22 مدل انواع لوستر و چراغ تزیینی شیک

22 مدل انواع لوستر و چراغ تزیینی شیک

به قلم: مژگان احمدی

انتخاب لوستر مناسب گام مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل شماست. لوسترها از جمله لوازم خانگی و تزئینی ماندگار هستند و برای سال‌ها به فضای خانه شما استایل و شخصیت می‌دهند. در انتخاب یک چراغ تزیینی لاکچری و شکیل برای آرایش فضای داخلی منزل باید به موضوعاتی همچون سبک طراحی داخلی خانه، تم رنگی فضای منزل و میزان روشنایی مناسب با محیط توجه کنید. در ادامه انواع لوستر را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع لوستر در دکوراسیون داخلی منازل

با معرفی انواع چراغ های تزیینی در دکوراسیون داخلی با ما در این مطلب همراه باشید.

چوب و هنر

لوستر طبلی

1. لوستر دایره‌ای یا طبلی (Drum)

چراغ های تزیینی با فرم طبلی از انواع محبوبیت زیادی دارد و در طرح‌ها و رنگ‌های بسیاری تولید می‌شود. لوستر مات و سایه‌دار نور ملایمی دارد و برای فضاهای کوچک مناسب‌تر است. لوستر دایره‌ای کریستال شیک و مجلل است و برای نشیمن و پذیرایی بسیار زیباست.

لوستر اسپوتنیک

2. لوستر اسپوتنیک (Sputnik)

لوستر اسپوتنیک حس‌وحال مدرن و متفاوتی دارد و در فضای داخلی به چشم می‌آید. اسپوتنیک بیشتر به خانه‌هایی می‌آید که سبک دکوراسیون داخلی آنها مدرن، معاصر، آرت‌دکو و یا صنعتی است.

مطلب پیشنهادی: لوستر مدرن: انواع مدل‌های مدرن، شیک و ساده

لوستر مکعب‌مستطیلی

3. لوستر مکعب‌مستطیلی (Square-Rectangle)

در لوسترهای با طرح مکعب‌مستطیل، چراغ در میان قابی مکعب‌مستطیل قرار دارد. این مدل بیشتر با سبک مدرن و معاصر تناسب دارند و چندان کلاسیک و مجلل نیستند.

لوستر کروی

4. لوستر کروی (Globe)

چراغ های تزیینی کروی انواع مختلفی دارند؛ از لوستر تماما کریستال گرفته تا مدل های با قاب کروی از جنس مفتول فلزی. مدلهای کروی بسیار جلوه‌گر هستند و فضا را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهند. لوستر کروی را در فضایی آویزان کنید که بتواند در مرکز دید و توجه قرار بگیرد.

لوستر شمعدانی

5. لوستر شمعدانی (Candle-Style)

چراغ های تزیینی با طرح شمعدانی، کلاسیک و شیک هستند. اگر سبک طراحی داخلی شما به یکی از سبک‌های معماری داخلی غربی مانند روستیک، وینتیج و گوتیک نزدیک است، لوستر طرح شمعدانی مناسب شماست.

لوستر هندسی

6. لوستر هندسی (Geometric)

لوسترهای هندسی به انواع فرم و هندسه و از جنس‌های مختلف تولید می‌شوند. چراغ های تزیینی هندسی را می‌توان در بسیاری از سبک‌های معماری داخلی به کار برد.

لوستر امپایر

7. لوستر امپایر (Empire)

مدل امپایر لوستری شیک و شکیل است که در تعداد طبقات مختلف تولید می‌شود. استفاده از کریستال سفید و شمش‌های طلایی یا برنجی، لوسترهای امپایر را مجلل و سلطنتی می‌کند.

مطلب پیشنهادی: لوستر کریستال رنگی، عکس 33 مدل جدید امسال

لوستر چرخ واگن

8. لوستر چرخ واگن (Wagon Wheel)

این مدل به فرم چرخ فلزی است که بر روی آن چراغ‌هایی سوار شده‌اند. این چراغ تزیینی طرحی کلاسیک و گوتیک دارد. اگر به دنبال دکوراسیون داخلی با طرح کهنه‌نما و وینتیج هستید حتما به لوسترهای با طرح چرخ واگنی فکر کنید.

لوستر مدل فانوس

9. لوستر مدل فانوس (Lantern)

لوستر فانوسی طرحی کلاسیک و مجلل دارد. انواع لوستر فانوسی برنزی و آلومینیومی در بازار موجود است. چراغ تزیینی فانوسی ظریف و نفیس است و برای دکوراسیون مجلل سالن پذیرایی مناسب است.

لوستر مات و سایه‌دار

10. لوستر مات و سایه‌دار (Shaded)

انواع لوستر مات‌ و سایه‌دار به سبک‌های کلاسیک و مدرن در بازار موجود است. چراغ های تزیینی مات به دلیل نور ملایم و دلنشین برای فضاهای کوچک که به نور موضعی ملایم نیاز دارند مناسب است.

 

لوسترهای مدرن خاص

11. لوسترهای مدرن خاص

ترند روز در معماری مدرن فضای داخلی استفاده از لوسترهایی است که به جای آویزان شدن از بالا به پایین، در سطح افقی گسترده می‌شوند و توجه بسیاری را به خود جلب می‌کنند. در انتخاب چراغ های تزیینی مدرن و متمایز باید دقت بالایی داشته باشید تا به فضای خانه شما بیاید و هارمونی زیبایی ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی: لوستر دکوراتیو مدرن، نور خانه شماست!

در خرید و نصب لوستر به چه چیزهایی توجه کنیم؟

کارشناسان به شما پیشنهاد می‌کنند که قبل از انتخاب لوستر، پنج گام زیر را طی کنید:

1. بررسی فضای نصب

مساحت اتاق و ارتفاع سقف شاخصه‌هایی مهم در تناسب لوستر در محیط هستند. بهتر است لوستری انتخاب کنید که نسبت به فضای هر سالن ابعاد درست و جلوه بهتری داشته باشد.

2. توجه به سبک طراحی داخلی منزل

تناسب طرح لوستر با تم طراحی داخلی خانه بسیار مهم است. به عناصر ساختمانی خانه مانند تزئینات دیوار، سقف کاذب، کابینت‌بندی، رنگ‌آمیزی، کاغذ دیواری و اثاثیه خانه مانند مبلمان، فرش و پرده توجه کنید.

مطلب پیشنهادی: آموزش ساخت انواع لوستر خانگی، لوستر چوبی یا لوستر کریستالی؟

آیا سبک طراحی داخلی خانه شما به حال‌وهوای سنتی نزدیک است یا حس‌وحالی مدرن دارد؟ آیا از رنگ‌ها و مصالح طبیعی مانند چوب استفاده کرده‌اید یا فضای کلی خانه با رنگ‌های خنثی پوشیده شده است؟

3. آگاهی از جنس لوستر و آبکاری آن

انواع لوستر در دکوراسیون داخلی از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که مصالح متداول آنها فلز و کریستال است. از انواع فلزها همچون برنز، کروم، آهن و برنج (آلیاژ مس و روی) و … با پوشش آبکاری طلا، نقره و … در ساخت لوسترها استفاده می‌شود.

مدل‌های برنزی و برنجی به دلیل دوام عالی، ثبات رنگ بالا و مقاومت در برابر ضربه پرطرفدار هستند. مدل‌های آلومینیومی و آهنی از لوسترهای برنزی و برنجی کم‌دوام‌تر و سبک‌تر هستند. برای اطمینان از اصالت و کیفیت متریال مورد استفاده باید لوستر را از فروشنده‌های معتبر خریداری نمایید.

مطلب خواندنی: راهنمای خرید لوستر؛ نکات انتخاب لوستر مناسب

4. توجه به میزان نوردهی برای نورپردازی فضای منزل

قبل از انتخاب لوستر به این فکر کنید که به چه نوع نورپردازی در محیط نیاز دارید. آیا یک لوستر پرنور که نور را به پایین می‌تاباند ترجیح شماست یا مدلب که با تاباندن نور به سقف، نورپردازی ملایمی ایجاد می‌کند؟

5. از میان انواع لوستر در دکوراسیون داخلی یکی را انتخاب کنید 

لوسترها در اشکال و هندسه‌های متفاوتی تولید می‌شوند: لوسترهای کریستالی قطره‌ای، برنزی چند شاخه، ریسه‌ای، لوستر با فرم گرد، مدل مستطیلی و بسیاری دیگر. اگر از ابتدا به فرم مناسب لوستر با توجه به فضایی که در اختیار دارید توجه کنید، در انتخاب لوستر به مشکل کمتری خواهید خورد.

در انتخاب لوستر مناسب، توجه به تناسبات فضا بسیار مهم است. مسلما ابعاد لوستری که متناسب با پذیرایی است با آشپزخانه، هال، ناهارخوری و … متفاوت است. علاوه بر این انتخاب مکان مناسب نصب و همینطور نصب صحیح لوستر در مکان درست و به شیوه صحیح اهمیت بالایی دارد.

هزینه نصب انواع لوستر در دکوراسیون داخلی به عواملی مانند ابعاد و وزن چراغ، ارتفاع سقف، پیچیدگی اتصالات و نیاز به سیم‌کشی برق بستگی دارد.

لوستر در دکوراسیون

ابعاد مناسب لوستر برای فضاهای مختلف خانه

بهترین ابعاد برای لوستر ناهارخوری این است که قطر لوستر گرد، حدودا نصف قطر میز ناهارخوری دایره‌ای باشد. برای میزهای ناهارخوری کشیده یا مستطیلی می‌توان از لوسترهای مستطیلی و یا لوسترهای گرد بزرگتر استفاده کرد.

بهتر است فاصله آزاد بین چراغ تا میز بیش از 75 سانتی‌متر باشد تا استفاده از میز و نورپردازی به صورت مناسب انجام شود. فاصله آزاد بین لوستر تا زمین در راهروها، هال و پذیرایی باید حداقل 2 متر باشد.

طراحان داخلی از فرمول مشخصی برای قطر مناسب چراغ های تزیینی گرد در هال و پذیرایی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برای یک هال به ابعاد 3 در 3.5 متر، یک مدل گرد با قطر 55 سانتی‌متر مناسب است.

 

سخن پایانی

لوستر از اجزای مهم دکوراسیون داخلی منزل است و ارزش آن را دارد که برای انتخاب چراغ تزیینی مناسب خانه‌تان زمان بگذارید و به دنبال جنس مرغوب و بادوام باشید. مدل های موجود در بازار از نظر جنس و مدل تنوع بالایی دارند و بهتر است قبل از خرید حتما درباره مدل موردپسندتان فکر کنید و آن را با سبک معماری داخلی خانه تطبیق دهید.

نویسنده: مهشید پرچمی| بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه