Chidaneh.com placeholder image

شستن فرش ؛ به استقبال نوروز

به قلم: تحریریه چیدانه

قالی و قالیچه : فرش ها تابلو های زیبایی هستند که به جای دیوار ها ، زینت بخش زمین خانه ما هستند و دکوراسیون داخلی  ما را  رنگ و لعابی دل نشین می بخشند.. فرش ها همراهان همیشگی خانه های ایرانی هستند و برای این که بتوانیم مدت زیادی از آن ها استفاده کنیم باید به برخی نکات توجه کنیم. یکی از نکات مهم در نگه داری از فرش ها مساله شستن فرش ها است که معمولا در روز های نزدیک به نوروز  تبدیل به یک دغدغه برای خانم های خانه داری می شود. شست و شوی فرش ها یکی از زمان بر ترین کارهایی است  که برای خانه تکانی می توان انجام داد و باید حتما برای انجام آن از قبل برنامه ریزی کنید تا با نزدیک تر شدن  به روز های پایانی سال دچار مشکل نشوید. حال که 30 روز مانده به نوروز فرصت کافی برایتان فراهم است تا به شست و شوی فرش ها بپردازید. با کمپین 40 روز تا نوروز چیدانه همراه باشید تا به شما بگووییم چگونه از پس شست و شو فرش های خود بر بیایید.

استفاده از رنگ قرمز در طراحی فرش ایرانی

چوب و هنر

از فرش هایمان بهتر نگه داری کنیم 

برای این که  بتوانیم مدت بیشتری از حضور فرش هایمان در خانه بهره ببریم ، بهتر است که بدانیم چگونه از آن ها نگهداری کنیم تا در حین شست و شو دچار آسیب نشوند.

  • تا جایی که برایتان امکان دارد از فرش ها در جاهای مرطوب و یا فضاهایی که در مقابل نور مستقیم خورشید هستند ، استفاده نکنید این کار به بافت فرش زیبای شما اسیب می زند.
  • اگر مجبور هستید در فضایی که نور مستقیم خورشید دارد از فرش استفاده کنید ، حتما برای پنجره ها پرده ضخیم تعبیه کنید. با این کار می توانید روند پوسیدگی و از رنگ و رو افتادن فرش را به  تاخیر بیاندازید.
  • در هنگام خانه تکانی به این نکته توجه کنید که سطوح زیر فرش را با مواد شوینده اسیدی یا مواد شوینده ای که خاصیت قلیایی دارند  تمیز نکنید چون امکان دارد که اثرات  مواد شوینده از روی سطوح خوب تمیز نشوند و باعث آسیب رساندن به بافت فرش شوند.
  • گذاشتن  اجسام داغ  و گرما زا ( اتو و بخاری)  روی فرش نیز می توانند به آن آسیب بزنند و بافت فرش را دچار ناهمواری کنند و باعث ایجاد تغییر رنگ در فرش شوند.​

فرش خود را چگونه بشویید

استفاده از شامپو فرش

برای شست و شوی فرش ها روش های متعددی وجود دارد .بهترین روش برای شستن فرش ها این است که  آن ها را به  شرکت های معتبر قالی شویی بسپارید و با خیال به بقیه کارهای خود برسید. چیدانه به شما پیشنهاد می کند اگر فرش هایی دست باف با بافت ابریشمی دارید و وقت کافی هم در اختیار دارید ، حتما برای شست و شوی آن ها به شرکت های معتبر  قالیشویی  مراجعه کنید و مطمئن باشید ان ها این کار را بهتر از شما انجم می دهند و فرش شما دچار آسیب نمی شود.اما اگر فرش های شما  آنقدری کثیف نیستند  که بخواهید برای شست و شوی آن ها هزینه زیادی بپردازید و به شرکت های قالی شویی مراجعه کنید پس خودتان دست به کار شوید و با ترفند هایی که چیدانه در اختیارتان می گذارد  کثیفی ها را از چهره فرش خود بزدایید و آن ها را برای قدم های مهمانان بهاری خود آماده کنید.برای شستن فرش ها با شامپو فرش باید بدانید که چه مراحلی را باید دنبال کنید تا بتوانید نتیجه بهتری بگیرید. با چیدانه همراه باشید تا با هم این مراحل را دنبال کنیم.

  • در مرحله اول باید از یک جاروبرقی با مکش بالا استفاده کنید و گرد و غبار  را از لا به لای  تاروپود فرش خود بیرون بکشید. اگر این گرد و غبار ها در میان پرز ها باقی بماند ، ممکن است که  باعث چرک تاب شدن فرش شما شود.
  • برای  کشیدن شامپوی مخصوص به روی فرش از برس هایی با بافت نرم استفاده کنید ، برس های سیمی و یا زبر به تار و پود فرش شما آسیب می زند.. این یکی از نکاتی است که باید بسیار به ان توجه کنید.
  • برای  درست کردن محلول شست و شو  حتما از آب ولرم استفاده کنید  ، آب داغ بافت فرش را دچار آسیب می کند و آب سرد هم قدرت پاک کنندگی زیادی ندارد پس بهترین گزینه آب ولرم است.
  • یکی دیگر از نکات بسیار مهم انتخاب  شامپو فرش مناسب است. این انتخاب بسته به  جنس فرش شما دارد. شامپو فرش هایی با درصد پایین  خاصیت اسیدی و فاقد جوهر نمک برای شما در اولویت هستند.

وسایلی برای زدودن لکه از روی فرش

​زدودن لکه ها از روی فرش

روز های نوروز  بهانه ای است که دیداری با دوستان و آشنایان تازه کنیم . مهمانی برویم ، مهمان به خانه خود دعوت کنیم . گاهی در طی این دید و بازدید ها ممکن اتفاقاتی ناخواسته از قبیل ریختن چای یا قهوه به روی فرش هم به وجود بیاید  و شما را کمی  برای مهمانی های بعدی دچار نگرانی کند. در این قسمت چیدانه برای شما ترفند هایی برای  پاک کردن برخی لکه ها از روی فرش در نظر  گرفته است.

پاک کردن لکه نوشیدنی از روی فرش

 لکه های نوشیدنی

شکلات و قهوه، آبمیوه، شیر و چای را با آب نیمه گرم و صابون یا با آب و شامپو تمیز کنید. استفاده از یک تکه اسفنج، کار را آسانتر می کند.

پاک کردن آدامس از روی فرش

لکه آدامس و شمع

آدامس و قطرات شمعی که روی فرش افتاده و به آن چسبیده را ابتدا با یک تکه یخ سفت کنید و سپس آن را به کمک یک کاردک به آرامی از روی فرش بتراشید.

پاک کردن لکه جوهر از روی موکت

لکه جوهر معمولی

روی لکه ماست بریزید و آن را روی قسمت جوهری پخش کنید. بعد از اینکه ماست به خوبی با جوهر مخلوط شد، با یک قاشق آن را از روی فرش جمع کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا جوهر به طور کامل جذب ماست شود.

پاک کردن لکه تخم مرغ از روی فرش

تخم مرغ

اگر تخم مرغ خام روی فرش ریخت، آن را با محلول آب نیمه گرم، نمک، صابون و سرکه سفید پاک کنید. این روش در مورد لکه خون نیز موثر است.

زدودن دوده از روی موکت

دوده

برای زدودن دوده از فرش ها به خصوص از روی موکت های تیره رنگ روی قسمت هایی که خیلی تیره شده اند، نمک بپاشید. بعد از یک ساعت و نیم با جاروبرقی نمک ها را جمع کنید.

نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت بحث و گفتگو با چیدانه در میان بگذارید تا دیگران نیز از نظرات شما بهره ببرند. همچنین بخش اهالی فن چیدانه آماده پاسخ گویی به شما در این زمینه است.

منبع : نوشته شده در تحریریه چیدانه

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه