Chidaneh.com placeholder image

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری؛ از «انتخاب» تا «تحویل»

به قلم: تحریریه چیدانه

آشپزخانه یکی از مکان‌های حساس خانه است که زیبایی آن می‌تواند زیبایی کل خانه را تحت‌الشعاع قرار بدهد. کابینت در آشپزخانه حکم مهمترین و تاثیرگذارترین المان را دارد زیرا حجم زیادی از فضا را اشغال کرده است و بیش از هرچیز به چشم می‌آید. هماهنگی و کارایی و زیبایی از مهمترین اصول طراحی کابینت و کمد دیواری است و چنانچه طراحی و اجرا به درستی انجام نشود هم پولتان هدر می‌رود و هم خیلی زود از دکوراسیون آشپزخانه منزلتان دلزده خواهید شد، لذا بهتر است برای ساخت اصولی آن بهتر است به بهترین کابینت‌سازهای شهرتان مراجعه کنید. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری را برای شما توضیح بدهیم، پس اگر نمی‌دانید در شروع امر باید چه مراحلی را طی کنید تا صاحب یک کابینت و کمد دیواری خوب و باکیفیت شوید به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.

اسکای اسکرپر

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری مدرن

سبک مدرن این روزها حسابی جایش را در خانه‌های ایرانی باز کرده و ذائقه اجتماعی در رابطه با سبک دکوراسیون کم کم دارد به سمت مدرنیته حرکت می‌کند. درست است که دکوراسیون‌های پرزرق و برق و شلوغ و پروسیله بسیار زیبا و خاطره‌انگیز هستند اما دکوراسیون ساده و خلوت هم طرفداران خاص خودش را دارد. در سبک مدرن هیچ پیچیدگی در طراحی کابینت و کمد دیواری وجود ندارد و همه چیز در ساده‌ترین حالت خود اجرا می‌شود. اجازه بدهید ویژگی‌های کابینت مدرن را با هم بخوانیم:

ظاهر ساده

همانطور که گفتیم طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری در سبک مدرن به گونه‌ای است که از خطوط صاف و مستقیم پیروی می‌کند و کمتر در طراحی آن خطوط منحنی و پیچیدگی بصری می‌بینید. در این سبک همه چیز کاملا کاربردی و عملگرا طراحی می‌شود و جلوه‌ای ساده و بی‌آلایش به آشپزخانه می‌دهد و برخلاف سبک کلاسیک در کابینت و کمد دیواری‌های مدرن هیچ خبری از چوب‌های ابزارخورده و کنده‌کاری‌ها و تزئینات اضافی نیست.

فضای موثر زیاد

برخلاف کابینت‌های کلاسیک که تاج‌ها و تزئینات آن‌ها جاگیر است در سبک مدرن از همه فضا به عنوان مساحت کاربردی استفاده می‌شود. شما می‌توانید کابینت آشپزخانه و کمد دیواری را تا زیر سقف ادامه بدهید و از همه فضای درونی آن برای چیدن ظروف و وسایلتان استفاده کنید.

دستگیره‌های ساده یا توکار

کابینت‌های آشپزخانه و کمد دیواری در سبک مدرن دارای دستگیره‌های ساده و بدون جزئیات هستند. در بسیاری از مدل‌ها طراحان از دستگیره‌های توکار استفاده می‌کنند که به آشپزخانه ظاهری شیک و فانتزی می‌بخشد. از طرفی برخی از کابینت‌های جدید بدون دستگیره هستند، یعنی فقط به صورت مگنتی کار می‌کنند و برای باز شدن آن کافیست کابینت را فشار بدهید.

متریال متفاوت

کابینت آشپزخانه و کمد دیواری‌های مدرن معمولا از جنس‌های چوب، سنگ و شیشه انتخاب می‌شوند. البته که اگر بخواهید کمد دیواری و کابینت را تماما از سنگ یا چوب انتخاب کنید باید هزینه بسیار گزافی را پرداخت کنید و حسابی به جیبتان فشار می‌آید، به همین خاطر معمولا مغزی کابینت را از جنس ام‌دی‌اف می‌سازند و فقط روکش را از متریال چوب و سنگ طبیعی انتخاب می‌کنند. در بسیاری موارد هم روکش‌های ساده و هایگلاس طرفداران زیادی دارند زیرا صیقلی و براق هستند و جلوه بسیار چشم‌نوازی به آشپزخانه می‌بخشند.

ایجاد ظاهر منظم

به طور کلی سبک مدرن فضا را بسیار تمیز و مرتب نشان می‌دهد، زیرا هیچ تزئینات خاصی ندارد و همه چیز در کمال سادگی و کاربردی بودن طراحی شده است. مخصوصا اگر آشپزخانه شما کوچک و جمع‌جور است شاید بهتر باشد به سراغ سبک‌های کلاسیک و شلوغ و پروسیله نروید، سبک مدرن برای شما بهترین گزینه است.

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری کلاسیک

سبک کلاسیک یادآور معماری باشکوه دوران باستان بوده و از دیرباز تا به امروز محبوبیت خود را از دست نداده است. برخلاف سبک مدرن که از هرگونه تزئینات ریز و درشت دوری می‌کرد کابینت آشپزخانه کلاسیک پر از طرح و مدل‌های تراش‌خورده و پرحجم است. این سبک برای آشپزخانه شما فضایی لوکس و مجلل و در عین حال سنتی و نوستالژیک ایجاد می‌کند. حالا با خواندن ویژگی‌های سبک کلاسیک با این سبک بیشتر آشنا شوید:

طرح‌های منبت

سبک کلاسیک طرفدار شکوه و پیچیدگی است. در طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری در سبک کلاسیک شاهد چوب با طرح‌های فرورفته و برجسته، حکاکی‌های سنتی، نقش‌های سلطنتی، منبت‌کاری و معرق‌کاری پیچیده و اشرافی، ستون‌های خراطی‌شده و تاج‌های بلند و مدل‌دار خواهید بود. تمامی این طرح و مدل‌ها می‌تواند هنر دست باشد و یا توسط ماشین‌آلات پیشرفته به اجرا برسد.

فضای زیاد

درست است که بخشی از حجم کابینت آشپزخانه و کمد دیواری کلاسیک را تزئینات آن اشغال می‌کند اما یادتان باشد که این سبک یادآور معماری قدیم است و در گذشته از کابینت‌های جادار با عمق زیاد استفاده می‌شد، به همین دلیل معمولا عمق کابینت آشپزخانه و کمد دیواری کلاسیک زیاد و جادار است و می‌توانید وسایل زیادی را درون آن جا بدهید و ساماندهی کنید. همانطور که در بخش کابینت‌های مدرن گفتیم برای آشپزخانه‌های کوچک و نقلی سبک مدرن بهتر و کاربردی‌تر است، اما سبک کلاسیک به درد آشپزخانه‌های بزرگ و جادار می‌خورد، زیرا این سبک دارای شلوغی و تزئینات متنوع است و در یک فضای کوچک ممکن است ظاهری آشفته و به هم ریخته به آشپزخانه ببخشد.

دستگیره‌های فلزی و چوبی

در طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری به سبک کلاسیک از دستگیره‌های فلزی و چوبی با حکاکی‌های تزئینی استفاده می‌شود، این دستگیره‌ها برخلاف سبک مدرن دیگر ساده یا توکار و طولانی نیستند، بلکه دستگیره‌ها هرچه کوتاه‌تر و پرنقش و نگارتر طراحی شوند جلوه لوکس‌تر و اشرافی‌تری به آشپزخانه می‌بخشند.

رنگ‌های خنثی

البته که انتخاب زنگ دکوراسیون یک موضوع کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید کابینت خود را در هر رنگی سفارش بدهید اما در سبک کلاسیک رنگ‌های تند و جسورانه خیلی هم کاربردی ندارد، در عوض استفاده از رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم، رنگ قهوه‌ای طبیعی چوب، گردویی و استخوانی بیشتر از بقیه رنگ‌ها معرف سبک کلاسیک هستند.

طراحی ویترین

در کابینت‌های آشپزخانه به سبک کلاسیک معمولا بخشی از قفسه‌ها به شکل ویترین طراحی و اجرا می‌شود تا بتوانید ظروف لوکس و نفیس خود را در معرض دید مهمانانتان قرار بدهید. فرتموش نکنید که این سبک از معماری قدیم آمده است و مردم آن زمان بسیار طرفدار دکوراسیون پر زرق و برق و استفاده از دکوراتیوهای طلایی و نقره‌ای و منقش بودند.

وجود نظم و قرینگی

کابینت‌های ناقرینه و با مدل‌های شلخته و طراحی نامتعارف و دلخواه بیشتر در سبک‌های مدرن و فانتزی دیده می‌شود. در یک آشپزخانه کلاسیک کابینت‌ها معمولا قرینه و قاعده‌مند و منظم خواهند بود.

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری نئوکلاسیک

در علم معماری از یکجایی به بعد طراحان و دیزاینرها علاقه عجیبی به ترکیب و آمیختگی سبک‌ها پیدا کردند و نتیجه آن ایجاد سبک‌های جدید و زیبایی شد که مخلوطی از ویژگی‌های سبک‌های اولیه است. طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری به سبک نئوکلاسیک هم از این دسته است. کابینت نئوکلاسیک مجموعه‌ای از سبک‌های مدرن و کلاسیک است و تا حدودی خصوصیات هر دو را در بر می‌گیرد. در این سبک شما آشپزخانه‌ای مجلل و اشرافی خواهید داشت در عین سادگی و زیبایی! تزئینات کنترل‌شده و اندکی که در سبک نئوکلاسیک وجود دارد باعث می‌شود چشم شما از تماشای المان‌های اضافی خسته نشود و بتوانید سال‌ها از این مدل کابینت و کمد دیواری در آشپزخانه لذت ببرید.

  • در این نوع کابینت تزئینات بر روی بدنه اجرا می‌شوند اما به شکلی ظریف و ساده‌تر!
  • استفاده از خطوط منحنی و دایره‌ای بیشتر از سبک مدرن دیده می‌شود.
  • دستگیره‌ها معمولا فلزی هستند و آرایش و طراحی خیلی خاصی نخواهند داشت.
  • دست شما برای انتخاب رنگ بازتر از سبک کلاسیک است اما معمولا این مدل کابینت و کمد دیواری در رنگ‌های سفید و خاکستری دیده می‌شود.

مراحل طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری؛ از صفر تا صد!

بعد از توضیح سبک‌های مختلف، حالا می‌رسیم به مراحل طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که تصمیم بگیرید آشپزخانه را کابینت کنید و یا کمد دیواری نصب کنید اما ندانید دقیقا از کجا شروع کنید؟ اول باید به قیمت آن فکر کنید؟ یا در انتخاب مدل‌ها و طرح‌های مختلف فضای مجازی را زیر و رو کنید؟ اصلا شاید مجبور شوید ابتدا به چند کابینت‌ساز سر بزنید و درمورد مدل انتخابی‌تان از آن‌ها قیمت بگیرید. پس از انتخاب طرح موردپسندتان کابینت‌ساز از کجا شروع به کار می‌کند؟ اگر قصد دارید به دیزاین آشپزخانه بپردازید و کابینت مناسب منزل خود را انتخاب کنید موارد زیر واجب‌ترین چیزی است که نیاز دارید:

نیازسنجی!

بله! گام اول نیازسنجی است. شما حتما به کابینت و کمد دیواری نیاز دارید که می‌خواهید یکی از آن‌ها را سفارش بدهید. اما این نیاز شما چقدر است؟ چقدر ظرف و ظروف در آشپزخانه دارید؟ به چه تعداد کمد و قفسه احتیاج دارید؟ اصلا در آشپزخانه شما چه حجمی از کابینت جا می‌شود؟ در ابتدا این موارد را باید بدانید تا از هزینه کردن اضافی دور شوید.

چقدر بودجه دارید؟

برای نصب کابینت و کمد دیواری چقدر پول کنار گذاشته‌اید؟ مقدار پول توی جیب شما تا حدودی تعیین‌کننده سبک کابینت، یراق‌آلات و مدل انتخابی شما خواهد بود.

انتخاب جنس کابینت

حالا با توجه به بودجه‌ای که دارید با توجه به سلیقه اعضای خانواده دو یا سه مدل را مد نظر قرار بدهید تا در میان طرح‌های مختلف کابینت و کمد دیواری سردرگم نشوید. برای فضای شما کدام جنس کابینت آشپزخانه بهتر است؟ ما در مقاله انتخاب جنس کابینت آشپزخانه مفصلا برایتان توضیح داده‌ایم.

پیدا کردن یک کابینت‌ساز معتبر

برای داشتن کابینت و کمد باکیفیت و ایده‌آل باید به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید. شرکتی که با آن کار می‌کنید از شما هزینه دریافت می‌کند و در ازای آن موظف است تا بهترین کالا را در اختیار شما قرار بدهد. پس خوشنامی و اعتبار این شرکت بسیار مهم است.

مراجعه کابینت‌ساز و کمدساز به خانه شما

بعد از انتخاب شرکت موردنظر، کابینت‌سازهای متخصص به خانه شما می‌آیند و فضا و متراژ آشپزخانه شما را اندازه می‌گیرند، آن‌ها ابعاد کمد و مساحتی که قرار است طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری روی آن انجام شوند متر می‌کنند تا بتوانند در ساخت آن اندازه‌ها را دقیق و بدون مشکل دربیاورند. در این مرحله حتما خواسته‌های دقیق خودتان را به کابینت‌ساز بگویید، حتی عکس مدل‌های دلخواهتان را به آو نشان بدهید و به عنوان یک فرد خبره در این حوزه از او کمک و مشاوره بخواهید. همچنین بابت طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه و کمد دیواری از او یک قیمت حدودی بگیرید تا دخل و خرجتان با هم جور دربیاید.

طراحی کابینت آشپزخانه و کمد دیواری

خب! کار شما دیگر تمام شده است و حالا نوبت کابینت‌ساز است تا طرح انتخابی شما را به بهترین شکل دربیاورد. در این قسمت طرح کمد و کابینت معمولا ابتدا به صورت ساده روی کاغذ پیاده شده و اگر شما نیز روی آن اتفاق نظر دارید با نرم‌افزار مدلسازی دقیق آن انجام می‌شود و می‌رود برای اجرا!

مطالب بیشتر درباره طراحی کابینت آشپزخانه را اینجا بخوانید.

انتخاب متریال و نصب و اجرای نهایی

در این مرحله ابتدا با هماهنگی و به اتفاق کابینت‌ساز ورق‌های موردنیاز را خریداری می‌کنید و سپس پروسه ساخت آغاز می‌شود. در یک کارگاه کمد و کابینت‌سازی مراحل مختلفی از جمله برش، نوارزنی، سی‌ان‌سی‌کاری و … انجام می‌شود تا ورق‌ها به یک کابینت زیبا و شسته‌رفته تبدیل شوند. سپس تیم متخصص به منزل شما می‌آیند و با اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری، رنگ‌آمیزی (مخصوص کابینت‌های با روکش چوب و رنگ) در یک محیط ایزوله، نصب صفحه کابینت و سپس نصب دستگیره و یراق‌آلات کار اجرا را به اتمام می‌رسانند. حالا می‌توانید از کابینت و کمد دیواری زیبا و جذاب خود استفاده کنید و لذت ببرید.

هزینه طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری

فکر می‌کنید قیمت ساخت کابینت چقدر است؟ هزینه طراحی و نصب کابینت و کمد دیواری یکی از دغدغه‌هایی است که معمولا مشتریان در ذهن دارند. شاید شما به دلیل محدودیت بودجه نتوانید هر طرحی را که می‌پسندید در آشپزخانه خود پیاده کنید اما حتی در این صورت هم نباید ناامید شوید. انتخاب یک گروه کابینت‌سازی حرفه‌ای و معتبر که بتواند کابینت و کمد دیواری دلخواهتان را با حداقل قیمت طراحی کند و به شما تحویل بدهد یکی از مهمترین تصمیمات شما در دیزاین آشپزخانه خواهد بود.

در تعیین هزینه نهایی کابینت و کمد دیواری عوامل مختلفی دخیل هستند، به طور مثال:

  • متراژ آشپزخانه شما چقدر است؟ چه مساحتی از آن را می‌خواهید کابینت کنید؟ طبیعتا هرچقدر آشپزخانه شما بزرگتر باشد کابینت بیشتری می‌برد و باید هزینه بیشتری بابت آن بپردازید.
  • جنس کابینت موردپسندتان چیست؟ سبک انتخابی شما در کدام است؟ سبک‌های پرنقش و نگار مثل سبک کلاسیک که برای طراح و سازنده کار بیشتری می‌برند معمولا گرانتر از سبک‌های ساده و مدرن هستند.
  • اکسسوری‌ها و یراق‌آلاتی که در طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری استفاده می‌شود می‌توانند در قیمت نهایی تاثیرگذار باشند.
  • متریال انتخاب شده برای کابینت و درجه کیفیت آن هم در تعیین هزینه بسیار مهم است. البته در این مورد بهتر است کمی دست و دلباز باشید و به سراغ کابینت‌های باکیفیت و مرغوب و البته کابینت‌سازهای حرفه‌ای بروید، زیرا کابینت و کمد دیواری چیزی نیست که هروقت خراب شد یا دلتان را زد به راحتی آن را تعویض کنید. شاید شما نتوانید فرق کیفیت خوب و بد جنس کابینت را متوجه شوید، اما یک برند معتبر می‌تواند با تضمین کیفیت کالای خود خیال شما را از بابت مرغوبیت متریال و عمر بالای کابینت راحت کند.

جمع‌بندی نهایی …

در این مقاله همه نکاتی را باید درمورد طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری بدانید را به شما گفتیم. حالا نوبت آن است که به سراغ یک برند معتبر و خوشنام بروید. برای پیدا کردن یک کابینت‌ساز خوب هم می‌توانید خودتان در شهر بگردید و از کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف دیدن کنید و مدل‌ها و طرح‌های متنوع را ببینید، هم می‌توانید از دوستان و آشنایان خود بپرسید تا اگر برند خوبی را می‌شناسند به شما معرفی کنند.

اما راه سوم! راه سوم ماییم که با پیدا کردن بهترین کابینت‌سازهای شهر کار شما را راحت کرده‌ایم. شرکت سبز چوب با طراحی و ساخت انواع کابینت‌ها و کمدهای دیواری و درب‌های ریلی بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را به مشتری ارائه خواهد کرد.

کافیست برای دیدن دیگر محصولات این شرکت به صفحه پروفایل گروه طراحی و اجرای سبز چوب سر بزنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه