی

پروژه طراحی و اجرای معماری داخلی کلینیک دکتر ترشیزی

به قلم: مهشید بختیاری

مبلمان آل یاسین

در عصر حاضر ، طراحی و معماری داخلی کلینیک‌ها نقش مهمی ایفا می کند. به ویژه در مورد کلینیک‌ زنان که به دلیل نیازهای خاصی که این گروه از جامعه دارند، طراحی آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ادامه علاوه بر این که برخی از الزامات و اقدامات در طراحی مطب زنان را ذکر خواهیم کرد ،به بررسی طراحی لوکس و مینیمال معماری داخلی کلینیک زنان دکتر ترشیزی واقع در جردن می‌پردازیم. این پروژه طراحی و اجرا که توسط شرکت معماری داخلی هیرادانا در طول یک بازه زمانی سه ماهه انجام گردید، شامل مراحل برداشت و مطالعات فاز صفر، طراحی و اجرا بوده است که در تابستان 1402 به اتمام رسید. در دکوراسیون کلینیک زنان و زیبایی باید در نظر داشت که مراجعان به احتمال بالا دچار استرس باشند. در نتیجه طراح در این دکوراسیون محل کار لوکس باید با در نظر داشتن این موضوع، برای کاهش استرس بیماران مراجع فضا هایی را خلق کند که به صورت نا خودآگاه تاثیری مثبت به روی مراجعین بگذارد.

چوب و هنر

پروژه کلینیک زنان و زیبایی دکتر ترشیزی

استفاده از طراحی مینیمال و مدرن در کلینیک‌های زنان علاوه بر ایجاد فضا های لوکس و زیبا، حس آرامش و راحتی را در ناخودآگاه بیماران و مراجعان تقویت می‌کند. محیط‌های بیش از حد پیچیده و پراز اشیاء می‌توانند سطح استرس افراد را افزایش دهند. طراحی مینیمال به مخاطبان احساس آزادی و فضای بیشتری می‌دهد. همچنین این رویکرد به کاهش اشغال بیش از حد فضاها و استفاده از رنگ‌های ملایم و متناسب با روانشناسی مراجعان منجر می‌شود. در دکوراسیون کلینیک زنان و زیبایی از عوامل بسیار مهمی که در طراحی به آن توجه ویژه ای باید نمود ، آرام بخش بودن فضا برای مراجعان و کارکنان مجموعه می باشد.

در جلسات اولیه ای که شرکت معماری داخلی هیرادانا با کارفرما محترم این پروژه داشتند، سبک مینیمال و مدرن برای بازسازی و تغییر کاربری تایید گردید. علاوه بر موارد مذکور، طراحی مینیمال امکان نظافت و مراقبت از بهداشت محیط را بهبود می‌بخشد و بستر را برای مکانی پاکیزه و بهداشتی در محل کار فراهم مینماید. این نوع طراحی و دکوراسیون محل کار لوکس احساس تعامل و ارتباط را تقویت میکند و نه تنها جلب توجه مراجعان را افزایش می دهد بلکه محیطی عالی برای ارائه خدمات با کیفیت بالا و تجربه ای به یادماندنی را ایجاد می‌کند.

برنامه‌ریزی مناسب فضایی در دکوراسیون کلینیک زنان و زیبایی بسیار حیاتی می باشد. بوجود آوردن هماهنگی و هارمونی میان فضاها از قبیل اتاق عمل، فضای ورودی، اتاق ویزیت و… باعث ارتقا بخشیدن کیفیت جریان کاری کارکنان مجموعه و بهبود تجربه  بیماران و مراجعان مطب می‌شود. طراحان شرکت معماری داخلی هیرادانا با توجه به وضع موجود، مساحت 130 متری این واحد و بهترین وضعیت چیدمان فضا ها سعی کردند تا با ایجاد دسترسی مناسب فضا یی در کنار زیبایی و اهمیت کاربری هر فضا، مناسب ترین طرح پیشنهادی را ارائه نمایند. در ادامه با اصلاحات اندک در طی جلسات حضوری و غیر حضوری و همفکری با کارفرما نتیجه طرح نهایی گردید.

آوردن خطوط منحنی در بخش های مختلف همانند طراحی پلان و موارد دیگر پروژه از اهمیت بسزایی برخوردار بود. این خطوط منحنی حس ظرافت  را در فضا ایجاد می‌کنند که با کلینیک زنان و زیبایی به خوبی ترکیب می شوند. با توجه به نیازها و استانداردهای مربوط به فضاهای درخواستی کارفرما محترم، با افزودن تیغه نیم دایره به پلان برای ایجاد فضایی جهت اتاق ماما، به بهترین نتیجه ممکن در چیدمان پلان دست یافتیم. همین طور با در نظر گرفتن اتاق عمل و اتاق ویزیت در نزدیکی هم، این امکان را برای کارکنان مجموعه ایجاد کردیم که فضای کاری محرمیت خود را نسبت به فضای عمومی و خدماتی این کلینیک داشته باشد.

رنگ، نورپردازی و دکوراسیون داخلی

وجود طیف رنگی ملایم و مطابق با محیط خدمات درمانی می تواند به شکل اساسی شرایط ذهنی روانی مراجعان و بیماران را تحت الشعاع قرار دهد و تاثیرات مثبتی روی آن بگذارد. همچنین، استفاده از نور طبیعی و نورپردازی درست در راستای سبک مدرن و مینیمال ، محیطی جذاب و به یاد ماندنی ایجاد می‌کند. طراحان این مجموعه با استفاده از نورپردازی های خطی یا لینیار  و هالوژن های تکی این ایده را تحقق بخشیدند. نورپردازی های غیر مستقیم در گوشه کنار طراحی داخلی این کلینیک تاکید بر روی برخی المان ها همچون کانتر منشی وبرخی نشیمن ها را ایجاد می کنند . همچنین میتوان به این موضوع اشاره نمود که نور گرم در احساس راحتی مراجعان و کاهش استرس آن ها تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل استفاده از طیف نوری گرم در این طراحی مشهود می باشد . در نهایت شرکت معماری داخلی هیرادانا با داشتن تیم اجرایی مجرب تضمین حاصل نمود تا اجرای تمامی نورپردازی های مذکور به صورت کاملا حرفه ای انجام پذیرد.

در دکوراسیون کلینیک‌ زنان و زیبایی، مبلمان و تجهیزات مانند دکوراسیون های تجاری بخش بزرگی از طراحی محل کار لوکس را تشکیل می دهند و طبیعتا علاوه بر مبحث زیبایی بصری باید متناسب با نیاز های یک فضای خدمات درمانی باشند. به همین علت برخی از مبلمان این محیط ها به دلیل کاربری تجهیزات اطراف خود یا فضای مربوطه نیاز دارند به صورت پیش ساخته نباشند و نسبت به موارد ذکر شده به شکل منحصر به فرد هر پروژه در ابتدا طراحی شده و سپس ساخته شوند. در این زمینه شرکت معماری داخلی هیرادانا با طراحی و سفارش بخشی از مبلمان همانند پروؤه های دکوراسیون تجاری، برای ایجاد المان های ایده محور و خلاقانه و همچنین تهیه بخش دیگر از مبلمان به صورت پیش ساخت از شرکت ها و کارخانجات مربوطه اقدام نمود.

طراحان این مجموعه فضاهایی خصوصی و محرمانه جهت مشاوره‌هایی با حساسیت بالا طراحی نمودند که در این گونه مجموعه ها بسیار مهم و حیاتی می باشند. توجه ویژه به این موارد منجر به استفاده از پارتیشن هایی با جنس پاراوین و رنگی مناسب در قسمتی از این دکوراسیون داخلی محل کار گردید.

طراحی داخلی منحصربفرد

طراحی منحصر به فرد کانتر پذیرش و نشیمن‌های خاص در فضای سالن انتظار کلینیک زنان می‌تواند به عنوان المانی برجسته، هویتی به یاد ماندنی برای پروژه مورد نظر ایجاد بنماید. این عناصر با هماهنگی مناسب خود با تمامی بخش های دیگر پروژه تجربه مراجعان و بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و احساساتی عمیق و مطلوب در آن‌ها ایجاد می‌کند. استفاده از ورق های هایگلاس با رنگ روشن به ما این امکان را داد تا حس آرامش و هارمونی را در ناخودآگاه مراجعین و کارکنان ایجاد کنیم.  نور های شلنگی نئونی با نور ملایم نیز به برجستگی این میز کانتر کمک بسزایی نموده است. فرم پله ای و لایه لایه این کانتر در کنار رنگ مناسب و نورپردازی جذاب آن عنصری شگفت انگیز را خلق نمود که به مراجعان در ابتدای ورود به سالن انتظار، خوش آمد گویی میکند. اجرای بی نقص این میز با رعایت استاندارد ها و استفاده از مصالح با کیفیت مل نند سایر دکوراسیون تجاری و اداری ها، توسط تیم اجرای با تجربه این شرکت صورت گرفت.

رنگ‌های مناسب و هماهنگ با سایر اجزای داخلی، احساس دستیابی به یک مکان متعادل و جذاب را ایجاد می‌کند. شرکت معماری داخلی هیرادانا با بررسی دقیق، طبق تجربیات گذشته خود، رنگ بژ و سبزآبی ملایم را به عنوان پالت پیشنهادی برای طراحی این کلینیک با کارفرما مطرح نمود که با انتخاب این رنگ‌های آرام و خنثی، فضایی همراه با آرامش و جذابیت ایجاد نمود. این دو رنگ علاوه بر هماهنگی، کنتراست و تضاد رنگی نیز ایجاد میکنند که هنگام ترکیب ، یکدیگر را شاخص و متمایز می نمایند. رنگ سبزآبی ملایم در مجموعه های خدمات درمانی بسیار محبوب می باشد. این رنگ به علت خاصیت آرامبخشی که بر روی بیماران و مراجعان دارد از طریق بصری این احساسات را در مخاطبان خود ایجاد میکند و سطح استرس را در مراجعان کاهش می دهد.

مصالح و تجهیزات

تیم اجرایی شرکت معماری داخلی هیرادانا با آغاز مراحل تخریب، به دقت معماری و ساختار موجود را بررسی نمود. سپس اقدام به تخریب اجزای مختلفی از دیوارها، پوشش‌ها و تجهیزات موجود بر اساس نقشه‌ها و برنامه‌ریزی نمود. از بین بردن سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی از نقاطی که نیاز به تعویض یا بهبود داشتند، مرحله بعدی از این فرآیند بود.

این بخش از اجرای پروژه با تعیین مصالح و تجهیزات مورد نیاز بر اساس نقشه‌های فاز 2 (که توسط تیم طراحی هیرادانا تهیه گردیده بود) آغاز گردید. سپس با سفارش مصالح و تجهیزات از تأمین‌کنندگان معتبر، قدم دیگری در جهت تکمیل این پروژه برداشته شد. مراحل بعدی شامل اجرای کناف، بهبود سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی، پوشش‌دهی دیوارها و کف سازی طبق طرح، نصب میز کانتر منشی و نشیمن‌ها با توجه به نقشه‌های فاز 2 بود.

در ادامه مراحل نهایی که شامل تنظیم سیستم‌های تهویه، نورپردازی نهایی، نصب تجهیزات و مبلمان داخلی از جمله صندلی‌ها و میزها، بررسی کیفیت کار انجام شده و رفع هر گونه نقص، تمیزکاری نهایی و آماده‌سازی فضاها برای تحویل به مالک بودند، با دقت و کیفیت بالا انجام گردیدند. در انتها، بازدید نهایی توسط تیم پروژه و کارفرما محترم برای بررسی نهایی کیفیت کار و اطمینان از اجرای صحیح طرح‌ها، قبل از تحویل پروژه به ایشان صورت گرفت.

سخن پایانی:

طراحی و دکوراسیون کلینیک زنان و زیبایی در سبک مدرن و مینیمال توسط شرکت معماری داخلی هیرادانا، نمونه‌ای بارز از هارمونی و هماهنگی موفق میان رنگ‌ها، فضا ها و نورپردازی خاص می باشد. این پروژه نشاهن دهنده این است که توجه به نیازها و استانداردهای معماری داخلی، می‌تواند بستری فراهم نماید تا محیطی آرامبخش و مناسب برای کلینیک‌ زنان بوجود آورد. ارتباط مداوم تیم طراحی، مهندسان و کارفرما محترم به همراه تلاش های بی وقفه این تیم و تجربه بالا، موفقیت این پروژه را تضمین نمودند. ما در شرکت معماری داخلی هیرادانا مفتخریم تا این پروژه زیبا و مدرن را به کارنامه درخشان و بلند و بالای خود اضافه نماییم.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه