Chidaneh.com placeholder image

5 سوالی که باید در مورد نورپردازی از خود بپرسید

به قلم: تحریریه چیدانه

نورپردازی: پیش از این‌که مبلمان خود را به‌روز کنید، کفپوش‌ها را عوض کنید، و یا اتاق نشیمن خانه خود را بازسازی کنید، به این نکته توجه کنید که آیا نورپردازی خانه شما مناسب و کارآمد است یا خیر. نورپردازی نشانه‌ای عریان از کیفیت طراحی و یکی از مقرون‌ به صرفه‌ترین راه‌ها برای به‌روز کردن خانه بدون هزینه زیاد است. نورپردازی حال و هوا ایجاد می‌کند و سبک خانه را تعریف می‌کند. بدون آن، جزئیات مهم معمارانه، آثار هنری، و نقاط کانونی بدون عمق و بی‌رمق می‌شوند. وقنی نورپردازی به درستی انجام شده باشد، همانند یک ارکستر هماهنگ عمل می‌کند و ترکیبی از نور، لایه‌ها، حرکت، و جریان در خانه ایجاد می‌شود.

اگر طراحی نور خانه شما فقط از چند کلید ساده تشکیل شده است، بدانید که زمان تغییر نگاه به نورپردازی فرا رسیده است.
ملیسا کیلگور (Melissa Kilgore) که متخصص طراحی نور است می‌گوید: «هر پنج تا ده سال، گرایش‌های موجود در طراحی نور تغییر می‌کند. با تغییر چند وسیله ساده و یک نورپردازی متفاوت ظاهر فضای زندگی شما به کلی تغییر می‌کند.»
محل قرارگیری روشنایی‌ها، منابع نوری، و کارکرد آن‌ها سه عنصر اصلی در طراحی نور یک خانه است. خب اگر به این نتیجه رسیده‌اید که شیوه نورپردازی خانه شما باید تغییر کند، این سوالات را از خود بپرسید.

قالیشویی ادیب

 

1. آیا فضاهای پیش‌بینی‌نشده را روشن کرده‌ام؟

وقتی وضعیت سبک نورپردازی خانه خود را ارزیابی می‌کنید، به یاد داشته باشید که نورپردازی یک نوع هنر است که سبک خانه شما را تعریف می‌کند، حال و هوای خانه را تعیین می‌کند، و وظایف کاربردی به عهده دارد. به اضافه کردن نور در فضاهای پیش‌بینی‌نشده و نامتعارف فکر کنید، مانند یک لوستر در حمام اصلی خانه. هم‌چنین از منابع نوری به شیوه‌ای غیرمرسوم استفاده کنید، مانند استفاده از چراغ‌های آویز به عنوان چراغ‌های مطالعه.

 

ایده‌ای درخشان برای نورپردازی غیرمنتظره: به دنبال فرصتی برای نصب روشنایی‌ها در شاه‌نشین‌ها (فرورفتگی‌ها)، سقف‌های کاذب، و طاقچه‌ها برای ایجاد خطوط جذاب باشید. در عکس بالا به نورهای مخفی در فرورفتگی سقف در بالای شومینه استوانه‌ای توجه کنید.

 

رنگ‌آمیزی با نور شیوه‌ای دیگر در خلق نورپردازی خاص و متفاوت است. در عکس بالا، چراغ‌های LED رنگی و چراغ‌های نواری در زیر جزیره و کابینت‌ها جلوه‌ای جذاب و خاص ایجاد کرده‌اند.

 

در این اتاق غذاخوری، چراغ‌های LED رنگی در سقف کاذب و در امتداد دیوار سنگی بُعد و زیبایی بصری به فضا اضافه کرد‌ه‌اند. توجه کنید که چگونه نور توجه را به بافت دیوار سنگی جلب می‌کند. نورپردازی نواری چنین تاثیری را در فضا ایجاد کرده است.

 

کیلگور، متخصص نورپردازی می‌گوید: ‌«به نورپردازی به عنوان جواهر خانه نگاه کنید، و هر چه بتوانید فضاهای خاص و غیرمعمول بیش‌تری را نورپردازی کنید، ظاهر خانه شما خاص‌تر و منحصربه‌فردتر به نظر می‌رسد.»

 

نمونه‌ای دیگر: کابینت‌ها با استفاده از نورپردازی در زیر و درون خود برجسته شده‌اند. کیلگور می‌گوید:‌ «به نظر من نورپردازی غیرمستقیم در زیر و بالای کابینت‌ها باید در نورپردازی خانه‌های مدرن اجباری شود.»

 

2. آیا نورپردازی خانه من دارای لایه‌های مختلف است؟

اتاقی که به خوبی نورپردازی شده باشد دارای سه لایه اصلی است: نورپردازی از بالا (نورپردازی عمومی)، نورپردازی کارکردی، و نورپردازی متمرکز. این اتاق‌خواب این سه لایه را در کنار هم دارد: لوستر برای نورپردازی از بالا، چراغ‌های مطالعه برای نورپردازی کارکردی، و چراغ‌های بالای تخت‌خواب و آثار هنری برای نورپردازی متمرکز.

 

ایده‌ای درخشان برای نورپردازی چند لایه: به هدف کارکردی و تزئینی هر منبع نوری فکر کنید. برای مثال، در این ورودی چراغ‌های رومیزی برای نورپردازی تزئینی و لوستر  برای نورپردازی کلی هستند.

 

این آشپزخانه دارای چندین لایه نوری است: چراغ‌های سقفی وظیفه نورپردازی از بالا را به عهده دارند، آویزها در بالای جزیره فضای کار و فضای زیر کابینت‌ها روشن می‌کنند، و نورپردازی متمرکز بالای کابینت‌ها به فضا جلوه‌ای جذاب می‌دهد.

 

3. آیا چراغ‌های خانه‌ من کم و زیاد می‌شوند؟

نورپردازی خوب دارای کاربردهای مختلف است و حال و هوای فضا را تعیین کند. دستگاه تغییردهنده شدت نور بسیار ارزان است (20 تا 25 دلار) و ابزاری ضروری است که کنترل کیفیت و کمیت نور را در اختیار شما قرار می‌دهد.
کیلگور می‌گوید: «نورپردازی را مانند یک رادیو در نظر بگیرید. شما قطعا همیشه به یک حجم صدای یکسان نیاز ندارید. نورپردازی باید همزمان دارای قابلیت تبدیل شدن به نورپردازی عمومی و نورپردازی کارکردی و تزئینی را داشته باشد. دستگاه‌های تغییردهنده شدت نور کاربردهای منابع نوری را افزایش می‌دهد.»

 

ایده‌ای درخشان برای نورپردازی با شدت‌های مختلف. برای بیش‌ترین استفاده از نورپردازی، حباب‌هایی با بالاترین میزان وات نصب کنید، سپس شدت آن‌ها را کاهش دهید تا حال و هوای فضا به وجود بیاید و نیازهای نوری شما برطرف شود. توجه کنید که از دستگاه‌های تغییردهنده شدت نور هم برای نورپردازی عمومی و هم برای نورپردازی با چراغ استفاده کنید.

 

4. آیا سبک منابع نوری خانه من به‌روز هستند؟

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای به‌روز کردن ظاهر خانه تعویض منابع نوری قدیمی با منابع نوری به‌روز است. استفاده از پنکه‌های سقفی به عنوان روشنایی دیگر از مد افتاده است.

ایده‌‌ای درخشان برای نورپردازی به‌روز: پنکه‌های سقفی خانه خود را با لوسترهایی مدرن تعویض کنید. برای روشن کردن بهینه فضا از منابع نوری که دارای نیروی 150 تا 300 وات هستند استفاده کنید.
 

روشنایی‌ها را با هم ترکیب کنید. حتما نباید آن‌ها از یک خانواده یا دارای سبک طراحی یکسانی باشند. توجه کنید که در این اتاق چگونه  لوستر ستاره ای با چراغ‌های رومیزی و چراغ‌های دیواری ترکیب شده است.

 

کریستال همچنان در روشنایی‌ها بسیار بسیار زیباتر به نظر می رسند و در اکثر سبک‌ها از آن استفاده می‌شود. در این حمام معاصر و لوستر کریستال آن دارای ظاهری مدرن است و توجه را به منابع نوری نواری در سقف جلب می‌کند.

 

گزینه‌های موجود در نورپردازی می‌تواند از سبک انتقالی که دارای خطوطی صاف و ساده و سطوحی روشن است الهام بگیرد. کیلگور می‌گوید: «مردم دیگر علاقه به فضاهای تاریک و سنگین ندارند و به دنبال نورپردازی روشن و سرزنده هستند.»

 

یکی از لوسترهای به‌روز و پرطرفدار لوستری است که از ترکیبی از آهن، طلای مات، و نقره روی طلا ساخته شده است و چنین لوستری در سبک های انتقالی بسیار پرطرفدار است، زیرا ظاهری آنتیک و در عین حال معاصر دارد.

 

5. آیا نورپردازی من متمرکز است؟

طراحی نور تماما در مورد قرار دادن درست منابع نوری و ترکیب آن‌ها برای رسیدن به کارکرد دلخواه است. نورپردازی غیرمستقیم تمرکز ایجاد می‌کند و به فضا بافت و لایه‌ اضافه می‌کند.

 

ایده‌ای درخشان برای نورپردازی متمرکز: نقاط کانونی را که می‌خواهید در فضا برجسته شوند انتخاب کنید، سپس نوری را به طور مستقیم بر آن نقاط بتابانید. کیلگور می‌گوید: «چراغ‌های دیواری منابع نوری متمرکزی هستند که آثار هنری را در فضا برجسته می‌کنند و نور را به سطح خط دید منتقل می‌کنند.» 

 

شاخص رنگ‌دهی (CRI) نیز عنصر مهم دیگری است. برای مثال، 100 CRI نور روز را بازتولید می‌کند و برای روشن کردن پوست و لباس بسیار مناسب است. چراغ‌های LED معمولا دارای شاخص رنگ‌دهی 80 و بیش‌تر هستند و به عنوان منابع نوری کم‌تر مسطح شناخته می‌شوند.

 

یک لوستر در اتاق غذاخوری باید 75 تا 90 سانتی‌متر بالاتر از میز غذاخوری نصب شود. عرض لوستر باید حداقل نصف عرض میز پذیرایی باشد.

 

چراغ‌های سقفی و چراغ‌هایی که روی یک میله در سقف نصب می‌شوند بسیار مناسب نورپردازی مستقیم با ولتاژ کم هستند. 

 

محفظه‌های شیشه‌ای مات روی آویزها روشنایی را در آشپزخانه کاهش می‌دهند. آویزها باید 75 تا 90 سانتی‌متر بالاتر از جزیره نصب شوند.

 

برای داشتن نوری آبی‌تر در فضاهای کار مانند اتاق کار یا میز آشپزخانه از هالوژن‌هایی با نور بیشتر استفاده کنید.

 

استفاده از نورپردازی سقفی برای فعالیت هایی که نیاز به تمرکز دارند توصیه می کنیم. هم‌چنین می‌توان هر چراغ را برای روشن کردن نقطه‌ای خاص از فضا تنظیم کرد.

برای دیدن عکس های زیبای دکوراسیون می توانید به اینجا سر بزنید.

به ما بگویید: آیا اخیرا نوپردازی خانه خود را تغییر داده‌اید؟ چیزهایی که در این فرایند آموخته‌اید را با ما در میان بگذارید.
منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
maria در تاریخ 24 مرداد 1393
یکی از چیزایی که توی زیبا شدن دکوراسیون خونه خیلی موثره نو پر دازیه .یه جلوه جدیدی به همه وسایل و خونه میده حتی انگار یه جورایی خونرو پر میکنه
avina در تاریخ 26 مرداد 1393
مطلب طولانی بود و لی مفید بود. هرچند که به شخصه نور زیاد در فضا رو دوست ندارم بخصوص در شب. نور زیاد احساس آرامشو کم میکنه
ستی در تاریخ 26 مرداد 1393
نور پردازی شیوه های مختلفی داره. خانه ای که نور پردازی میشه از همه لحاظ بهتره.من سال گذشته خونمو نور پردازی کردم خیلی آرامش بخش شده .یه خانه ی کاملا رویایی.حتی وسایلم بهتر دیده میشه

ثبت دیدگاه