Chidaneh.com placeholder image

باغ مشارکتی؛ حیاط تان را با همسایه ها شریک شوید!

به قلم: تحریریه چیدانه

زندگی در کلان‌شهرها در کنار امکاناتی که در اختیار شهروندانش می‌گذارد آنها را از داشتن برخی لذت‌های کوچک محروم می‌کند. در چند سال اخیر مهاجرت به شهرهای بزرگ بسیار زیاد گشته و همین امر سبب شده است تا تراکم کلان‌شهرها بیش‌ازحد مجازشان شود و به‌ناچار باغ‌ها و زمین‌های اطراف شهرها هم‌ جایشان را به برج‌های مسکونی و تجاری داده‌اند. در این مقاله نمی‌خواهیم در مورد سرانه فضای سبز بگوییم، بلکه می‌خواهیم در مورد باغ‌های صمیمی صحبت کنیم که طراوت را به زندگی شهری و شلوغمان می‌بخشند و باعث می‌شوند اوقات بیشتری را در کنار فرزندان، همسر، خانواده‌، دوستان و همسایگانمان به‌ دور از استرس‌های معمول بگذرانیم. باغ مشارکتی ابزاری بسیار ارزان‌ قیمت اما کارا در اختیار ما هستند که به ارتقا زندگی شهری مان کمک خواهند کرد.

طراحی فضای سبز با باغ مشارکتی

سرویس خواب بالسا

باغ مشارکتی چیست؟

باغ مشارکتی (Community garden) تکه زمینی است که دوستان و همسایگان به‌ منظور پرورش سبزی‌ها و گل‌ها و فراهم کردن فرصت‌هایی برای تعاملات اجتماعی سازنده و تفریح به‌صورت اشتراکی می سازند. اینگونه باغ ها ممکن است در بین دو بلوک ساختمانی، حومه شهرها، حیاط ساختمان های آپارتمانی و بیمارستان ها، طول ریل های راه آهن یا در حیاط منزلمان قرار گیرند؛ به عبارتی می تواند هم در مقیاس خرد و هم در مقیاس کلان اجرا شود. 

باغ مشارکتی

اهداف احداث باغ مشارکتی

ممکن است هدف گروهی از افراد که دست به احداث باغ مشارکتی میزنند حفظ گونه های بومی، آموزش محیط‌ زیست و یا زیبایی محیط اطرافشان باشد، اما مسئله شایع در این باغها تولید محصولات غذایی است. این باغها به شما اجازه میدهند تا محصولات ارگانیک خودتان را مصرف کنید و ازنظر اقتصادی هم همیار خانواده هاست، پس‌دست به کار شوید! در همه مجتمع های مسکونی قطعه زمینی هرچند کوچک یافت می شود تا با کمک همسایگان آن را به باغ اختصاصی خود تبدیل کنید. می توانید زمین را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید، هر قطعه را به یک خانواده اختصاص دهید و از کاشت گل ها و سبزیجات در کنار فرزندانتان لذت ببرید.

طراحی فضای سبز مشترک

اگر فکر می کنید زمینی که در اختیارتان است برای تمام خانواده ها کافی نیست می توانید از جعبه های گل استفاده کنید. این کار به باغ زیبای شما نظم می دهد. علاوه بر آن، قابل جابه جایی بودن این جعبه های گل زیبا و کم‌حجم بودنشان به شما این امکان را می دهد تا محوطه برج یا مجتمع مسکونی خود را کاملا بیارایید و آنها را هرکجا که دلتان می خواهد بگذارید.

مطلب پیشنهادی: انواع فلاور باکس، تزیین حیاط های بدون باغچه!

محوطه سازی و فضای سبز گرین باکس
فلاورباکس دیواری
محوطه سازی و فضای سبز گرین باکس

پیشنهادات چیدانه برای جعبه های گل مناسب در باغ مشارکتی

جعبه های گل چوبی

جعبه های گل چوبی به محیطتان گرمی می بخشند و باعث نزدیکی باغ شما به طبیعت می گردند. در استفاده از فلاور باکس های چوبی باید بسیار دقت کرد، چراکه  جعبه های گلی با این جنس حتما نیاز به یک ظرف ضد رطوبت داخلی دارند.

مطلب پیشنهادی: فلاور باکس چوبی، باغچه کوچک منزل شما

چوب نمای ساختمان slp
فلاورباکس ترمووود
چوب نمای ساختمان slp
چوب نمای ساختمان slp
فلاورباکس چوبی
چوب نمای ساختمان slp
چوب نمای ساختمان slp
فلاورباکس ترمووود
چوب نمای ساختمان slp

جعبه های گل‌سنگی و بتنی

جعبه های گل‌سنگی یا بتنی جنبه کلاسیک دارند و برای گیاهان دائمی باغ شما بسیار مناسب هستند. دقت کنید که سنگ خاصیت تراوشی بسیار کمی دارد و مسیر  خروج فاضلابش باید کاملا کار کند.

پیرامون گاردن
گلدان رویال گاردن کد F843A
پیرامون گاردن
پیرامون گاردن
گلدان خمره ای رویال گاردن
پیرامون گاردن
پیرامون گاردن
گلدان رویال گاردن کد F909A
پیرامون گاردن

جعبه های گل استیل

جعبه های گل استیل با وجود مقاومت در برابر رطوبت و ضدزنگ بودن، چهره مدرنی به باغ مشارکتی شما خواهند بخشید.

گلجای سوفیا
گلجای سوفیا پنج
گلجای سوفیا
گلجای سوفیا
گلجای سوفیا یک
گلجای سوفیا
گلجای سوفیا
گلجای سوفیا چهار
گلجای سوفیا

جعبه های گل آویز

جعبه های گل جلوی پنجره و یا آویز به نرده های تراس علاوه بر زیبایی نمای ساختمان شما این امکان را فراهم می کند تا باغ مشارکتی خود را به طبقات بالا نیز راه بدهید و آن را محدود به زمین نگردانید.

مطلب پیشنهادی: ترمووود، از پارتیشن تا فلاور باکس چوبی!

محوطه سازی و فضای سبز گرین باکس
فلاور باکس آویزی در فضای باز
محوطه سازی و فضای سبز گرین باکس

همه می توانند در احداث باغ مشارکتی سهیم باشند.

ارزشمندترین دستاورد این باغ همکاری همه اعضای یک خانواده و یک مجتمع در هر سنی است. کودکان در هر رده سنی میتوانند در این فعالیت همگانی شرکت کنند. این همکاری برای آنها بسیار جالب خواهد بود و علاوه بر شناخت و آگاهی از ارزش های طبیعت باعث رشد رفتارهای اجتماعی و عزت‌نفس آنها می شود.

باغ مشارکتی

هرچه سریعتر دست‌به‌کار شوید و باغ صمیمی خودتان را احداث کنید. در این راه میتوانید از اهالی فن چیدانه در بخش طراحی محوطه و فضای سبز کمک بگیرید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: فاطمه مرادی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه