معرفی سبک های مختلف مبلمان + نکات مهم برای انتخاب

معرفی سبک های مختلف مبلمان + نکات مهم برای انتخاب

به قلم: زینب سرحدی

امروزه مبلمان یکی از اصلی‌ترین لوازم در دکوراسیون منازل و فضاهای اداری به شمار می‌آید، تا جایی که اگر خانه‌ای فاقد سرویس مبلمان باشد، بسیار تعجب برانگیز است! مبلمان علاوه بر اثرات زیبایی‌شناختی که تاثیر بسیار زیادی در چیدمان و دکوراسیون دارد، راحتی و آسایش ساکنان و مهمانان را نیز به همراه دارد. به همین دلیل انتخاب محصول مناسب از میان سبک های مختلف مبلمان که هریک به منظور خاصی تهیه شده و کاربری مختص به خود را دارند، نیاز به دقت فراوان دارد. بنابراین اگر قصد خرید مبل دارید و یا می‌خواهید با انواع مدل مبلمان آشنا شوید، این مطلب را دنبال کنید و به کمک سرای مبل آوان، با سبک‌های مختلف مبلمان و خصوصیات مهم آنها آشنا شوید.

مبلمان آوان
diamondمبلمان آوان

انواع مبلمان از لحاظ سبک طراحی و ساخت

سبک‌های مختلف مبلمان به دو بخش مبلمان استیل و کلاسیک و مبلمان راحتی و مدرن تقسیم‌بندی می‌شوند. معمولا دستۀ
اول در فضاهای بزرگ با طراحی لوکس و مبلمان راحتی در سبک دکوراسیون ساده و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مبلمان آوان
diamondمبلمان آوان
چوب و هنر

1 ) مبلمان استیل و کلاسیک

مدل مبل کلاسیک، بر اساس اصول سبک کلاسیک طراحی شده و ظاهر آن تا حدودی مشابه مبل استیل یا سلطنتی است. با این تفاوت که منب‌تکاری در سبک کلاسیک کمتر و ظریف‌تر بوده و برای کسانی که طرح‌های شلوغ را نمی‌پسندند، مناسب‌تر است.
معمولاً دسته‌ها و تاج مبل‌های استیل، منبت‌کاری شلوغ‌تری دارد و مواد استفاده شده برای ساخت آنها گران‌تر است. دیگر تفاوت عمدۀ مبلمان استیل یا سلطنتی با مبلمان کلاسیک، در تعداد ست‌ها است؛ غالباً مبلمان استیل 9 نفره و مبلمان کلاسیک 7 نفره عرضه می‌شوند.


به طور کلی اصلی‌ترین ویژگی‌های مبلمان استیل و کلاسیک را می‌توان استفاده از پارچۀ درجه یک طرحدار و ساده، جلوه‌های رنگی چوبی، جزئیات زینتی و منبت‌کاری روی چوب معرفی کرد. قسمت چوبی این مدل مبلمان از چوب‌های باکیفیتی مانند چوب راش و چوب گردو ساخته شده است. این ویژگی در مبلمان آوان به خوبی نمایان است.

در نظر داشته باشید مبلمان استیل و کلاسیک اغلب ابعاد سنگین و بزرگی دارند و برای آپارتمان‌های کوچک انتخاب مناسبی نیستند. در میان سبک‌های مختلف مبلمان، انواع مبل کلاسیک لهستانی،فرانسوی، ایتالیایی و مصری در بازار موجود هستند که هریک طرفداران خاص خود را دارند.

2 ) مبلمان راحتی و مدرن

مبلمان مدرن یا همان مبلمان راحتی، پس از قرن نوزدهم میلادی توسط هنرمندان آن زمان طراحی و ساخته شدند. این مبل‌ها از نظر ظاهری بسیار ساده و شیک بوده و این امر باعث می‌شود تا قابلیت استفاده در هر مکانی را داشته باشند. در واقع مبل‌های مدرن راحتی به دلیل سازگاری بیشتر با ابعاد و اندازۀ فضاهای مختلف اداری، تجاری و مسکونی، بیشتر از مدل‌های دیگر کاربرد و گستردگی دارند.


ساختار این مدل مبل برای راحتی و کارایی طراحی شده و با ظاهر ساده و مینیمال، پایه‌های کم ارتفاع و کوتاه، دسته‌های پهن و فوم و اسفنج نرم، به صورت تمام پارچه، در قالب‌های دو نفره، سه نفره و یا یک نفره تولید می‌شود. معمولاً در ساخت مبل راحتی از چوب روس، راش، افرا و توسکا استفاده می‌شود و از ویژگی‌های کلی آن می‌توان به خطوط تمیز، استفاده از المان‌های تزئینی ساده، رگه‌های ارگانیک، پالت‌های خنثی با رنگ‌های ساده، الگوهای هندسی یا انتزاعی با جلوه‌های رنگی چوبی طبیعی اشاره کرد.


مبلمان نئوکلاسیک چه تفاوتی با مبل کلاسیک و مبل راحتی دارد؟

در مواقعی که می‌خواهید از حس راحتی مبلمان راحتی به همراه زیبایی و لوکس بودن مبل کلاسیک بهره‌مند شوید، اما به دلایلی همچون محدود بودن فضا و بودجه قادر به خرید هر دو نوع مبل نیستید، مبل نئوکلاسیک می‌تواند بهترین انتخاب باشد. چراکه در طراحی مبلمان نئوکلاسیک سادگی طراحی مدرن با اصالت و پیچیدگی مبل کلاسیک ترکیب شده و یکی از محبوب‌ترین سبک‌های مختلف مبلمان به وجود آمده است.


در ساخت بدنه مبلمان نئوکلاسیک عمدتاً از چوب خراطی شده، بدون تاج و منبت‌کاری استفاده می‌‎شود. سادگی و تقارن نیز از بارزترین ویژگی‌های طراحی این مبلمان است و در طرح‌های پارچه آن از نقوش الهام گرفته از طبیعت و نقش‌های کلاسیک استفاده می‌شود. اصیل‌ترین طرح‌های مبل نئوکلاسیک مدل‌های فرانسوی و ایتالیایی هستند، به همین دلیل گاهی به مبلمان نئوکلاسیک مبل فرانسوی یا ایتالیایی هم گفته می‌شود.


حرف آخر

در این مطلب به‌خوبی با سبک‌های مختلف مبلمان آشنا شدید و دریافتید که هریک برای چه جایی مناسب بوده و چه میزان راحتی دارند. اما در انتها پیشنهاد می‌شود برای داشتن مبلمانی هماهنگ با نوع دکوراسیون مورد نظرتان، از گروه هنری صنعتی آوان به عنوان مجموعۀ طراحی و تولید مبلمان که در زمینۀ طراحی و تولید سبک‌های مختلف مبلمان بیش از 20 سال سابقه دارند، کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه