Chidaneh.com placeholder image

گلخانه در منزل، مراقبت بهتر در فصل زمستان!

به قلم: تحریریه چیدانه

گیاهان خانگی: این روزها که هوا هر روز سردتر می‌شود و یخبندان زمستانی پیش روست، همه افراد خانه خود را برای روزهای سرد آماده می‌کنند. اینجاست که نمی‌توان از گیاهانی که در حیاط زندگی می‌کنند، غافل شد. بهترین روش برای حفظ زندگی گیاهان در فصل سرد، احداث گلخانه در منزل است. شاید در یک نگاه داشتن گلخانه‌ای مجهز کار سختی به نظر برسد، ولی باید بدانید با یک‌بار ایجاد گلخانه سالیان طولانی حس نگرانی یخ زدن گیاهان را برای خود برطرف خواهید کرد. نقش اصلی گلخانه محافظت گیاهان در برابر هوای سرد است؛ بنابراین گلخانه‌ای که برای سرما آماده نباشد، نمی‌تواند از گیاهان شما در یخبندان محافظت کند. پس دست به کار شوید.

گلخانه کونیکا
انواع محصولات گلخانه کونیکا
گلخانه کونیکا

سرویس خواب بالسا

ساماندهی فضای گلخانه

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که تا زمانی که به گلخانه نیاز ندارند، آن را به انباری شلوغی تبدیل می‌کنند و فقط خرت و پرت یا وسایل باغبانی را در آن نگهداری می‌کنند. اولین قدم برای استفاده از گلخانه در منزل این است که وسایل بدون استفاده را حذف کنید.

گلخانه خانگی خانه سبز
گلخانه خانگی سری هیوا
گلخانه خانگی خانه سبز

تمیز کردن کلی گلخانه

شیشه‌های گلخانه را تمیز کنید تا جرم، گرد و غبار و آلودگی از روی آنها پاک شود. اگر این شیشه‌ها به خوبی تمیز و شفاف شوند، گیاهان حداکثر نور مورد نیاز خود را  از آفتاب پشت شیشه دریافت می‌کنند. بد نیست گلدان و سکوی‌های گلخانه را هم با آب گرم بشویید.

گلخانه خانگی خانه سبز
گلخانه خانگی سری هگزا
گلخانه خانگی خانه سبز

دریچه، پنجره و درها را تعمیر کنید.

اگر می‌خواهید گیاهان به‌سلامت ماه سرد را طی کنند، باید دمای 16 درجه سانتیگراد برای آنها ایجاد کند؛ بنابراین باید تمام درزها و دریچه‌هایی که احتمال ورود سرما یا خروج گرما از آنها وجود دارد را تعمیر کنید. برای پوشاندن دریچه‌های خالی و بزرگ می‌توانید از فوم یا یونولیت استفاده کنید تا گرما را حفظ کند.

گلخانه خانگی آداک
نمونه گلخانه های آداک
گلخانه خانگی آداک

اهمیت عایق کاری گلخانه

یکی از کارهای ضروری برای گلخانه در منزل، عایق‌کاری است. هدف اصلی از آن، این است که گرمای تولیدشده از لامپ‌ها و خورشید را نگه دارد و گیاهان شما را در برابر سرما محافظت کند. عایق‌کاری با صفحات پلاستیکی حبابدار می‌تواند نقش مهمی در حفظ گرما داشته باشد. از این نایلون‌ها می‌توانید در سقف یا دیوار گلخانه استفاده کنید. این نوع پوشش هزینه‌های گرمایشی را تا 45درصد کاهش می‌دهد. پلاستیک حبابدار به‌راحتی در بهار قابل جمع شدن بوده و عمر مفیدش 4 سال است.

[[nid:17578]] 

یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش‌های تامین گرما استفاده از ذخیره‌کننده‌های حرارتی است. اصول آن بسیار ساده است و براساس ویژگی‌های حرارتی متریال مختلف تعیین می‌شود. شما تنها نیاز به متریال حجمی دارید که بتواند انرژی حرارتی را در خود ذخیره کند؛ مانند آجر، سنگ و آب که گرمای خورشید را در طول روز در خود ذخیره می‌کنند و این گرما در طول شب می‌تواند به آهستگی آزاد شود.

گلخانه خانگی خانه سبز
گلخانه خانگی سری فلورا
گلخانه خانگی خانه سبز

الکتریسیته سالم و کارآمد در گلخانه

مطمئن شوید تمام تجهیزات الکتریسیته به خوبی کار می‌کند. نور، آب و رطوبت توسط دستگاه‌های تنظیم‌کننده برقی چک می‌شوند. حتما آلارمی که توسط باتری کار می‌کند را برای مواقع قطعی برق فراموش نکنید تا بتوانید در این مواقع دست به عملیات ویژه بزنید. خوب است که همیشه وسیله گرمایشی برای شرایط اضطراری داشته باشید.

گلخانه خانگی آداک
گلخانه خانگی آداک سری کلاسیک S4
گلخانه خانگی آداک
 

داشتن گلخانه به این معناست که در هیچ فصلی از سال نیازی نیست باغبانی را به علت شرایط آب و هوایی کنار بگذارید و همچنان می‌توانید بذر بکارید، قلمه بزنید و گیاهان را پرورش دهید. شاید احداث گلخانه برای بسیاری از افراد یک رویا باشد، ولی باید گفت با مدل‌ها و اندازه‌های متفاوتی که از گلخانه‌های پیش‌ساخته وجود دارد، می‌توانید برحسب نیاز، فضای موجود و بودجه خود انتخابی بهینه داشته باشید.

اگر قصد خرید گلخانه برای دکوراسیون منزل خود دارید، پیشنهاد می کنم ابتدا سری به اهالی فن چیدانه در بخش گیاهان خانگی، گلخانه و باغبانی بزنید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: صدف حقیقت 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه