Chidaneh.com placeholder image

آبی، معجزه آسمان در طراحی داخلی منزل!

به قلم: تحریریه چیدانه

رنگ آبی: رنگ آبی، رنگ آرامش بخش به همراه احساس روحانی و مثبتی که دارد در دنیای طراحی و دکوراسیون بسیار پرطرفدار است. رنگ آبی را با چشم اندازی گسترده تر بررسی خواهیم کرد: طراحی و دکوراسیون، روانشناسی، فلسفه و طبیعت. پیش از این، رنگ های بسیاری را بررسی و شناسایی کرده ایم اعم از: قرمز، نارنجی، زرد و سبز. در این قسمت نیز می خواهیم عمیقا نگاهی بیاندازیم به رنگ آبی؛ رنگ اقیانوس ها و آسمان. پیشنهاد می کنیم در این مقاله با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با این رنگ و نحوه استفاده بهتر از رنگ آبی در دکوراسیون داخلی خانه خود آشنا شوید.

محمد حسن اتفاق
استخر بام سبز
محمد حسن اتفاق

chidaneh ad banner

رنگ آبی و حس و حال آن

از آنجایی که آسمان و دریا نیز به همین رنگ است، آبی رنگی بسیار آرام و آرامش بخش است. این رنگ نشان دهنده اعتماد، راستی، خرد و پایداری است. رنگ سبز آبی که رنگ آب و فیروزه است نیز زمانی نمایان می شود که کمی از خالص بودن رنگ آبی گرفته شود، با رنگ آبی فیروزه ای می توانید ترکیبی متفاوت تر و جذاب تر نیز بسازید.

زهرا مهدیان
مبل آبی فیروزه ای در نشیمن
زهرا مهدیان

فنگ شویی رنگ آبی

آبی رنگ عناصر آب، آرامش و اعتماد به نفس است. در فنگ شویی رنگ های آبی کمرنگ و سبزآبی نشان دهنده جوانی و جوانمردی است. این درحالی است که آبی پررنگ تر نشانه خرد است.

آرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)
سقف پاسیو و حیاط خلوت
goldآرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)

رنگ آبی در طبیعت

از اقیانوس های وسیع گرفته تا آسمانی که در بالای سرمان قرار دارد همه و همه نشان دهنده این است که آبی رنگ کره زمین ماست. اینکه تحت محاصره رنگ آبی قرار گرفته ایم، هم زیباست هم طبیعی و آرامش بخش. حتی تصور اینکه تعطیلات خود را در ساحل و کنار دریا بگذرانید و بعد از ظهرهای خود را با تماشای ابرها صرف کنید نیز لذت بخش خواهد بود. حس و حال خاص رنگ آبی بستگی به این دارد که درکنار چه المان طبیعی سایه افکنده است؛ برای نمونه آب دریای کارائیب بسیار آرام و آسوده است و در نیمه های شب آبی تاریک شده و در شب های پرستاره، مرموز می گردد.

هفت رنگ
دکوراسیون داخلی خانه آبی
هفت رنگ

رنگ آبی و چاکراها

اگر اهل یوگا و مدیتیشن هستید تا به حال باید با کلمه چاکرا رو به رو شده باشید؛ این به این معناست که در انواعی از ادیان بودایی و هندی قسمت هایی از انرژی در بدن در نظر گرفته می شود. چاکراها از پایه ستون فقرات شروع شده و تا فرق سر می رسد. چاکراهای کوچک بیشتر مربوط به قسمت های فیزیکی بدن ما بوده و چاکراهای بزرگ تر مربوط به حال روحی ما هستند.

استودیو معماران کیوانی
نورپردازی داخلی ساختمان
استودیو معماران کیوانی

چاکرای گلو که اولین چاکرای روحی ما به حساب می آید با رنگ آبی همراه است و چاکرای چشم سوم که در میان دو چشم ما قرار دارد با رنگ نیلی همراهی می کند. چاکرای گلو نشان دهنده روابط اجتماعی، ارتباطات و بیان فردی است: حقیقت خود را بیان کردن و دیده و شنیده شدن. چاکرای چشم سوم نیز نشان دهنده بینش، تخیل و خرد است.

تهران دیزاین سنتر
دکوراسیون آبی پذیرایی
تهران دیزاین سنتر

رنگ آبی در طراحی داخلی

هیچ قسمتی وجود ندارد که برای استفاده از رنگ آبی نامناسب باشد. تمامی انواع رنگ آبی هم برای فضای داخلی خانه و هم فضای بیرونی آن قابل استفاده هستند. استفاده از رنگ آبی تداعی کننده آرامش آسمان آبی است و احساس تازگی و مثبت اندیشی زیادی را به ما منتقل خواهد کرد.

مطلب مرتبط: رنگ آبی، تجربه آرامش در طراحی داخلی

[[nid:58803]]

استفاده از رنگ آبی در دکوراسیون منزل

استفاده از آبی برای رنگ روی دیوارهای اتاق کار، اتاق خواب و یا حمام شما گزینه بسیار خوبی به حساب می آید. برای زمانی که احتیاج به آرامش و استراحت دارید، استفاده از رنگ آبی می تواند به شما کمک کند چرا که در نگاه اول هم می تواند تداعی کننده آرامش و سکوت فضا باشد. مراقب باشید که برای نشیمن خود این رنگ را فراموش نکنید و فقط دقت کنید که حتما این رنگ را با رنگ هایی گرم تر مانند نارنجی یا قرمز متعادل تر سازید.

دکوراسیون میرمجتهدی
کاغذ دیواری اتاق خواب
دکوراسیون میرمجتهدی

رنگ آبی و شما

هرکدام از ما گرایش خاصی به هریک از رنگ های گرم یا سرد داریم پس اگر به رنگ آبی به عنوان یک رنگ سرد علاقه دارید لازم نیست آن را انکار کنید! پیشنهاد می کنیم برای اینکه ترکیب زیبا و آرامی برای رنگ آبی در دکوراسیون منزل خود داشته باشید می توانید به سراغ رنگ هایی مثل کرم خنثی و سفید بروید.

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
طراحی مینیمال در بازسازی خانه
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

توضیحات بیشتر برای رنگ آبی

حتما برای شناخت بیشتر رنگ آبی و در نتیجه استفاده بهتر از آن به این نکات و توضیحات توجه کنید:

  • به همراه دوربین خود به بیرون از خانه رفته و کمی قدم بزنید و از هر چیز آبی که در طبیعت و شهر خود می بینید عکس بگیرید.
  • به کتابفروشی محله خود رفته و نگاهی به کتاب های طراحی بیاندازید و درباره استفاده بهتر از رنگ آبی در طراحی دکوراسیون بیشتر مطالعه کنید.
  • به یک مغازه فروش رنگ رفته و چند نمونه از انواع رنگ آبی با طیف های مختلف خریداری کرده و به منزل ببرید.
  • در موزه ها و گالری ها به دنبال رنگ آبی و نحوه استفاده از این رنگ باشید.

با اهالی فن چیدانه برای طراحی دکوراسیون منزل و استفاده از ترکیب رنگی صحیح در فضای داخلی مشورت کنید. استفاده از تخصص افراد همیشه راه حل بهینه است.

منبع: Houzz |مترجم: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه