راهکارهای مقابله با همسایه پر سر و صدا با انواع عایق صوتی

راهکارهای مقابله با همسایه پر سر و صدا با انواع عایق صوتی

به قلم: نرگس مهردادیان

مقابله با همسایه پر سر و صدا با انواع عایق صوتی

اگر در ساختمان‌هایی مرتفع با تعداد زیادی همسایه زندگی کرده باشید، احتمالا شما هم با مشکلات ناشی از ورود صدای همسایگان به خانه‌‌تان روبرو شده‌اید. یا برعکس هنگامی که قصد خرید ساز یا سیستم صوتی برای منزل خود را داشتید، ممکن است به دنبال راهکارهایی برای خارج نشدن صدا از منزلتان و آزار ندادن همسایه‌ها با نصب عایق صوتی بوده‌اید.

چوب و هنر

دغدغه شما نسبت به صداها می‌تواند به موقعیت خانه‌ و فرهنگ همسایه‌ها‌ بستگی داشته باشد. برای مثال ممکن است داشتن همسایه‌ای که موسیقی را با صدای بلند گوش می‌دهد شما را اذیت کند. در این مطلب از چیدانه با همراهی سامانه خدمات کی پلاس راه‌کارهای مقابله با همسایه پر سر و صدا و انواع عایق صوتی دیوار، کف و سقف بررسی خواهد شد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

ابتدا باید قسمتهای مختلف خانه، بررسی شود!

ابتدا باید قسمت‌های مختلف خانه، بررسی شود!

اولین کار برای راه‌کارهای مقابله با همسایه پر سر و صدا و نصب انواع عایق صوتی، پیدا کردن درگاه ورودی صدا است. اگر پنجره‌ها را عامل ورود می‌دانید روی آن‌ها متمرکز شوید. مشکلات احتمالی درها را بررسی کنید. یا اگر دیوارها یا سقف خانه‌‌تان نازک است، تمهیداتی برای عایق کردن آن‌ها بیاندیشید.

عایق صوتی کردن پنجره‌ها

عایق صوتی کردن پنجره‌ها

برای عایق کردن صوتی پنجره‌ها اگر استفاده از نوارها مشکل را حل نکرد، می‌توان از پرده‌های آکوستیک نیز استفاده کرد. اگر می‌خواهید از بلندگوها یا سیستم‌های صوتی در خانه استفاده کنید از لایه‌ها و پرده‌های لرزه‌گیر صدا برای پنجره‌ها استفاده کنید تا موجب آزار و اذیت همسایگان نشوید.

عایق صوتی کردن در‌ها

عایق صوتی کردن در‌ها

اگر ساختار در مشکل داشته باشد،‌ نوارها می‌توانند صدای ورودی از در را کاهش دهند اما کافی نیستند. بنابراین پس از استفاده از نوارها، یک فوم برای پوشش کامل در، درنظر بگیرید و در صورت رفع نشدن مشکل به فکر تعویض در خود باشید. می‌توانید از پنل‌های فایبرگلاس نیز در بالای درهای کرکره‌ای نیز استفاده کنید، با اینکه زیباترین گزینه نیست اما در ایجاد درب ضد صدا کمک کننده است.

عایق صوتی دیوار با راه‌کارهای مختلف

عایق صوتی دیوار با راه‌کارهای مختلف

می‌توان مقداری از صدا را با نصب عایق صوتی به دیوار از بین برد. یا با صرف هزینه کمتر، پرده‌های ضخیم صوتی را برای نصب روی دیوار انتخاب کرد. همچنین به‌عنوان ارزانترین گزینه با کتاب‌خانه یا عناصر دکوراتیو، دیوار مشترک بین واحدها را ضخیم‌تر و در مقابل صوت مقاوم کرد. در ادامه با انواع عایق صوتی دیوار آشنا خواهید شد:

عایق صوتی دیوار با استفاده از قطعات یا پانل‌های صوتی:

پانل‌های صوتی و انواع پنل آکوستیک تاثیر زیادی در جذب صدای فضا دارند و فرکانس‌های کم و متوسط صدا را به خوبی جذب می‌کنند. اگر از مدل‌های پشت چسبدار یا خود چسب استفاده نشده باشد، با اسپری چسب، پانل به سقف چسبانده می‌شود.

بر اساس نیاز، می‌توان تمام یا بخشی از سطح مورد نظر را با لایه‌های صوتی پوشش داد. سقف و دیوار آکوستیک در اتاق تمرین موسیقی یا اتاق صدا باعث کاهش سر و صدا در داخل فضا و تمرکز نیز می‌شود. این قطعات معمولا از فایبرگلاس با نایلون‌های لایه لایه نازک تشکیل شده‌اند که بالاترین میزان جذب صدا در بین روش‌های مختلف را دارد. البته گران‌قیمت‌ترین روش نیز خواهد بود.

ایجاد فوم عایق صدا روی دیوار:

اگر روش‌ بالا مشکل صدا را به‌طور کامل برطرف نکرد، می‌توان از فوم‌های عایق صوت استفاده کرد که یکی از بهترین عایق‌های صداست. این روش یکی از پر هزینه‌ترین روش‌هاست.

عایق صوتی دیوار با استفاده از مواد ضخیم و متراکم

عایق صوتی دیوار با استفاده از مواد ضخیم و متراکم:

مواد ضخیم‌تر و متراکم‌تر که دارای دانسیته یا چگالی بالاتری هستند، باعث افزایش جذب صدا می‌شوند. برای عایق صوتی کردن دیوار، دیوار حائل یا دیوار گچی باید حداقل 6 سانتیمتر فاصله داشته باشند.

استفاده از 2 لایه دیوارپوش صوتی:

هنگام عبور صدا از دیوار، مقداری از انرژی صوتی جذب، مقداری منعکس و مقداری نیز از دیوار عبور می‌کند. در این روش، دیوار از یک لایه یا چند لایه صفحه گچی با فاصله‌ مناسب تشکیل می‌شود. استفاده از چند لایه گچی یا لاستیکی دیوارپوش، فرکانس‌های پایین صوتی را هم جذب می‌کند.

نصب عایق صوتی دیوار با گیره‌های صوتی، کلیپس‌ یا کانال‌:

گیره‌های صوتی که بین سازه‌ و دیوارپوش‌ قرار می‌گیرند، با اجزای لاستیکی سنگین، موثرترین روش جذب صدا هستند. اجزای لاستیکی به داخل سازه‌ها یا استادها پیچ می‌شوند، کانال‌ها یا کلیپس‌ها روی آن‌ها قرار می‌گیرند و دیوارپوش یا دیوار گچی روی کانال با پیچ نصب می‌شود. کانال‌ها یا کلیپس‌ها از جنس فلزی، فنری و ارتجاعی هستند.

پرکردن دیوار با ترکیب چسب‌های صوتی:

چسب‌های صوتی یا چسب‌های ویسکوالاستیک انرژی صدا را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. این مواد که دیوارپوش را به سازه دیوار متصل می‌کنند، می‌توانند در بین لایه‌های دیوارپوش، کف یا سقف منازل استفاده شوند. این روش باعث جذب نویز در فرکانس‌های پایین هم خواهد شد.

پرکردن شکاف‌ها با درزبندهای صوتی:

ترک‌ها و درزهای بسیار کوچک نیز می‌توانند عایق صدا بودن را ضعیف کنند. این درزها توسط مواد آکوستیکی پر می‌شوند.

عایق کردن صوتی سقف و کف خانه

عایق کردن صوتی سقف و کف خانه

سقف‌ها و کف‌ها را هم می‌توان با روش‌هایی مشابه دیوارها، عایق صوت کرد. همچنین عایق‌های مخصوصی برای عایق‌کاری کف، با نام عایق کوبه‌ای وجود دارد.

روش‌های ترکیبی عایق کردن صوتی

روش‌های ترکیبی عایق کردن صوتی

روش‌های ترکیبی یکی از بهترین روش‌ها برای عایق صدا کردن هستند. اغلب خانه‌ها با یک یا دو لایه دیوارپوش یا دیوارگچی به همراه چسب‌های مخصوص صوت در بین‌شان عایق صوت می‌شوند. می‌توان از مواد فوم عایق نیز در بین آن‌ها استفاده کرد. یا به عنوان یک مرحله اضافی، پوششی در کف با نصب تشک‌های صداگیر ایجاد کرد.

راهکارهایی برای مقابله با همسایه پر سر و صدا و انواع عایق‌های صوتی

و در آخر

همیشه تبادل صدا بین واحدهای آپارتمان‌ها و صدای دیوار همسایه دردسرساز بوده و مانع آسایش و استراحت افراد می‌شود. در این مطلب، راهکارهایی برای مقابله با همسایه پر سر و صدا و انواع عایق‌های صوتی دیوار، سقف، کف و حتی در و پنجره‌ها بررسی شدند.

سامانه خدمات کی پلاس اولین بازار آنلاین که در زمینه ساختمان و اجرای سیستم‌های ساخت و ساز خشک به ارائه خدمات می‌پردازد. خدماتی چون اجرای انواع سیستم‌های سقف و دیوار! برای نصب عایق صوتی می‌توانید به سایت سامانه خدمات کی‌پلاس سر بزنید و از خدمات‌ آن‌ها بهره ببرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه