Chidaneh.com placeholder image

گل بگونیا هلندی، می توانید آن را در آپارتمان نگهداری کنید!

به قلم: تحریریه چیدانه

گیاهان خانگی: هر صبح با این عشق از خواب بیدار می‌شد که گلش را نگاه کند. اگر آبی نیاز داشت، نوری، خاکی یا غذایی، او را سیراب می‌کرد و مراقب بود تا خم به ابرو نیاورد. گل هم که خوب می‌دانست نازش خریدار دارد، با کوچک‌ترین حسی که داشت خود را خسته و غمگین نشان می‌داد. گل زیبا، خوب بلد بود که چطور دلبری کند، خانه را غرق حس خوش و رنگ زیبای خود نماید و راه جلب‌توجه صاحب خود را به‌خوبی می‌شناخت. سکوی کوچک لب پنجره اتاق مخصوص او بود؛ گل زیبای بگونیا هلندی!

گل بگونیا هلندی

chidaneh ad banner
  • نام: بگونیا هلندی، بگونیا هیمالیس 
  • نام علمی:  Begonia X Hiemalis
  • نام انگلیسی: Batik Begonia
  • خانواده:  Begoniaceae، بگونیا

مشخصات کلی گل بگونیا هلندی

این گیاه، بومی جنوب و مرکز آمریکا، ‌آفریقا و جنوب آسیا است. گل بگونیا هلندی، گیاهی دوپایه است و گل نر و ماده آن روی یک گیاه قرار دارند. گل نر دارای پرچم‌های بلند است. ارتفاع این گیاه به‌طور متوسط حدود 40 سانتی‌متر است و درون گلدان نگهداری می‌شود. بگونیا هلندی جزء دسته‌ای از گیاهان آپارتمانی گل‌دار است که از بهار تا پاییز می‌توان گل‌های زیبا را روی آن دید و اگر شرایط مساعد باشد رشد چند سانتی‌متری را می‌توانید به‌طور سالانه در ظاهر گیاه مشاهده نمایید.

مطلب مرتبط: گیاهان آپارتمانی گلدار، با این ۲۰ گل به خانه رنگ دهید!

 

برگ بگونیا

برگ در گیاه بگونیا هلندی، چرمی شکل و براق است و در قسمت لبه، دندانه دارد. ساقه و شاخه‌های این گیاه، اغلب به رنگ قرمز دیده می‌شود. گل‌ها خوشه‌ای بوده و در قسمت نوک ساقه‌ها رشد می‌کنند. گل در این گیاه به رنگ‌های سفید، زرد، قرمز، نارنجی و صورتی دیده‌شده و حالت براق و صدفی‌رنگ دارند.

  • توجه نمایید که برای تعویض گلدان بعد از دو سال اقدام کرده و برای گلدان آن‌ هم، تنها یک سایز بزرگ‌تر کفایت خواهد کرد.

نیازهای گیاه گلدار بگونیا

خاک، آب، نور و مواد غذایی موردنیاز

بگونیا هلندی به نور متوسط و غیرمستقیم نیاز دارد و در صورت امکان آن را در پنجره جنوبی قرار دهید تا بیشتری لذت را ببرد. بگونیا روزکوتاه است. آبیاری گیاه را زمانی انجام دهید که سطح خاک خشک شود. زمانی که گلدهی گیاه تمام شد، بگذارید خاک گلدان کاملاً خشک شود و گیاه به دوره استراحت وارد شود. مراقب باشید برگ و گل‌ها خیس نشوند.

  • بهترین دما برای بگونیا هلندی، 24 درجه در روز و 16 درجه سانتی‌گراد در شب است.
  • رطوبت متوسط برای این گیاه مناسب است.
  • اگر می‌خواهید بگونیا هلندی در خانه شما سرحال و شاداب باشد،‌ خاک غنی و مغذی با زهکش مناسب را برای آن در نظر بگیرید.
  • اسیدیته بین 5/5 تا 7/6 برای این گیاه پیشنهاد می‌شود.
  • هم‌چنین تغذیه و کود دهی کامل را انجام داده و کود گلدهی را دو هفته یک‌بار فراموش نکنید.

بگونیا هلندی

نحوه تکثیر بگونیا هلندی

تکثیر این گیاه از راه قلمه برگ و ساقه ممکن است. قلمه ساقه را به‌سادگی می‌توانید درون آب نیز ریشه‌دار کنید. کشت بذر نیز در شرایط مساعد، منجر به سبز شدن گیاه جدید می‌شود.

مطلب مرتبط: قلمه زدن گیاهان، چگونه گیاه خانگی خود را تکثیر کنیم؟

انواع گل بگونیا هلندی

گیاه‌ پزشکی در خانه و درمان بیماری‌ ها

یکی از عمده‌ترین مشکلانی که در گیاهان دیده می‌شود قارچ‌های بیماری‌زا به نام سفیدک است. این لکه‌های پودری سفید بر روی برگ‌های بگونیا هلندی نیز ظاهر می‌شوند و اگر توسط سم قارچ‌کش سم‌پاشی نشوند، می‌تواند گیاه را از بین ببرد. لازم است بدانید که عامل رشد قارچ در گیاهان، فضای گرم و مرطوب است، پس بهتر است گلدان را به فضای خنک‌تر منتقل کنید.

  • گاهی در زیر برگ، چیزی می‌بینید که شبیه تارعنکبوت است. سم کنه‌کش به کمک شما می‌آید.
  • برگ‌های لوله شده با حاشیه‌های خشک، نشان از بی‌آبی گیاه است. آن را سیراب کنید و به فضای خنک‌تر ببرید.
  • آبیاری بیش‌ازاندازه برای همه گیاهان مضر است. در بگونیا هلندی، خوبی بیش‌ازاندازه برای رفع تشنگی، ساقه را می‌پوساند و یقه گیاه را از بین می‌برد.
  • بعد از اینکه گل‌ها خشک شدند، آنها را حذف کنید تا گلدهی تسریع پیدا کند.

برای تهیه و مشاهده انواع گیاهان آپارتمانی به ویترین کالای چیدانه سری بزنید. سوالات خود در مورد نگهداری از گیاهان در خانه و یا حیاط منزل را در قسمت افزودن دیدگاه در پایین صفحه مطرح کنید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: صدف حقیقت 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه