همه چیز درباره طراحی کافه مدولار و پرتابل

همه چیز درباره طراحی کافه مدولار و پرتابل

به قلم: مهشید بختیاری

در بازار داغ این روزهای کافه‌گردی و رستوران‌گردی شاید چشمتان به کافه‌های کانتینری سیار خورده باشد. کافه‌هایی که هرلحظه می‌توانند خودشان را به هر نقطه‌ای از شهر برسانند و معمولا دیزاین‌های جالب و منحصربفردی دارند. زیرا سازه‌های کانتینری از لحاظ انعطاف در طراحی فوق‌العاده هستند و بسیاری از کارآفرینان برای توسعه تجارت غذایی خود این مدل کافه‌ها را انتخاب می‌کنند. در این مقاله با همراهی گروه معماری دکوشیان قصد داریم شما را با طراحی کافه‌های مدولار و پرتابل بیشتر آشنا کنیم. اگر عاشق کافه‌گردی هستید یا قصد راه‌اندازی کافه را دارید و به دنبال ایده‌های نو می‌گردید تا انتهای این مطلب را بخوانید.‌

تابلو فرش ریحان

چرا کافه پرتابل؟

پیش از آن که درباره طراحی کافه مدولار و پرتابل صحبت کنیم ابتدای امر باید بدانیم که اصلا طراحی این مدل سازه‌ها چه مزیتی برای صاحبان مشاغل و همچنین مشتریان دارد؟ چه توجیهی وجود دارد تا ما کافه‌های کانتینری سیار را جایگزین کافه‌های ثابت کنیم؟ طراحی کافه مدولار و پرتابل بیشتر از هرکسی برای افرادی که در زمینه کافه‌داری تازه‌نفس هستند و سرمایه زیادی برای شروع کارشان ندارند یک گزینه فوق‌العاده به شمار می‌آید. بنابراین اولین مزیت کافه‌های پرتابل فارغ شدن از اجاره مغازه و هزینه‌های جانبی است.

بحث بعدی موضوع میزان سوددهی است. اگر کافه یا رستوران شما در یک منطقه ثابت قرار داشته باشد توسط افراد محدودی شناخته می‌شود و معمولا مراجعین محدودی خواهد داشت. اما کافه‌های مدولار و سیار از این امکان برخوردار هستند که در هر منطقه‌ای که تمایل دارند فعالیت کنند و چنانچه در یک منطقه به نتایج مالی خوبی دست پیدا نکردند و از میزان فروششان راضی نبودند مکانشان را تغییر بدهند.

مزیت دیگری که از نگاه معماری بیشتر از هرچیز در این مقاله مدنظر ماست انعطاف بالای کانتینرهای آماده برای طراحی کافه مدولار و پرتابل است. جالب است بدانید که قهوه یک تجارت چندمیلیارددلاری و جهانی است که در سالیان اخیر بیش از پیش رونق گرفته و به سرعت در حال رشد است. این موضوع خبر خوبی است برای کسانی که قصد دارند یک کار پرسود و لذت‌بخش را راه‌اندازی کنند، البته اگر به اصول طراحی کافه آشنا باشند!

مراحل طراحی کافه مدولار و پرتابل

کافه‌های پرتابل برتری‌های خاصی نسبت به کافه‌های ثابت دارند. درواقع آن دکوراسیون‌های عجیب و غریبی که در کافه‌های ثابت سطح شهر می‌بینید در کافه‌های سیار تقریبا حذف می‌شوند. زیرا طراحی داخلی کافه چندان به چشم مشتری نمی‌آید و آنچه که مهم است نمای خارجی آن است.

برای کافه‌های سیار و پرتابل معمولا از کانتینرهای آماده استفاده می‌کنند. با توجه به آن که در کافه خود چه خدماتی به مشتری ارائه می‌دهید باید فهرستی از نیازهای خود در دست داشته باشید. بعنوان مثال اگر قرار است در کافه علاوه بر سرو قهوه و نوشیدنی غذا، کیک و خوراکی هم ارائه کنید بایستی به فکر تهیه تجهیزات آماده‌سازی آن باشید. کانتینری که برای طراحی کافه خریداری می‌کنید مانند یک بوم خالی است و شما می‌توانید مطابق با نیاز و سلیقه خود هرگونه تغییری که لازم بود روی آن پیاده کنید. بعنوان مثال نصب عایق، اضافه کردن کفپوش و سیستم روشنایی از ملزومات کافه‌های پرتابل هستند و باید آن‌ها را در لیست اقدامات طراحی خود بگنجانید.

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این مرحله این است که آیا کانتینر شما پس از اعمال تمام این تغییرات سالم می‌ماند یا خیر؟ این مساله مستلزم برنامه‌ریزی، اجرای دقیق و مشورت با یک تیم طراحی داخلی است تا بتوانید از به خطر افتادن یکپارچگی بدنه کانتینر جلوگیری کنید. یکی دیگر از مسائلی که معمولا صاحبان کافه‌های پرتابل به آن کم‌توجهی می‌کنند این است که هنگام خرید کانتینر بایستی ارتفاع سقف آن را در نظر بگیرید. زیرا اگر کانتینر ارتفاع کمی داشته باشد ناچارید همواره به صورت خمیده به مشتریان خدمات بدهید و پس از مدت کوتاهی از کار می‌افتید و قید کافه‌داری را هم می‌زنید!

طراحی نمای کافه سیار

پس از تکمیل اصلاحات داخلی و اضافه کردن تجهیزات لازم نوبت به طراحی عناصر بیرونی می‌رسد، یعنی آن چیزی که مشتری در نگاه اول با دیدن آن تصمیم می‌گیرد از این کافه خرید کند یا خیر. طراحی نمای سایندینگ، سقف و ویژگی‌های تزئینی در طراحی کافه مدولار و پرتابل به حدی مهم است باید زمان زیادی روی آن بگذارید، زیرا این امر بطور مستقیم بر روی بحث مارکتینگ و جذب مشتری تاثیرگذار است. این نکته را فراموش نکنید: کافه شما متحرک است و با حساسیت به خرج دادن بر روی مساله طراحی و ظاهر آن می‌توانید چهره شهر را زیباتر کنید.

برای طراحی کافه مدولار و پرتابل شما فضای کمی را در اختیار دارید و دستتان برای تعبیه عناصر دکوراسیونی مختلف باز نیست، فلذا بایستی در همان فضای کم بیشترین خلاقیت را به خرج بدهید و سنگ تمام بگذارید. اولین قدم برای طراحی کافه‌های مدولار و پرتابل انتخاب سبک است. دوست دارید کافه خود را به سبک ون‌های کلاسیک قدیمی دیزاین کنید یا چون مشتریان شما بیشتر از قشر جوانان هستید ترجیح می‌دهید یک دکوراسیون مدرن و جوان‌پسند داشته باشید؟

رنگ‌ها می‌توانند کاری کنند که وقتی کافه خود را در سطح شهر به این سو و آن سو می‌برید همه آن را با انگشت نشان بدهند. یک کافه با رنگ‌های شاد و جسورانه نگاه‌های زیادی را به دنبال خود می‌کشد و طرح و مدل تابلو یا لوگوی آن نظرها را جلب می‌کند. حتی می‌توانید یک مفهوم انتزاعی را به شکلی هنری بر روی بدنه کانتینر کافه نقاشی کنید و پیام خاصی را در قالب طرح و رنگ به مشتریان خود برسانید. در کنار این‌ها استفاده از گل و گیاه و نورپردازی‌های مدرن هم غافل نشوید. در اواخر روز نورهای گرمتر مانند نورهای زرد ملایم برخلاف نورهای سردتر برای چشممان راحت‌ترند. اما در طول روز بهتر است از نورهای سفید برای نورپردازی استفاده کنید. زمانی را که انتظار دارید بیشترین فروش را داشته باشید در نظر بگیرید و سیستم روشنایی کافه خود را بر همان اساس با لامپ‌های فانتری و برنجی، رنگی و چشمک‌زن طراحی کنید.

حرف آخر

این روزهای فعالیت کافه‌های سیار یا همان کافه‌تراک‌ها در سطح شهر بسیار دیده می‌شود. ون‌ها و کاروان‌های بزرگی که با رنگ‌ها و استیکرهای جذاب تزئین شده‌اند و در خیابان‌ها و گذرگاه‌های پرتردد بر سر راه عابرین قرار می‌گیرند کم نیستند. در این مقاله سعی کردیم برای آن دسته افرادی که قصد راه‌اندازی کافه‌های سیار را دارند درمورد طراحی داخلی و نمای خارجی این مدل کافه بیشتر صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید این شغل هیجان‌انگیز را انتخاب کنید می‌توانید درمورد طراحی کافه مدولار و پرتابل از کارشناسان گروه معماری دکوشیان کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه