کافه تهرون ویلا؛ فضایی صمیمی و نوستالژیک در خانه‌ قدیمی خیابان ویلا

کافه تهرون ویلا؛ فضایی صمیمی و نوستالژیک در خانه‌ قدیمی خیابان ویلا

به قلم: نرگس مهردادیان

کافه تهرون ویلا در خانه‌ قدیمی خیابان ویلا

فکتور

یکی از کافه‌هایی که با تغییر کاربری خانه‌های نوستالژیک قدیمی ایجاد شده،‌ کافه تهرون ویلا است. کافه تهرون بعد از پایان قرارداد در باغ نگارستان تهران، خانه‌ای قدیمی در خیابان ویلا را برای ادامه‌ فعالیت خود انتخاب کرد و در خانه‌ای از دهه ۴۰، حیاتی دوباره یافت. با ما همراه باشید تا بیشتر با کافه تهرون ویلا و خانه قدیمی میزبان آن آشنا شوید.

شیرآلات کسری

کافه تهرون ویلا کجاست؟

کافه تهرون ویلا کجاست؟

کافه تهرون ویلا خانه‌ای قدیمی که در تهران، بلوار کریم خان زند، خیابان استاد نجات اللهی، معروف به خیابان ویلا، کوچه خسرو، پلاک ۳۹ قرار گرفته است.

تاریخچه خانه قدیمی خیابان ویلا

تاریخچه خانه قدیمی خیابان ویلا

خانه قدیمی خیابان ویلا در سال ۱۳۳۸ با سبک و معماری مدرن آن روزها اما ایرانی بنا شده است. خانه‌ای با ایوان، حیات، حوض و باغچه‌ای زیبا که در بیشتر خانه‌های قدیمی ایرانی، مشترک است. پس از اندکی بازسازی و تغییر، در سال ۱۳۹۶ فعالیت کافه تهرون در خانه‌ قدیمی خیابان ویلا از سر گرفته شد.

داستان شکل‌گیری کافه تهرون ویلا

داستان شکل‌گیری کافه تهرون ویلا

کافه تهرون اواخر سال ۹۱ در باغ نگارستان آغاز به کار کرد. با دلیل حال و هوا، فضا و منوی خاصش کم کم مورد توجه قرار گرفت، علاقه‌مندان و مشتریانش روز به روز بیشتر شدند. اما در پایان تابستان ۹۵ قرارداد کافه تهرون با باغ نگارستان تمام شد. کافه تهرون با تغییر و تعمیراتی خاص از سال ۹۶ در خانه‌ای قدیمی در خیابان ویلا به کار خود ادامه داد. کافه تهرون باغ نگارستان با موسیقی و معماری خاص، حال هوای تهران اوایل سال‌ ۱۳۰۰ را زنده می‌کرد. اما مکان جدید آن، خانه قدیمی خیابان ویلا، طهران حوالی سال ۱۳۴۰ را تداعی می‌کند. انگار زمان برای کافه تهرون ۴۰ سال به جلو رفت.

حال و هوای طهران قدیم و خانه‌های دهه 40 تهران

حال و هوای طهران قدیم و خانه‌های دهه 40 تهران

مدیران کافه تهرون علاقه خاصی به گذشته و طهران قدیم داشته و دارند. یکی از اهداف آن‌ها خاطره‌بازی با گذشته و خاطره‌سازی در فضای امروز تهران است. برای همین مکان جدید کافه را هم خانه‌ای قدیمی انتخاب کردند. خانه‌ای با طراحی ۷۰ سال پیش تهران، مدرن اما با رنگ و بوی ایرانی! در طراحی مجدد نیز با تلاش بسیار، خانه تا حد زیادی شبیه به خانه‌های حوالی دهه ۴۰ شده. با وجود حیاط، حوض، باغچه، ایوان و گلخانه و موزائیک، پنجره و پله‌های خانه گویی به گذشته تهران قدم گذاشته‌اید.

بخش‌های مختلف کافه تهرون ویلا و خانه قدیمی آن

بخش‌های مختلف کافه تهرون ویلا و خانه قدیمی آن

ورودی خانه یک راهرو دارد که ارابه‌ای آبی رنگ در گوشه‌ای از آن خودنمایی می‌کند. روی و اطراف ارابه پر از گلدان‌های گل است. پس از راهرو به دری سفید رنگ و شیشه‌ای می‌رسید که رو به حیاط باز می‌شود.

حیاطی سرسبز و پرگل با حوضی زیبا در وسط آن که میز و صندلی‌های چوبی در گوشه و کنار آن چیده شده‌اند. در روزهای آفتابی می‌توانید میزهای حیاط را برای نشستن انتخاب کنید.

در طرف دیگر حیاط کافه تهرون ویلا ساختمانی دو طبقه قرار گرفته. طبقه‌ پایین دو اتاق بزرگ دارد که یکی از آن‌ها با پنجره‌های شیشه‌ای بلند، دید کاملی به حیاط دارد. میز و صندلی‌ها در طبقه‌ اول قرار گرفته‌اند. در طبقه‌ بالا با یک کتابخانه و بالکن امکان صرف غذا نیست.

کافه تهرون ویلا تداعی‌کننده فضای گرم و صمیمی خانه‌های قدیمی

کافه تهرون ویلا تداعی‌کننده فضای گرم و صمیمی خانه‌های قدیمی

فضای کافه تهرون به خصوص دکوراسیون داخلی آن شبیه خانه‌ای واقعی است. لوستر، آینه، کمد دیواری و تاقچه‌های نوستالژیک در این کافه، فضای گرم و صمیمی خانه‌های قدیمی را تداعی می‌کند. نشستن در این خانه قدیمی حس راحتی و آرامش را برای شما به همراه دارد. صدای موسیقی کلاسیک ایرانی، رومیزی‌ها، بشقاب‌ها و حتی منوی پارچه‌ای این کافه را خاص کرده‌اند.

در کافه تهرون ویلا کوچک‌ترین جزئیات مانند قاشق و چنگال، نبات و برگ نعنای تزئینی هم با فکر انتخاب شده است. گل‌های رنگارنگ، صندلی‌های چوبی و میزهایی که هر کدام به اسامی درختان یا گل‌هایی چون میخک، یاس، بیدمشک، بید مجنون، صنوبر، پیچک، نیلوفر، گردو و تاک نام‌گذاری شده‌اند. اسامی میزها روی کاشی‌‌هایی با نقش و رنگ‌های زیبا نوشته شده‌‌ و در کنار گل‌های طبیعی با طراوت روی میزها قرار گرفته‌. حتی مدل تزئین و سرو غذاها و نوشیدنی‌ها هم سنتی و ایرانی است. همه این‌ها باعث شده‌ کافه تهرون شبیه هیچ کافه دیگری در تهران نباشد.

منوی خاص کافه تهرون ویلا

غذاها و خوراکی‌های خانگی و ایرانی در کافه تهرون ویلا

کافه تهرون در ابتدای فعالیتش در باغ نگارستان، از اولین کافه‌هایی بود که شربت‌های خوشگوار با عرقیجات گیاهی به رنگ‌های طبیعی زنده سرو می‌کرد. بخش زیادی از معروفیت کافه تهرون مربوط به ظاهر جذاب شربت‌ها بود.

کافه تهرون هر روز یک غذای روز سرو می‌کند. غذاهایی خوشمزه با عطر و طعم خانگی مانند لوبیا پلو و عدس پلو! یکی از بخش‌های خاص منوی کافه، کیک، تارت و شیرینی است که در شیرینی‌پزخانه‌ کافه، در گوشه حیاط تهیه می‌شود.

کافه تهرون ویلا

و در آخر

این روزها نسل نسبتا جدیدی از کافه‌های شهری که روز به روز پرطرفدارتر هم می‌شود با تغییرات در خانه‌های قدیمی، محیطی زیبا و نوستالژیک برای کافه‌گردی ایجاد می‌کنند. یکی از آنها کافه تهران ویلا است که می‌توانید لذت حضور در خانه قدیمی و نوستالژیک را در کافه گردی‌هایتان تجربه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه