Chidaneh.com placeholder image

تن پوش ایده آل برای کف تراس

به قلم: تحریریه چیدانه

کف پوش: به طور سنتی، ایوان‌ها از الوار عمل‌آوری‌شده با فشار (الواری که تحت فشار با مواد شیمیایی محافظ چوب، یا مقاوم‌کننده آن در برابر آتش، اشباع شده است) و سطوحی از جنس چوب‌های محلی در دسترس، مانند چوب‌های نرم عمل‌آوری‌شده و چوب سرو با گره‌های سخت، ساخته می‌شدند. اما در 15 سال گذشته، مصالح تولیدی و چوب‌های نرم مناطق گرم‌سیری گزینه‌ها و نیز روش‌های نصب را افزایش داده اند. در این مطلب به تعدادی از این گزینه‌ها اشاره می‌کنیم.

تابلو فرش ریحان

چوب‌های نرم عمل‌آوری‌شده

مزایا: این ماده به دلیل در دسترس بودن آن در بیش‌تردر ایوان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد معمولا بر روی سطح ایوان با پیچ یا میخ محکم می‌شوند.
معایب: برای محافظت از چوب و حفظ رنگ آن هر چند سال یک‌بار باید دوباره فرایند عمل‌آوری بر روی آن‌ها انجام شود. هم‌چنین پس از چند سال ممکن است بپوسند و به همین دلیل احتمالا 5 تا 10 سال پس از نصب باید تعویض شوند. چوب‌های بدون گره عمر و دوام بیش‌تری از چوب‌های گره‌دار دارند. اگر فرایند عمل‌آوری را بر روی چوب انجام ندهید پس از مدتی رنگ آن عوض شده و به دلیل هجوم حشرات می‌پوسد.

 

آیپ

مزایا: این چوب سخت و فشرده مناطق گرم‌سیری به دلیل دوام زیادش در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. فرایند عمل‌آوری را می‌توان بر روی چوب آیپ انجام داد تا رنگ قرمز تیره آن حفظ شود و یا این فرایند را بر روی آن انجام نداد؛ در این حالت رنگ آن به مرور زمان خاکستری متمایل به قهوه‌ای خواهد شد. گفته می‌شود این چوب بیش از 25 سال عمر می‌کند.

معایب: نسبت به مورد اول قیمت بیش‌تری دارد و چون بسیار فشرده است ممکن است هنگام استفاده از دریل بسوزد.

نصب: سه روش برای نصب چوب آیپ وجود دارد که هر کدام حجم کار و هزینه متفاوتی دارند. شیوه اول استفاده از مته خزینه‌ای (مخروطی‌شکل) و بعد پیچ‌کردن سطح چوب است. این شیوه نسبت به دو شیوه دیگر کم‌ترین هزینه را دارد. شیوه دوم دریل‌کردن سطح چوب و سپس قراردادن پیچ در سوراخی است که توسط دریل به وجود آمده است و بعد چسباندن تکه‌ای از چوب آیپ بر روی پیچ به‌منظور پنهان‌کردن آن است. از آن‌جایی که این چوب بسیار فشرده است استفاده از این شیوه کمی سخت و در نتیجه هزینه‌بر است.
شیوه آخر ایجاد یک شیار در حاشیه الوارها و استفاده از بست‌های مخفی در این شیارها است. قیمت این نوع الوارهای شیاردار و بست‌های آن کمی گران است، اما دستمزد نصب چندانی ندارد. هزینه نهایی این شیوه نسبت به دو شیوه دیگر خیلی بیش‌تر است، اما سطح نهایی ایوان یک پارچه و یک‌دست خواهد شد.

 

کف پوش مناسب برای ایوان

چوب پلنگی، چوب تورنقش، کومارو، گاراپا، و غیره

این چوب‌ها انواع متنوعی از چوب‌های مناطق گرم‌سیری هستند و قیمت‌، ماندگاری، و جلوه بسیار متفاوتی دارند. نصب آن‌ها شبیه نصب چوب آیپ است. بعضی از آن‌ها رگه‌هایی دارند که وقتی چوب مرطوب می‌شود برجسته می‌شوند، برخی دیگر نرم‌تر هستند و می‌توان در ایوان‌های گرد از آن‌ها استفاده کرد، و بعضی دیگر طرح‌های رگه‌های متنوعی دارند.

مزایا: همه این چوب‌ها دوام زیادی در برابر پوسیدگی و حشرات دارند و نسبت به چوب‌های دیگر فشرده‌ترند.

معایب: داشتن چنین ویژگی‌هایی به این معنی است که نسبت به چوب‌های دیگر قیمت بیش‌تری دارند.

 

کف پوش مناسب برای ایوان

ایوان‌های کامپوزیتی (ترکیبی) – برای سال‌های زیادی تنها یک کمپانی ایوان کامپوزیتی می‌ساخت و آن کمپانی Trex بود. اما اکنون کمپانی‌های زیادی ایوان‌های کامپوزیتی می‌سازند. 

مزایا: احتیاجی نیست کار خاصی بر روی این نوع چوپ‌ها انجام دهید. همه آن‌ها از طریق بست‌های مخفی همانند چوب‌های فشرده نصب می‌شوند. تولیدکنندگان کامپوزیت‌های مخصوص ایوان نه‌تنها آن‌ها را در رنگ‌های بسیار متنوعی تولید می‌کنند، بلکه بافت‌ها و حتی شکل آن‌ها شبیه چوب‌های سخت مناطق گرم‌سیری است.
معایب: این نوع ایوان‌ها به سرعت کثیف می‌شوند و برای این‌که همیشه سطح آن‌ها تمیز به نظر برسد باید آن‌ها را با پاک‌کننده‌های قوی بشورید.

 

کف پوش مناسب برای ایوان

ایوان‌های پی‌وی‌سی (PVC)

مزایا: PVC سطح براق و پاکیزه‌ای دارد و همانند ایوان‌های کامپوزیتی، نیازی به انجام هیچ کار خاصی روی آن‌ نیست. هم‌چنین نگهداری و حفاظت از آن‌ها بسیار ساده است. البته فراموش نکنید که همه مواد و مصالح موجود در ایوان‌ها به هر حال نیاز به نگهداری و محافظت دارند.
معایب: اگر محصولات پلاستیکی برای مدت زیادی به حال خود رها شوند علائمی بر روی آن‌ها ظاهر می‌شود. اگر از این نوع مواد استفاده می‌کنید حتما دستورالعمل‌های مربوط به نحوه محافظت و تمیزکردن آن‌ها را به‌دقت مطالعه کنید.

همه این مواد و مصالح دارای مزایا و معایب خاص خود هستند: از ظاهر آن‌ها در ایوان گرفته تا محافظت و نگهداری از آن‌ها. هم‌چنین می‌توانید در مورد مواد مناسب و روش‌های نصب با نصابی که استخدام می‌کنید مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که این مواد در قطرها و طول‌های مختلفی تولید می‌شوند که تاثیر مستقیمی بر روی قیمت آن‌ها، به‌ویژه زمانی که نیاز به ابعاد معینی داشته باشید، می‌گذارد. به یاد داشته باشید که الوارهای ضخیم نسبت به الوارهای باریک قیمت بیش‌تری دارند، بنابراین هنگام انتخاب آن‌ها دقت کنید. 
پیش از هر کاری سری به فروشگاه‌ها و سایت‌های مختلف بزنید و از ایوان‌های مختلف در آن‌ها دیدن کنید تا در نهایت بتوانید بهترین نوع ایوان را برای خانه خود انتخاب کنید.

به ما بگویید: از میان ایوان‌های بالا به کدام‌یک بیش‌تر علاقه دارید؟ ماده مورد نظر و دلیل انتخاب خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 26 خرداد 1393
من ایوان های pvc رو ترجیح میدم دقیقا به خاطر همون دلیلی که در متن ذکر شده یعنی نگهداری و حفاظت و نصب آسان

ثبت دیدگاه