Chidaneh.com placeholder image

طراحی و اجرای فضای سبز، از یک دیوار کوچک تا محوطه‌‌های بزرگ!

به قلم: سمانه زارعی

این روزها در کنار طراحی هر نوع ساختمان و محوطه‌ای، موضوع فضای سبز نقش پررنگ و مهمی دارد. به خصوص که با وجود این همه شلوغی و آلودگی شهرها، نیاز ما به فضاهای آرام و سبز و با هوای تمیز بیشتر حس می‌شود، در نتیجه اغلب افراد به دنبال فضایی برای گذراندن ساعات فراغت خود و دور شدن از دغدغه‌هایشان هستند. طراحی و اجرای فضای سبز در بسیاری از قسمت‌های یک ساختمان امکان‌پذیر است؛ از حیاط و محوطه‌های بزرگ گرفته تا تراس‌های کوچک و حتی یک دیوار چند متری خالی را می‌توان با فضای سبز طراحی و سبز کرد. 

باغ گل فدک
طراحی و اجرای محوطه بیرونی
باغ گل فدک
 

chidaneh ad banner

طراحی و اجرای فضای سبز

همه‌ی ما از مزایای طراحی و اجرای فضای سبز با خبر هستیم و کسی نیست که از داشتن فضای سبز در محل زندگی و کارش احساس مثبتی نداشته باشد. طراحی و اجرای فضای سبز کاری تخصصی است که باید توسط متخصصان آن انجام شود تا عملکرد و ماندگاری بالایی داشته باشد. موارد بسیار مهمی در طراحی و اجرای فضای سبز باید مورد توجه قرار بگیرد، مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • اقلیم:

اقلیم منطقه در انتخاب مصالح و گیاهان مناسب با شرایط آب و هوایی موثر است. انتخاب درست گیاهان و مصالح با توجه به اقلیم منجر به ماندگاری فضای سبز شما خواهد شد.

  • خاک:

گیاهان از طریق خاک تغذیه می‌کنند در نتیجه برای کاشت و اجرای محوطه، جنس و نوع خاک مهم است، برای اصلاح بستر کاشت گیاهان، اضافه کردن خاک مرغوب برای باغچه‌ها نیاز است. همچنین برای اجرای شیب‌بندی، پله، کفسازی و.. جنس خاک اهمیت پیدا می‌کند.

  • انتخاب گیاهان بومی:

گیاهان مهمترین عنصر در طراحی و اجرای فضای سبز هستند. بهتر است گیاهانی با نیازهای کم و متناسب با منطقه انتخاب شود. اقلیم منطقه، وجود کودکان در محیط، نیاز به نور و یا سایه، خاک و.. از عوامل موثر در انتخاب گیاهان فضای سبز هستند.

  • نور و سایه:

شدت تابش نورخورشید در جانمایی عناصر مختلف فضای سبز تاثیر زیادی دارد. برای طراحی کاربردی، طراح باید از فضاهای سایه و نور آگاه باشد و در طراحی از نور خورشید بهره ببرد.

  • کاربری فضا:

با توجه به اینکه فضای سبز در کجا طراحی می‌شود الزامات و عناصر مشخصی دارد. برخی از عناصر مختلف مانند: آلاچیق، مبلمان، آبنما، آتشدان و.. در محوطه سازی و طراحی فضای سبز به کار می‌روند.

  • کاربران فضا:

در طراحی و اجرای فضای سبز باید به سن، جنسیت، نیازها، محدودیت ها و سلیقه افرادی که قرار است از محوطه و فضای سبز استفاده کنند توجه شود.

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
طراحی و اجرای محوطه بام
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
طراحی و اجرای بام سبز ملل
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

طراحی و اجرای فضای سبز در محیط‌های مختلف

همانطور که گفته شد، فضای سبز را می‌توان در یک فضای چند متری در یک آپارتمان تا فضاهای بسیار بزرگ و شهری ایجاد کرد. در این مطلب فضای سبز بر اساس بستری که در آن طراحی می‌شود به انواع مختلف تقسیم بندی و توضیح داده شده است:

  • فضای سبز عمودی (دیوار سبز)
  • فضای سبز بام (روف گاردن)
  • فضای سبز حیاط منزل
  • فضای سبز در تراس و بالکن
  • فضای سبز در محوطه سازی

[[nid:388235]]

طراحی و اجرای فضای سبز عمودی؛ از دیوارها غافل نشوید!

یکی از انواع طراحی و اجرای فضای سبز که در چندین سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، دیوار سبز است که به آن فضای سبز عمودی هم گفته می‌شود. به دلیل محدودیت‌های فضایی که امروزه در فضای خانه‌ها به وجود آمده است دیوار سبز امکان داشتن فضای سبز را در داخل ساختمان‌ها به وجود آورده است. دیوار سبز بر اساس ساختار، انواع مختلفی دارد. مهمترین انواع دیوار سبز شامل دیوار سبز کابلی و مدولار است.

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
یوسف آباد - سردشتی
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
بازسازی اجرای بام سبز و روف گاردن
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

طراحی و اجرای فضای سبز در بام

یکی از فضاهای بلا استفاده در ساختمان‌ها پشت‌بام‌ها هستند. طراحی و اجرای فضای سبز به شکل بام سبز و یا روفگاردن امکان داشتن فضایی دنج و سبز در بام منزلتان را ایجاد می‌کند که می‌توانید در اوقات فراغت و برای برگزاری مهمانی و دورهمی و… از آن استفاده کنید.

طراحی و اجرای فضای سبز در بام با محوطه و حیاط متفاوت است چرا که بام در معرض نور بیشتر، جریان باد بیشتر و بستر کاشت محدودتر است. و با توجه به ملاحظات سازه‌ای برای طراحی و اجرای هر جزئی از روفگاردن باید وزن و مقاومت مصالح، نیاز گیاهان و.. مد نظر قرار بگیرد تا مشکلی برای ساختمان پیش نیاید.

اگر شما هم در بام منزل خود روف گاردن دارید و یا تصمیم به اجرای آن را دارید، از نیازهای انواع گیاهان به کار رفته در بام سبز خود آگاه شوید و به درستی از آنها نگهداری کنید تا روفگاردن شما همیشه سبز و سرزنده بماند.

گروه معماران مدام
طراحی آلاچیق در جستجوی حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

گروه معماران مدام
حوض در حیاط خانه
گروه معماران مدام
 

طراحی و اجرای فضای سبز حیاط خانه

این روزها که اغلب خانه‌های حیاط‌دار جای خود را به آپارتمان و برج می‌دهند داشتن خانه‌ای با حیاط و گل و گیاه نعمت بزرگی است. در طراحی فضای سبز حیاط خانه، با توجه به مساحتی که در اختیار دارید می‌توانید از یک باغچه‌‌ی کوچک و یا چندین باغچه و عناصر دیگری مانند آبنما، آلاچیق و.. استفاده کنید. وجود درختی سایه‌اندازه در حیاط خانه دید ساختمان‌های دیگی بر حیاط شما را کم می‌کند و همچنین عصرهای تابستانی فضایی دلچسب ایجاد می‌‌کند. استفاده از گل‌های رنگی فصلی در باغچه حیاط جلوه‌ی دیگری به خانه شما خواهد داد.

طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز

طراحی و اجرای فضای سبز، از تراس سبز چه می‌دانید؟

اگر حیاط و محوطه ندارید و در ساختمانی زندگی می‌کنید که تراس مانند حیاط برای شما عمل می‌کند، در اینصورت باید به فکر سبز کردن تراس خود باشید. طراحی و اجرای فضای سبز در تراس با توجه به اینکه مساحت تراس چقدر باشد می‌تواند با استفاده از گلدان، فلاورباکس‌، دیوار سبز و.. انجام شود. حتی اگر تراس کوچکی هم دارید نگران نباشید، شما می‌توانید تراس کوچک خانه خود را هم سبز کنید.

طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز

طراحی فضای سبز در محوطه‌سازی ساختمان‌ها

بخشی از ساختمان‌هایی که محوطه‌های بزرگی دارند، برای طراحی و اجرای فضای سبز در نظر گرفته می‌شود. محوطه‌سازی می‌تواند در ویلا، خانه، ساختمان‌های اداری، فرهنگی، تجاری و.. انجام شود. انتخاب گیاهان مناسب برای هریک از محوطه‌ها با توجه به کاربری و شرایط محیطی آنها اهمیت دارد. طراحی و اجرای فضای سبز در محوطه‌ها فضایی سبز و زیبا به وجود می‌آورد که علاوه بر زیبایی بصری، می‌تواند فضایی برای نشستن، محل بازی کودکان، دورهمی، قدم زدن و… باشد.

طراحی و اجرای فضای سبز

کلام آخر:

طراحی و اجرای فضای‌سبز می‌تواند از یک فضای کوچک تا محوطه‌های بزرگ و وسیع انجام شود. طراحی فضای سبز با توجه به همه‌ی عوامل موثر در آن محیط و به سبک‌های مختلفی انجام می‌شود. برای طراحی و اجرای فضای سبز ساختمان خود از شرکت‌های معتبر در این زمینه کمک بگیرید.                                

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه