Chidaneh.com placeholder image

ساخت آبنما در بالکن: آبنمای مخصوص خود را بسازید

به قلم: مهسا پوررضا

 بی شک یکی از پرطرفدارترین المان ها در معماری ایرانی حیاط و به واسطه آن حوض و آبنما خانگی است که امروزه با افزایش جمعیت و رونق زندگی شهری و آپارتمان نشینی کمی مهجور شده است، اما هنوز هم هستند افرادی که دوست دارند در فضای داخلی منزل و یا فضای بیرونی شان از چنین المان های پرطرفدار و دلپذیری به خصوص در فصل گرما استفاده کنند، به همین منظور در این مطلب می خواهیم شما را با مراحل ساخت آبنما در بالکن  و طریقه اجرای آن از ابتدا تا انتها آشنا کنیم با ما همراه باشید با ساخت آبنما در بالکن: آبنمای مخصوص خود را بسازید.

ساخت آبنما در بالکن

یکی از موارد منفی زندگی آپارتمانی عدم ارتباط با زمین و خاک و باغچه است. این در حالی است که به راحتی می توانید با ساخت آبنما در بالکن و ایجاد گلدان هایی زیبایی و محیطی مشابه به حیاط در بالکن خود محیطی لذت بخش و جذاب ایجاد کنید. 

قالیشویی ادیب

ساخت آبنمای ساده روی کانتینر در بالکن

روش های بسیاری برای ساخت آبنما در بالکن وجود دارد که با کمی تحقیق می توان به نوع قابل حمل آن بر روی کانتینر سبک رسید.هنگامی که ایده ساختن چیزی به ذهنتان می رسد، سخت ترین حالت ممکن است که  مجبور شوید در سراسر شهر رانندگی کنید تا قطعات مورد نیاز خود را پیدا کنید، در حالی که تنها کاری که می خواهید انجام دهید این است که پروژه خود را ادامه دهید. بهترین گزینه در این حالت سرچ کردن و تهیه قطعات به صورت آنلاین است حتی با این که ندانید چگونه می خواهید آبنمای خود را در بالکن خودتان بسازید. 

ساخت آبنما در بالکن

باید به شما بگویم، ساخت آبنما فوق العاده سرگرم کننده است

به غیر از سفارش آنلاین شما می توانید به فروشگاه های دارای لوازم باغبانی یا آکواریوم مراجعه کرده و با گشتن در فروشگاه ها علاوه بر ایده استفاده کانتر با وسایل گوناگون دیگری برای ساخت آبنما در بالکن خود آشنا شوید . در اینجا از کانتر و ظرف فیروزه ای ماهی شکل استفاده می کنیم.برای جسم روی کانتر می توانید از هر چیزی استفاده کنید مانند این ماهی که یک وارمر چای است و از دو طرف داری حفره که گزینه بسیار عالی برای ساخت آبنما در بالکن به شمار می رود.

ساخت آبنما در بالکن

ایده نگهداشتن ظرف سفالی در بالا

حالا فقط باید بفهمیم که چگونه ماهی سرامیکی را روی فواره نگه داریم.میتوان از دو گلدان پلاستیکی سیاه (کوچک یا بزرگ) را برای نگه داشتن ماهی روی هم استفاده کرد، و مراکز را جدا کنیم تا  فواره از گلدان ها عبور کند. داخل ظرف سیاه است  بنابراین همه چیز داخل دیگ و زیر آب هم سیاه می شد. بهترین ایده استفاده از دو گلدان است.

لوازم موزد نیاز برای ساخت آبنما در بالکن 

  • ظرف یا گلدان بزرگ ضد آب
  • دستگاه پمپاژ فواره ای
  • مته برقی و مته حفاری تخت
  • چسب آکواریوم
  • گلدان گل سیاه در 2 اندازه (تست کنید تا مطمئن شوید به اندازه کافی بزرگ هستند تا روی پمپ و روی هم چیده شوند)
  • ماهی سرامیکی (یا چیزی شبیه به آن برای خروج فواره ای آب از بالای آن)
  • آب و یک منبع برق متصل به زمین

مدت زمان لازم برای انجام و ساخت آبنما در بالکن حدودا یک ساعت می باشد.

دستگاه پمپاژ فواره ای

دستگاه پمپاژ فواره ای برای ساخت آبنما در بالکن

دستگاه پمپاژ فواره ای انواع گوناگونی دارند. در نمونه استفاده شده طبق دستورالعمل از زیر ظرف باید وارد شود. در صورتی که برخی از نمونه های دیگر ایجاد حفره از کنار ظرف را پیشنهاد می کنند. که به راحتی با توجه به بروشور می توان از آن استفاده کرد.

کیت دارای پایه هایی است که می توان آن ها را به ته ظرف چسباند . که می توان از چسب آکواریوم برای این کار استفاده کرد. که گلدان را به اندازه ای بالا می برد که اجازه می دهد سیم پمپاژ از ته ظرف و درب آن خارج شود و محکم بماند.

مراحل ساخت آبنما در بالکن
مراحل ساخت آبنما در بالکن

مراحل  اجرای دستگاه پمپاژ در ساخت آبنما در بالکن 

بعد از بریدن کناره‌ها و قسمت‌های بالای گلدان‌های پلاستیکی مشکی که انتخاب کرده ایم و قرار دادن آن دو روی، دستگاه پمپاژ را از زیر آن عبور داده و سپس ماهس سفالی را روی آن قرار می دهیم تا بالای فواره در قسمت حفره ماهی قرار گیرد. همه چیز را مونتاژ می کنیم سپس سیم برق را از سوراخی که در انتهای ظرف ایجاد کرده عبور داده و در آن را محکم می بندیم.

سپس زمان آن رسیده بود که ظرف را حدود 2/3 از آب پر کنید و سپس آبنما را به برق بزنید. بدون پوشاندن آب کافی پمپ را روشن نکنید.

این کیت دارای 3 سبک سر آبنما است. که در اینجا درج نازل اسپری آب را با این فکر انتخاب شده است که یک چشمه آبشاری زیبا از ماهی خارج می شود. اگر قطر ظرف خیلی بزرگتر بود زیبا بود، اما کناره ها را اسپری می کرد و آب به این حالت خارج نمی شد.  سر پمپ های دیگر نیز امتحان شد، اما آنها کاملاً آن چیزی نبودند که برای ماهی مناسب باشند. بعد از نگاهی دوباره به سر اسپری، تصمیم گرفته که مرکز را کمی چرخانده، و با این کار، اسپری خوب متوقف شد و در عوض بیشتر اثر جهش پیدا کرد. عالی بود! آب هنوز هم تیر می کشد و کمی روی ماهی می رقصد، اما بیرون از ظرف پاشیده نمی شود. باید باتوجه به ظرف نوع پمپاژ تنظیمات خود را انجام دهید.

برای جلوگیری از نشت آب می توانید دورتا دور ظرف خود و تمامی منافذ را چسب مخصوص آکواریوم زده تا از هدر رفتن آب نیز جلوگیری کنید. همچنین می توانید ماهی های سرخ عید خود را درون این آبنما گذاشته و هم آکواریوم هم آبنمای درون بالکن مخصوص به خود را داشته باشید و از آن لذت ببرید.

جمع بندی: 

برای ایجاد فضای مورد علاقه خود و لذت بردن از محیط اطراف نیازی به خرج های بسیار یا خرید وسایل گران نیست . شما به راحتی می توایند با امکاناتی که در منزل دارید و خرید کمترین وسایل و صرفه جویی در هرینه محیط تطراف خود را متحول کرده و محیطی هرچه زیباتر و زنده تر برای خود ایجاد کنید. یکی از این موارد استفاده از بالکن ها در ساختمان های امروزی است کهیکی از بهترین گزینه ها برای ایجاد خلاقیت و تنوع در محیط زندگی شما به شمار می رود دراین مقاله به ساخت آبنما در بالکن: آبنمای مخصوص خود را بسازید پرداخیتم تا با استفاده از کم هزینه ترین وسایل آبنمای شخصی خود را داشته باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ضمینه انواع آبنما می توانید به بخش متخصصین آبنما مراجعه فرمایید.

منابع: https://anextraordinaryday.net/i-made-a-simple-water-fountain-for-my-balcony-garden-and-love-it/

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه