Chidaneh.com placeholder image

گیاه برگ بیدی، این زیبای راه راه کم توقع است!

به قلم: تحریریه چیدانه

گیاهان خانگی: زمان زیادی بود که گلدان آویزان شده از سقف، توجه همه را به سمت خود جلب می‌کرد. برگ‌های کوچک از ساقه‌ای بلند به سمت آسمان رفته، خدا را ستایش می‌کردند و زیبایی خود را به رخ می‌کشیدند. با خودم فکر کردم چقدر شبیه چشمان آهویی است که در دشت دوان‌دوان می‌رود؛ چشمانی زیبا این بار به شکل برگ ابلق و خیره‌کننده، گیاهی به نام برگ بیدی!

برگ بیدی زبرینا

قالیشویی ادیب
  • نام: برگ بیدی یا زبرینا
  • نام انگلیسی:  Wandering Jew
  • نام علمی:  Tradescantia albiflora
  • خانواده:  Commelinaceae
  • بومی: آرژانتین و جنوب کانادا

روش نگهداری گل چشم آهویی

برگ بیدی دارای انواع مختلفی از گیاهان خشبی و علفی است که همه آنها چندساله هستند. برگ بیدی علفی برای نگهداری در خانه از بهترین گیاهان آپارتمانی است و نگهداری نسبتاً راحتی نیز دارد. این گیاه، برگ‌های آویزان و زیبایی نیز دارد.

برگ در گیاه برگ بیدی، تخم‌مرغی شکل، نوک‌تیز و بدون دمبرگ است و نوارهای باریک در دو رنگ بر روی آن دیده می‌شود. نوارهای سبز و کرم یا سفید از معمول‌ترین رینگ‌هایی است که در برگ بیدی دیده می‌شود، ولی جالب است بدانید که رنگ بنفش در برگ بیدی نیز طرفداران خاص خود را دارد.

گلدان برگ بیدی

روش نگهداری چشم آهویی

برای سلامت و حیات خوب برگ بیدی، نور متوسط و غیرمستقیمی را تأمین کنید.

برگ بیدی به گرمای نسبتاً زیاد و تا حدود 30 درجه سانتی گراد نیاز دارد. به دنبال همین نیاز باید بدانید که این گیاه به سرما حساسیت بالایی داشته و ممکن است در دمای پایین‌تر از 10 درجه سانتی‌گراد از بین برود.

مطلب مرتبط: گیاهان آپارتمانی، ۸ نکته طلایی برای مراقبت بهتر!

گل چشم آهویی

برگ بیدی به رطوبت کافی نیاز دارد و به همین علت باید خاک آن را مرطوب نگه دارید. آبیاری برگ بیدی را 2 تا 3 بار در هفته در تابستان و یک‌بار در هفته در زمستان انجام دهید.

بهترین خاک برای برگ بیدی مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و تورب یا خاک‌برگ است که باید قلیایی باشد. این نکته را به یاد داشته باشید که زهکشی در برگ بیدی دارای اهمیت زیادی دارد و مازاد آب باید از انتهای گلدان توسط زهکش مناسب خارج شود.

تغذیه برگ بیدی را توسط کود به میزان 3 گرم در لیتر انجام دهید. این میزان کود بهتر است دو هفته یک‌بار و در فصل بهار و تابستان به گیاه برسد.

مطلب مرتبط: تقویت گلهای خانگی، راهکارهای فروغ برای مراقبت از گیاهان!

روش قلمه زدن برگ بیدی بنفش

تکثیر برگ بیدی به‌سادگی قلمه گیری!

تکثیر برگ بیدی به‌سادگی و از راه قلمه ساقه علفی انجام می‌شود. برای این کار می‌توانید از ماه اردیبهشت تا شهریور در طی روند سر زنی که برای قوت بیشتر گیاه انجام می‌دهید، شاخه‌های هرس شده را در آب یا خاک ریشه‌دار کنید. قلمه‌های برگ بیدی کمتر از یک ماه در شرایط مناسب ریشه می‌دهند.

مطلب مرتبط: قلمه زدن گیاهان، چگونه گیاه خانگی خود را تکثیر کنیم؟

گرند گل
گیاه برگ بیدی پایا آذین
گرند گل

تغییر شکل برگ بیدی دلایل زیادی دارد

  • هوای سرد باعث یخ‌زدگی برگ‌های برگ بیدی می‌شود و آنها را نرم و آبکی می‌کند و برگ‌ها هم کم‌رنگ می‌گردند.
  • کوددهی بیش‌ازحد نیاز باعث کم‌رنگ شدن و ضخیم شدن برگ‌ها می‌شود.
  • چنانچه می‌بینید نوک برگ‌ها به سمت بالا برگشته و ریزش دارند بدانید که رطوبت محیط کم و دما بالا است.
  • همیشه آبیاری بیش‌ازاندازه مشکل‌ساز است و در برگ بیدی موجب پوسیدن ساقه سطح خاک می‌شود.
  • اگر محیط منزل شما خشک است به‌هیچ‌وجه برگ بیدی را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید تا دچار لکه‌های قهوه‌ای نگردد. 

مطلب مرتبط: چگونه گیاهان آپارتمانی را برق بیندازیم؟

برای خرید وسایل باغبانی و همچنین گیاهان آپارتمانی بیشتر به ویترین کالای چیدانه سری بزنید. اگر سوالی در مورد نحوه نگهداری گیاهان دارید، آن را در قسمت افزودن دیدگاه در پایین صفحه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: صدف حقیقت 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
میثم علیزاده ثابت در تاریخ 24 اردیبهشت 1397
یه سوال گیاه چشم آهویی من از پایین داره خشک میشه ولی ساقه های بلندی داره بازم میگم برگای پایینی داره خشک میشه لطفاً راهنمایی کنید چیکارش کنم چون خیلی دوسش دارم ازتون ممنون میشم
ناشناس در تاریخ 26 اردیبهشت 1397
سلام و خسته نباشید لطفا به من بگید که چرا گیاه برگ بیدی من رشد علفی دارد و رو به بالا رشد میکند و آویزان نیست؟در صورتی که آبیاری و رطوبت آن به همان صورت گفته شده تامین است و درمعرض نور غیر مستقیم خورشید نیز هست.ممنون
نفس در تاریخ 29 شهریور 1397
سلام گل برگ بیدی من در خاک در گلدان گذاشتم ولی با گذشت حدود سه هفته هنوز هیچ گونه رشدی نداشتن و اصلا رشد نکرده در ضمن همه نکات نگهداری تونم رعایت کردم ممنون میشم علتش بهم بگید
وثوقی در تاریخ 20 خرداد 1402
سلام ببخشید چراچشم آهویی من گل نمیده ویکی ازساقه هاشم ازخاک جداشد وشل شده ؟

ثبت دیدگاه