Chidaneh.com placeholder image

طراحی داخلی مغازه، 7 ترفند برای افزایش درآمد!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از عواملی که برای افزایش درآمد موثر است چیدمان و دکور داخلی مغازه است. با طراحی دکوراسیون داخلی مغازه فروشنده‌ها می‌­توانند خریداران را به خرید محصولاتی که برای فروش در اولویت هستند تشویق کنند. با دکوراسیون مناسب در مغازه سازماندهی فضا و چرخش افراد در آن راحت‌تر شده و تجربه بسیار خوبی برای مشتری ایجاد می­‌کند.

صنایع چوب ظریف ساز
دکوراسیون فروشگاه مجتمع ارگ تجریش
صنایع چوب ظریف ساز

اسکای اسکرپر

چیدمان مغازه خود را در ۷ مرحله انجام دهید:

۱. در مورد نوع طرح چیدمان مغازه تصمیم بگیرید!

بزرگ یا کوچک، اغلب مغازه‌ها، یکی از انواع چیدمان را دارند. نوع دکوراسیون مغازه بستگی به نوع مغازه و اجناسی دارد که شما می‌فروشید. به طور مثال در چیدمان مغازه­‌ی خواربار فروشی چیدمان قفسه­‌ها به شکل شبکه‌­ای هست چرا که عبور و مرور افراد در آن قابل پیش بینی است و برای حرکت این نوع چیدمان فروشگاهی کارآمد است. بوتیک‌­ها اغلب به صورت خلاقانه­‌ای چیدمان می­‌شوند تا بتوانند اجناس خود را به صورت خلاقانه­‌ای برجسته کنند و به فروش برسانند.

 

شرکت دکوراسیون داخلی و بازسازی مهرآداک
طراحی و اجرای واحد تجاری
شرکت دکوراسیون داخلی و بازسازی مهرآداک

چیدمان قفسه­‌های مغازه­‌ها می­‌تواند به صورت شبکه­‌ای، پیچ (حلقه‌ای) و جریان آزاد هستند.

به یاد داشته باشید دکوراسیون مغازه شما جای محصولات مختلف جریان حرکت مشتریان و حسی که مغازه در خریداران ایجاد می­‌کند را تعیین می­کند.

عوامل زیادی طرح کلی دکوراسیون فروشگاه یا مغازه شما را تعیین می­‌کند مانند: اندازه، شکل محل فروش، نوع محصولی که شما می فروشید و حتی مشتری­‌هایی که امیدوار هستید جذب کنید. همان طور که به دنبال بهترین نوع دکوراسیون مغازه هستید این عوامل را به خاطر بسپارید.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ ایده طراحی دکوراسیون ویترین مغازه

دکوراسیون مغازه

دکوراسیون مغازه با طرح چیدمان شبکه ای:

این نوع چیدمان طرح مستقیم هم نامیده می‌­شود. در استفاده از فضای دیوار و کف مغازه بسیار موثر است. طرح چیدمان شبکه­‌ای حداکثر استفاده از کف و فضاهای گوشه­‌ی مغازه را فراهم م‌ی­کند. این نوع چیدمان مغازه برای مشتر‌‌‌‌ی‌­ها بسیار راحت است تا بچرخند و محصولات را انتخاب کنند و برای فروشنده‌ها هم از نظر دسته‌­بندی محصولات راحت می‌­باشد. برای مغازه­های اسباب بازی، موادغذایی، کتاب، سخت‌افزار و لوازم خانگی مناسب است.

امین آقاابراهیمی
فروشگاه اسباب بازی های توی
امین آقاابراهیمی

دکوراسیون مغازه با طرح چیدمان طرح پیچ‌:

در این نوع طرح دیوارها بیشتر مشخص هستند. قسمت مرکزی مغازه یا فروشگاه با فرم آزاد یا شبکه‌ای و یا ترکیبی از هردو چیده می‌­شود. مشتری‌ها با انواع محصولاتی که داخل مغازه وجود دارد احاطه می‌شوند. این نوع دکوراسیون مغازه اغلب برای مغازه‌های کوچک مانند مغازه پوشاک، لوازم تزئینی، اسباب بازی، لوازم خانگی و محصولات تخصصی مناسب است.

دکوراسیون مغازه

دکوراسیون مغازه با طرح چیدمان آزاد:

این نوع دکوراسیون مغازه مورد علاقه‌ی مغازه‌های خاص است چرا که می‌توان خلاقیت بسیاری در آن به کار برد و برای تغییر و به روز کردن آسان است. چیدمان محصولات به صورت زاویه‌دار است برای اینکه مشتریان به صورت آهسته حرکت کنند و هم‌چنین برای شاخص شدن محصولات خاص داخل مغازه موثر است. این نوع چیدمان بیشتر برای مغازه‌های بزرگ مناسب است و همچنین در مغازه‌های کوچکتر که محصولات کمتری دارند برای نشان دادن محصولات خاص مناسب است.

مطلب پیشنهادی: طراحی ویترین مغازه برای جذب مشتری بیشتر

ری را استودیو
نمای داخلی فروشگاه عینک چشم آذین
ری را استودیو

۲. طرح دکوراسیون مغازه خود را بر روی کاغذ پیاده کنید.

قبل از شروع چیدمان مغازه، شما باید طرح دکوراسیون را بر روی کاغذ بیاورید، چرا که باعث می‌شود شما یک تصویر واضحی از شکل دکوراسیون مغازه بر ذهنتان شکل گرفته و از مسائل پیش آمده احتمالی قبل از مواجهه واقعی مطلع شوید و آن‌ها را حل کنید. نوع چیدمان محصولات بر روی کاغذ به شما دید بهتری می‌دهد.

ممکن است شما طرح را با چیدمان پیچ‌ شروع کنید سپس طرح شبکه‌ای را برای چیدمان قفسه‌ها در نظر می‌گیرید و ممکن است برای وسط مغازه فرم آزاد چیدمان را به کار ببرید، یعنی از ترکیبی از طرح‌های دکوراسیون استفاده کرده‌اید.

مهسا مجیدی
شلف در دکور مغازه
مهسا مجیدی

۳.جریان حرکت مشتری‌ها و رفتار آن‌ها را در طراحی خود مدنظر قرار دهید.

هرطرحی که برای دکوراسیون مغازه در نظر گرفته‌اید باید مسیرها، راهروها و نصب وسایل با توجه به حرکت مشتری‌ها انجام گیرد. در طراحی دکوراسیون مغازه خودتان را به جای مشتری قرار دهید تا مطمئن شوید که چیدمان شما منطقی بوده و برای مشتری راحت است.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون مغازه، ۲۰ طراحی چشمگیر برای فروش بیشتر!

گروه معماری افرا
فضاهای تجاری
گروه معماری افرا

۴. موقعیت محل پرداخت را در مغازه مشخص کنید.

محل پرداخت در مغازه یکی از مهم‌ترین مسائل در دکوراسیون و چیدمان مغازه است. محل مناسب پرداخت در مغازه سمت چپ مغازه (از قسمت ورودی) است. مشتری‌ها وقتی وارد مغازه می‌شوند به طور طبیعی به سمت راست حرکت می‌کنند و تمایل دارند در مغازه بچرخند و از سمت چپ خارج شوند، بنابراین محل پرداخت طبیعتا در مسیر خروج مشتری­‌ها قرار می‌گیرد.

گروه معماری افرا
فضاهای تجاری
گروه معماری افرا

۵. محصولات را طوری قرار دهید که در حداکثر دید قرار بگیرند.

اغلب پس از تایید نوع طرح چیدمان مغازه، صاحبان مغازه وسایل مربوط به قرارگیری محصولات را خریداری کرده و آن‌ها را پر از محصولات فروش می‌کنند. در اغلب موارد به شاخص کردن محصولات در چیدمان دقت نمی‌کنند. قبل از اینکه برای نصب قفسه‌ها و وسایل جای‌گیری محصولات تصمیم بگیرید در مورد فرم قرارگیری محصولات فکر کنید، به طور مثال محصولات همیشگی، فصلی و یا قرارگیری محصولات خاص و یا در کدام قسمت مغازه محصولات برجسته‌­تر می‌­شوند.

گروه معماری افرا
فضاهای تجاری
گروه معماری افرا

۶. محل قرارگیری وسایل مغازه و وسایل نصب کردنی را مشخص کنید.

بعد از تصمیم برای نوع چیدمان مغازه وتهیه نقشه قرارگیری محصولات، باید محل وسایل دیگر مغازه مشخص شود. وسایل نصب کردنی مانند، لامپ‌ها و روشنایی، پیشخوان، قفسه‌های ثابت و اتاق پرو قسمت‌های ثابتی از مغازه هستند که نمی‌توان آنها را جا‌به‌جا کرد. وسایل قابل تنظیم و جا‌به‌جایی مانند میز، رگال، قفسه‌های لباس هستند که می‌توان در دکوراسیون مغازه جای آنها را تغییر داد.

مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی ۸ بوتیک لباس شیک در تهران

استودیو معماری آرش مدنی
طراحى و اجراى فروشگاه سرامیک البرز
استودیو معماری آرش مدنی

۷. منطقه‌­ی راحت و امکانات دیگری در مغازه ایجاد کنید.

دکوراسیون یک مغازه، چیزی بیشتر از وسایل و محصولات موجود در مغازه است. ایجاد حس راحتی و دعوت‌کنندگی در مشتریان و ایجاد تجربه‌ای از خرید که مشتری را دوباره به مغازه برگرداند اهمیت دارد.

با توجه کردن به فضاهای زیر برای مشتریان احساس راحتی ایجاد کنید:

محل نشستن: یک محل نشستن مانند صندلی یا چهارپایه نزدیک محل فروش یا در سالن نزدیک اتاق پرو می‌تواند به مشتریان کمک کند تا خستگی‌شان را برطرف کنند.

اتاق پرو: یکی از ملزومات مغازه‌های لباس فروشی است که باید فضای مناسبی برای آن در نظر گرفت.

بخش خدمات مشتری و پرداخت: در مغازه‌های کوچک این مناطق یکی است. در مغازه‌هایی که مشتری‌ها از سبر برای خرید استفاده نمی‌کنند داشتن یک محل برای گذاشتن وسایل مشتری‌ها به خرید بیشتر و با خیال راحت‌تر آن‌ها کمک می‌کند.

کارما
دکور مغازه کیف و کفش
کارما

نکته های مهم در طراحی دکوراسیون مغازه:

  • استفاده بهینه از فضای مغازه، به خصوص مغازه‌های کوچک بسیار اهمیت دارد.
  • نوع اجناس مغازه و سن و فرهنگ مشتریان در انتخاب نوع دکوراسیون مغازه بسیار موثر است، درنتیجه باید مورد توجه باشد.
  • نورپردازی مغازه از مواردی است که باید برای آن برنامه‌ریزی و طراحی کرد.
  • برای طراحی دکوراسیون مغازه از افراد کارشناس و متخصص استفاده کنید.
  • از مهمترین قسمت‌های دکوراسیون مغازه ویترین آن است، از ویترین غافل نشوید!

مطلب پیشنهادی: آنچه که برای دکور فروشگاه خود باید بدانیم

مهسا مجیدی
طراحی ویترین فروشگاه زییین شماره یک در فرمانیه تهران
مهسا مجیدی

هزینه های طراحی دکوراسیون مغازه:

هزینه‌ی دکوراسیون مغازه بر اساس: نوع متریال مورد استفاده، مساحت مغازه، نوع دکوراسیون و پیچیدگی طرح و زمانبر بودن اجرای دکوراسیون تعیین می‌شود. هزینه‌های طراحی دکوراسیون پس از طراحی قابل محاسبه است.

مطالب پیشنهادی:

 

اهالی فن چیدانه می‌توانند به شما در طراحی دکوراسیون مغازه‌تان کمک کنند

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه